ILPP1/443-112/07-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-112/07-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 14 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej do celów skupu i sprzedaży detalicznej używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów do telefonów komórkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od roku 2001 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na skupie i sprzedaży detalicznej używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów do telefonów komórkowych (PKWiU 52.48.15 - usługi w zakresie handlu detalicznego sprzętem telekomunikacyjnym i PKWiU 52.50 - usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami używanymi, prowadzonego przez sklepy). Obroty Podatnika w roku 2006 nie przekroczyły 40 000 zł, wobec czego nie zainstalował kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od 1 września 2006 r., dokonując skupu i sprzedaży używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów telefonicznych (PKWiU 52.48.15 i PKWiU 52.50), bez względu na wysokość osiąganych obrotów, istnieje obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zakresu prowadzonej przezeń działalności gospodarczej, nie istnieje obowiązek instalowania kasy rejestrującej, ponieważ w roku 2006 obroty z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły 40 000 zł. Podatnik stoi na stanowisku, że w związku z tym, iż nie dokonuje sprzedaży sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego sklasyfikowanego pod nr ex PKWiU 32, zgodnie z § 4 pkt 5a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375), nie jest zobowiązany do wprowadzenia z dniem 1 września 2006 r. kasy rejestrującej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2, § 3 i § 3a ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Zgodnie z § 4 pkt 5 lit. a) powołanego wyżej rozporządzenia, zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, § 3 i § 3a, nie stosuje się przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32). Cytowany wyżej przepis, stosownie do § 13 rozporządzenia z dnia 28 marca 2006 r. wszedł w życie z dniem 1 września 2006 r.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów, należy stwierdzić, że dla Wnioskodawcy znajduje zastosowane § 4 pkt 5 lit. a) powołanego wyżej rozporządzenia. W związku z tym, od dnia 1 września 2006 r., bez względu na wysokość osiąganych obrotów, Podatnik dokonując sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (telefony komórkowe i akcesoria do telefonów komórkowych), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązany jest ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca podlegałby wyłączeniu spod tego obowiązku, tylko wówczas gdyby dokonywał dostawy: lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Podatnika w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl