ILPP1/443-1130/08-6/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1130/08-6/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) oraz z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży działek. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 7 grudnia 2008 r., 15 stycznia 2009 r. oraz 5 lutego 2009 r. o własne stanowisko w sprawie, opis zdarzenia przyszłego oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni posiada działkę o powierzchni 3000 m 2, którą uprawia rolniczo i w rejestrze wyciągu zmian gruntowych oraz w wypisie i wyrysie istnieje zapis - R użytki rolne. Również z zaświadczenia z Urzędu Gminy wynika, że jest to grunt rolny i znajduje się w studium rozwoju Gminy. W przyszłości, gdy będzie opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, grunt ten będzie przeznaczony pod przemysł.

W uzupełnieniu z dnia 15 stycznia 2009 r. Zainteresowana wskazała, że jest rolnikiem, a grunt o powierzchni 3.000 m 2 stanowi część gospodarstwa. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy działka przeznaczona jest pod przemysł, ale nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani decyzji o warunkach zabudowy. Grunt uprawiany jest na potrzeby własne. Zainteresowana jest od 10 lat właścicielką przedmiotowej działki.

Następnie, w uzupełnieniu z dnia 5 lutego 2009 r., Wnioskodawczyni przedstawiła następujące informacje:

1.

Nieruchomość, o której mowa we wniosku, została nabyta w drodze darowizny.

2.

Nie jest rolnikiem ryczałtowym ani nie jest płatnikiem VAT. Gospodarstwo uprawia na potrzeby własne.

3.

Grunt ten uprawia rolniczo na potrzeby własne.

4.

Gruntu tego nie wydzierżawia innym osobom i nigdy go innym osobom nie udostępniała.

5.

Przedmiotowa nieruchomość jest uprawiana rolniczo i nie ma na niej żadnych budynków i w momencie sprzedaży będzie również stanowiła nieruchomość niezabudowaną.

6.

Grunt ten wchodzi i będzie wchodził w skład gospodarstwa rolnego Zainteresowanej do chwili dokonania czynności sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając ww. działkę bez przeznaczenia pod zabudowę, ale o przeznaczeniu rolniczym Wnioskodawczyni zobowiązana jest odprowadzić podatek VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie nie występuje obowiązek odprowadzenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie prowadziła działalności rolniczej w charakterze rolnika ryczałtowego. Nabyła w drodze darowizny niezabudowany grunt rolny o powierzchni 3000 m 2. Gospodarstwo oraz przedmiotowy grunt uprawia na potrzeby własne. Działka nie była udostępniana i wydzierżawiana innym osobom. Przedmiotowy grunt po sprzedaży nie będzie wchodził w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego. W przyszłości, gdy będzie opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, grunt ten będzie przeznaczony pod przemysł.

Reasumując, dokonując planowanej sprzedaży działki Zainteresowana nie będzie działała w charakterze handlowca, pod warunkiem, że będzie to czynność jednorazowa, nienosząca znamion działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości. Na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego nie można stwierdzić, że Wnioskodawczyni nabyła grunt w celu odsprzedaży, ponieważ pochodzi on z majątku otrzymanego w formie darowizny. Ponadto okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości nie wskazują, iż miałyby być one czynione z zamiarem wykonywania w sposób częstotliwy. Tym samym przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, ze w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży gruntu. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl