ILPP1/443-1129/08-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1129/08-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia X" przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Plan odnowy miejscowości X na lata 2008-2014 - wieś na krańcu wyobraźni, budowa centrum rekreacyjno-festynowego we wsi X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Plan odnowy miejscowości X na lata 2008-2014 - wieś na krańcu wyobraźni, budowa centrum rekreacyjno-festynowego we wsi X".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie X" jest stowarzyszeniem o statusie OPP i ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Rozwój Obszarów Wiejskich na lata 2008-2013 działanie 3.4: "Odnowa i Rozwój Wsi", w ramach Planu odnowy miejscowości X na lata 2008-2014 - wieś na krańcu wyobraźni, budowa centrum rekreacyjno-festynowego. W ramach projektu przewidziana jest:

* rozbudowa Gminnego Skansenu Maszyn i Urządzeń Rolniczych,

* modernizacja i rozbudowa obiektów rekreacyjno-sportowych,

* zagospodarowanie terenów na miejsce biesiad i festynów oraz budowa placu zabaw dla dzieci.

Szacunkowa wartość projektu wyniesie 660.000 zł brutto, w tym podatek VAT w wysokości 119.016 zł.

Po zakończeniu realizacji projektu obiekty będą służyły mieszkańcom okolicznych wiosek nieodpłatnie.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań statutowych mieści się rozwój regionu i ochrona dziedzictwa kulturowego prowadzącego do stałego podnoszenia jakości życia mieszkańców obejmujących m.in. sprawy:

* edukacji,

* działalności sportowej,

* wypoczynku dzieci i młodzieży,

* organizowanie zabaw i festynów,

* współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi.

Właścicielem gruntów i obiektów jest Gmina Y, która wspomaga Stowarzyszenie w jego działalności. Pozostając właścicielem nieruchomości zabudowanej oraz infrastruktury technicznej, będzie realizować zadanie w zakresie działalności kulturalnej i sportowej w obiektach za pośrednictwem Stowarzyszenia i nie będzie pobierać od niego żadnych opłat. Zatem, powierzy wykonywanie powyższych zadań nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Stowarzyszenie nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie mogło traktować podatek VAT jako koszt kwalifikowany w związku z realizacją projektu "Plan odnowy miejscowości X na lata 2008-2014 - wieś na krańcu wyobraźni, budowa centrum rekreacyjno-festynowego we wsi X".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie uważa, że nie będzie uprawnione do odliczenia podatku ponieważ nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W rozpatrywanym przypadku Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie będzie pobierać żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług. W związku z czym, czynności te nie mają charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną. W związku z powyższym, Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu "Plan odnowy miejscowości X na lata 2008-2014" na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wydatki dotyczą sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc sprzedaży w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach "Programu Rozwój Obszarów Wiejskich na lata 2008-2013" działanie 3.4: "Odnowa i Rozwój Wsi", projektu "Plan odnowy miejscowości X na lata 2008-2014 - wieś na krańcu wyobraźni, budowa centrum rekreacyjno-festynowego". W ramach tego projektu przewidziana jest: rozbudowa Gminnego Skansenu Maszyn i Urządzeń Rolniczych, modernizacja i rozbudowa obiektów rekreacyjno-sportowych, zagospodarowanie terenów na miejsce biesiad i festynów oraz budowa placu zabaw dla dzieci. Wnioskodawca informuje, iż po zakończeniu realizacji projektu obiekty będą służyły mieszkańcom okolicznych wiosek nieodpłatnie. Ponadto, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Strona wykonuje zadania statutowe w ramach, których mieści się rozwój regionu i ochrona dziedzictwa kulturowego prowadzącego do stałego podnoszenia jakości życia mieszkańców obejmujących m.in. sprawy: edukacji, działalności sportowej, wypoczynku dzieci i młodzieży, organizowanie zabaw i festynów, współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi. Właścicielem nieruchomości zabudowanej oraz infrastruktury technicznej jest Gmina, która będzie realizować zadanie w zakresie działalności kulturalnej i sportowej w obiektach za pośrednictwem Stowarzyszenia i nie będzie pobierać od niego żadnych opłat. Zatem, powierzy wykonywanie powyższych zadań nieodpłatnie.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Są to zatem zadania dotyczące interesu powszechnego i wiążą się z korzyścią ogółu lub znacznej części mieszkańców gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie Stowarzyszenie nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ przedmiotowe obiekty będą służyły mieszkańcom okolicznych wiosek nieodpłatnie. Strona zatem nie będzie pobierać żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl