ILPP1/443-1124/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1124/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 1 grudnia 2008 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 3 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dedykowanych konferencji i szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dedykowanych konferencji i szkoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi komercyjne m.in. w zakresie doradztwa podatkowego, prawnego oraz rachunkowości. Na zlecenie poszczególnych firm organizuje, oprócz świadczenia na ich rzecz usług badania sprawozdań finansowych czy też usług doradztwa podatkowego, różnorodne dedykowane konferencje lub szkolenia, zamknięte z zakresu rachunkowości i podatków. Są to usługi wyłącznie odpłatne, skierowane do konkretnych odbiorców - podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto tego typu usługi Spółka świadczy na rzecz podmiotów, z którymi nie jest związana świadczeniem usług doradczych, badania sprawozdań, itp.

Wnioskodawca nie jest szkołą, placówką oświatowo-wychowawczą, placówką kształcenia ustawicznego, placówką kształcenia praktycznego lub ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającym uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w rozumieniu ustawy o oświacie.

Spółka posiada opinię Urzędu Statystycznego o zaklasyfikowaniu dedykowanych konferencji lub szkoleń z zakresu rachunkowości i podatków do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" (według klasyfikacji obowiązującej dla potrzeb VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w takim kształcie stanu faktycznego, świadczone usługi w formie dedykowanych konferencji i szkoleń, Wnioskodawca może traktować jako zwolnione, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - poz. 7 załącznika nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, komercyjny charakter przedmiotowych usług oraz to, że nie jest szkołą, placówką oświatowo-wychowawczą, placówką kształcenia ustawicznego, placówką kształcenia praktycznego lub ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającym uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w rozumieniu ustawy o oświacie, nie przesądza, że nie jest uprawniona do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, w którym wymieniono usługi zwolnione od podatku, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie edukacji, ex 80, przy czym "ex" oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W oparciu o zasady metodyczne PKWiU w zakresie reguł klasyfikowania usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zaklasyfikowany podmiot wykonujący usługę.

W przypadku, gdy usługę, na podstawie przeprowadzonej analizy, można zaliczyć do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące zasady klasyfikacji, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

a.

grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny;

b.

usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie z ww. zasadą interpretacyjną, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter;

c.

usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z powyższymi zasadami (ad. a, b) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o ww. zasady metodyczne PKWiU, świadczona przez Spółkę usługa na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą może zostać zaklasyfikowana do usług z zakresu edukacji. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Co do zasady usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny oraz istnieje podmiot będący odbiorcą (konsumentem) usługi.

Natomiast w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT wskazano, że usługi wymienione w kwalifikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki.

A zatem - jak argumentuje Wnioskodawca - aby uznać, iż dane świadczenie jest usługą nie ma konieczności jego wymienienia w klasyfikacji statystycznej. Do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wydaną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r., co wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.). W sekcji M, Dział 80 "usługi w zakresie edukacji" wymieniono m.in. usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia, PKWiU 80.42 - "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Spółka posiada pismo Urzędu Statystycznego z dnia 20 lutego 2008 r., nr (...), w myśl którego świadczone przez Spółkę usługi w ww. zakresie, zaklasyfikowano do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" (według klasyfikacji obowiązującej dla potrzeb VAT).

Ponadto, Wnioskodawca zwrócił się z pismem do Głównego Urzędu Statystycznego o weryfikację uzyskanej klasyfikacji. W odpowiedzi, w piśmie z dnia 26 maja 2008 r., Dyrektor Departamentu Metodologii Standardów i Rejestrów potwierdził, iż usługi szkoleniowe wykonywane na odrębne zlecenie z zakresu rachunkowości i podatków, mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych, obejmujące m.in. przygotowanie materiałów dydaktycznych, zatrudnienie wykładowców, itd. oraz mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00. Poza tym podkreślono, że przedmiotem klasyfikacji są określone czynności świadczone niezależnie od charakteru wykonawcy i odbiorcy i niezależnie od tego czy zostały wykonane odpłatnie, czy tez nieodpłatnie. Nie stanowi więc kryterium klasyfikacyjnego cel komercyjny.

Wobec tego - jak twierdzi Wnioskodawca - Spółka jest uprawniona do wykazywania tego typu usług jako zwolnionych i wskazywania na fakturach VAT symbolu PKWiU 80.42.

Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl natomiast ust. 3 przytoczonego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano czynności opodatkowane obniżonymi stawkami podatkowymi, a nawet zwolnione od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 przedmiotowego załącznika określono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80 "usługi w zakresie edukacji". Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca, na zlecenie poszczególnych firm organizuje - oprócz świadczenia na ich rzecz usług badania sprawozdań finansowych czy też usług doradztwa podatkowego - różnorodne dedykowane konferencje lub szkolenia zamknięte z zakresu rachunkowości i podatków. Zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę opinią Urzędu Statystycznego - potwierdzoną przez Główny Urząd Statystyczny - świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00 jako "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o VAT, w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Nadmienia się, że dla celów podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zaznaczyć, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług dedykowanych konferencji i szkoleń w stanie faktycznym sprawy. Rozstrzygnięcie w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dedykowanych konferencji i szkoleń będących zdarzeniem przyszłym, zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-1024/08-3/MK z dnia 16 lutego 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl