ILPP1/443-1116/09-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1116/09-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 listopada 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zajmuje się produkcją i przetwórstwem tworzyw polimerowych. Zainteresowany w związku z tym nabywa surowce do ww. produkcji również od kontrahentów zagranicznych.

Ze względu na fakt, że Wnioskodawca działa w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej, większość umów handlowych związanych z zakupami surowców jest negocjowana na poziomie całej Grupy. Odnosi się to między innymi do transakcji zawieranych z dostawcami z krajów Unii Europejskiej, które rozpoznawane są przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów.

W praktyce, kontrakty z dostawcami (lub ich grupami kapitałowymi) zawierają klauzule zobowiązujące dostawców do wypłaty premii pieniężnych na rzecz Grupy lub podmiotów należących do Grupy, w ramach której działa Podatnik (w tym także na rzecz Podatnika). Wysokość wypłaconej premii określana jest procentowo lub kwotowo i zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie.

Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest zatem osiągniecie określonego poziomu zakupu oznaczonych towarów, będących w asortymencie kontrahenta i w określonym czasie: miesiąca, kwartału lub roku. Premie są wypłacane gotówkowo (przelewem na konto) albo podlegają zaliczeniu na poczet przyszłych zakupów. Dostawcy udzielający premii za dany okres dokumentują ten fakt wystawiając noty uznaniowe. Noty zawierają wartość procentową (np. 5%) oraz jej kwotę wyrażoną zwykle w walucie obcej. Nie wykazują jednak numerów faktur sprzedażowych, do których premia się odnosi. w niektórych przypadkach przy terminowym regulowaniu zobowiązań za dostarczony towar Spółka może otrzymać dodatkową premię pieniężną. Premia taka również nie odnosi się do konkretnych dostaw, lecz na podstawie zestawienia systemowego jest potwierdzona wysokość płatności w danym okresie, która jest podstawą wystawienia noty uznaniowej z ww. tytułu.

Jednocześnie Zainteresowany oświadcza, że otrzymane premie pieniężne nie dotyczą żadnych dodatkowych usług świadczonych na rzecz kontrahenta, w szczególności nie zobowiązują Spółki do nabywania towarów u kontrahenta, który umową zobowiązał się do udzielenia premii pieniężnej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

1.

wypłacane premie mają charakter pieniężny, co znajduje wyraz w przelaniu należnej kwoty na konto bankowe albo zaliczeniu tej kwoty na poczet przyszłych zakupów;

2.

premie pieniężne nie dotyczą konkretnych dostaw, przyznawane są za przekroczenie (osiągnięcie) określonego poziomu obrotu z kontrahentem, tj. zakupu u kontrahenta oznaczonych towarów za określoną kwotę, w określonym czasie. Podkreślenia wymaga fakt, iż związku takiego nie należy doszukiwać się w sposobie kalkulacji premii pieniężnej (określony procent zrealizowanego obrotu lub określona kwota). Istotnym jest również fakt, że brak odniesienia do poszczególnych dostaw powoduje, że przy ustalaniu warunków udzielania premii pieniężnych nie zostały ustalone kwestie ewentualnych rabatów, tj. ewentualnego obniżenia ceny w wyniku wypłaty premii pieniężnej;

3.

wolumen zakupu, to określenie służące do ustalenia wielkości (pułapu) poziomu tonażu zakupu oznaczonego towaru, będących w asortymencie kontrahenta, w określonym czasie, w wyniku którego Spółka jest uprawniona do otrzymania premii po spełnieniu tego warunku;

4.

poziom zakupów, jaki warunkuje otrzymanie premii jest określany przez kontrahenta na podstawie zestawienia systemowego, który pozwala im na określenie dokonanych odbiorów w określonym czasie przez Zainteresowanego, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wystawionej nocie uznaniowej z ww. tytułu;

5.

w zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym również o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie Spółki do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta;

6.

wysokość premii jest uzależniona od wielkości obrotu, jaki osiągnie Grupa lub podmiot należący do Grupy. Wysokość premii określona procentowo lub kwotowo, zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą (występują przypadki, w których ustalenia te nie wynikają z pisemnej umowy);

7.

otrzymanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków, niż dokonywanie nabyć o określonej wartości lub wielkości towarów w danym czasie, tj. takich jak eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama itp.;

8.

umowa dotycząca odbioru potrzebnego Spółce surowca do produkcji produktu nie zawiera żadnych dodatkowych ustaleń dotyczących świadczeń dodatkowych usług na rzecz dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może dokumentować otrzymane premie pieniężne notą księgową, czy też winna z tego tytułu wystawić fakturę i opodatkować otrzymane premie pieniężne podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane premie pieniężne w powyższym stanie faktycznym nie wymagają wystawienia przez Spółkę faktury VAT, natomiast wystarczające będzie udokumentowanie tego faktu poprzez wystawienie noty księgowej.

Premie (bonusy) przyznawane są Spółce za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (zakupu) w ustalonym okresie rozliczeniowym: miesiąc, kwartał lub rok. Spółka otrzymuje również premię za terminowe regulowanie płatności za towary. Otrzymane premie nie są więc związane z konkretną dostawą, lecz są wyliczane na podstawie danych systemowych, które odzwierciedlają rzeczywisty poziom obrotów lub też zrealizowanie terminowych zapłat wykonanych w danym okresie, z danym kontrahentem.

Zdaniem Spółki, jej zachowanie polegające na dokonywaniu zakupów na określoną kwotę i w określonym czasie w żadnym przypadku nie jest związane ze zmianą ceny pierwotnej, jak również nie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. z danego stosunku prawnego musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymanie bonusów (premii) od kontrahentów nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać możliwości składania przez Spółkę zamówień. Niezrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Tym samym otrzymane premie pieniężne (bonusy), nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i mogą być dokumentowane jedynie nota księgową, co znalazło wyraz w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-133/09/BJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% podstawy opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do ustawy przewidują opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zajmuje się produkcją i przetwórstwem tworzyw polimerowych. Zainteresowany w związku z tym nabywa surowce do ww. produkcji również od kontrahentów zagranicznych. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca działa w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej, większość umów handlowych związanych z zakupami surowców jest negocjowana na poziomie całej Grupy. Odnosi się to między innymi do transakcji zawieranych z dostawcami z krajów Unii Europejskiej, które rozpoznawane są przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. Kontrakty z dostawcami (lub ich grupami kapitałowymi) zawierają klauzule zobowiązujące dostawców do wypłaty premii pieniężnych na rzecz Grupy lub podmiotów należących do Grupy, w ramach której działa Podatnik (w tym także na rzecz Podatnika). Wysokość wypłaconej premii określana jest procentowo lub kwotowo i zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie. Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest zatem osiągniecie określonego poziomu zakupu oznaczonych towarów, będących w asortymencie kontrahenta i w określonym czasie: miesiąca, kwartału lub roku. Premie są wypłacane gotówkowo (przelewem na konto) albo podlegają zaliczeniu na poczet przyszłych zakupów. Dostawcy udzielający premii za dany okres dokumentują ten fakt wystawiając noty uznaniowe. Noty zawierają wartość procentową (np. 5%) oraz jej kwotę wyrażoną zwykle w walucie obcej. Nie wykazują jednak numerów faktur sprzedażowych, do których premia się odnosi. w niektórych przypadkach przy terminowym regulowaniu zobowiązań za dostarczony towar Spółka może otrzymać dodatkową premię pieniężną. Premia taka również nie odnosi się do konkretnych dostaw, lecz na podstawie zestawienia systemowego jest potwierdzona wysokość płatności w danym okresie, która jest podstawą wystawienia noty uznaniowej z ww. tytułu. Otrzymane premie pieniężne nie dotyczą żadnych dodatkowych usług świadczonych na rzecz kontrahenta, w szczególności nie zobowiązują Spółki do nabywania towarów u kontrahenta, który umową zobowiązał się do udzielenia premii pieniężnej.

Wypłacane premie mają charakter pieniężny, co znajduje wyraz w przelaniu należnej kwoty na konto bankowe albo zaliczeniu tej kwoty na poczet przyszłych zakupów. Premie pieniężne nie dotyczą konkretnych dostaw, przyznawane są za przekroczenie (osiągnięcie) określonego poziomu obrotu z kontrahentem, tj. zakupu u kontrahenta oznaczonych towarów za określoną kwotę, w określonym czasie. Podkreślenia wymaga fakt, iż związku takiego nie należy doszukiwać się w sposobie kalkulacji premii pieniężnej (określony procent zrealizowanego obrotu lub określona kwota). Istotnym jest również fakt, że brak odniesienia do poszczególnych dostaw powoduje, że przy ustalaniu warunków udzielania premii pieniężnych nie zostały ustalone kwestie ewentualnych rabatów, tj. ewentualnego obniżenia ceny w wyniku wypłaty premii pieniężnej. Wolumen zakupu, to określenie służące do ustalenia wielkości (pułapu) poziomu tonażu zakupu oznaczonego towaru, będących w asortymencie kontrahenta, w określonym czasie, w wyniku którego Spółka jest uprawniona do otrzymania premii po spełnieniu tego warunku. Poziom zakupów, jaki warunkuje otrzymanie premii jest określany przez kontrahenta na podstawie zestawienia systemowego, który pozwala im na określenie dokonanych odbiorów w określonym czasie przez Zainteresowanego, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wystawionej nocie uznaniowej z ww. tytułu. w zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym również o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie Spółki do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Wysokość premii jest uzależniona od wielkości obrotu, jaki osiągnie Grupa lub podmiot należący do Grupy. Wysokość premii określona procentowo lub kwotowo, zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą (występują przypadki, w których ustalenia te nie wynikają z pisemnej umowy). Otrzymanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków, niż dokonywanie nabyć o określonej wartości lub wielkości towarów w danym czasie, tj. takich jak eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama itp. Umowa dotycząca odbioru potrzebnego Spółce surowca do produkcji produktu nie zawiera żadnych dodatkowych ustaleń dotyczących świadczeń dodatkowych usług na rzecz dostawcy.

Przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji są skutki podatkowe wynikające z przyznania premii w przypadku osiągnięcia określonego minimalnego progu obrotu, gdzie wysokość premii jest kwota lub określona w zależności procentowo w zależności od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą.

Należy wskazać, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji objętej pytaniem, premie pieniężne wypłacone na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, premia jest przyznawana po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotu, a jej wysokość jest różnicowana poprzez określony procent zrealizowanego obrotu lub określona kwota. Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym również o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie Spółki do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Oznacza to zatem, że nie następuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Ponadto, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., podatnik udzielający rabatu winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl