ILPP1/443-1111/11-6/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1111/11-6/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku - (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu lub kosztu wytworzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu lub kosztu wytworzenia. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny, dowód wpłaty dodatkowych opłat oraz o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca przeprowadza oraz planuje przeprowadzać różnego rodzaju działania pro-sprzedażowe (akcje marketingowe) nakierowane na zwiększenie jego obrotów. Zdaniem Spółki, działania pro-sprzedażowe wpływają bowiem na budowanie świadomości towarów i produktów oferowanych przez Zainteresowanego wśród potencjalnych kontrahentów, jak również kształtują pozytywne relacje z jego kontrahentami i wpływają na ich lojalność względem Wnioskodawcy. Wprowadzenie powyższych działań przez Spółkę spowodowane jest również dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania swojej oferty do oczekiwań kontrahentów. W konsekwencji, przeprowadzanie akcji marketingowych w zamiarze Zainteresowanego ma skutkować wygenerowaniem większej sprzedaży opodatkowanej VAT po jego stronie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca organizuje oraz zamierza organizować akcje marketingowe, w ramach których, jego klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), będą uprawnieni do zakupu:

a.

wybranych gadżetów promocyjnych (przykładowo takich jak: kurtki, czapki, bluzy) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

b.

wybranych towarów handlowych Zainteresowanego, tj. towarów, które znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo takich jak: wanny piekarnicze, formy piekarnicze i inne) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

c.

wybranych produktów Wnioskodawcy, tj. produktów, które są wytwarzane przez niego i znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo opakowania surowców do wyrobów piekarniczych i cukierniczych) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż koszt wytworzenia.

W przypadku realizowanych oraz planowanych przez Spółkę akcji, pomiędzy nią a nabywcami towarów sprzedawanych po obniżonej cenie nie istniał, ani też nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej jako "ustawa o VAT", tj. powiązania rodzinne, kapitałowe, zarządcze, kontrolne ani nadzorcze.

Dodatkowo, Zainteresowany odlicza oraz zamierza odliczać pełny podatek VAT naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem towarów/produktów promocyjnych sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie.

W piśmie z dnia 28 października 2011 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku Spółka wskazała, iż zgodnie z opisem sprawy przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, organizuje oraz zamierza organizować akcje marketingowe, w ramach których, jej klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), są uprawnieni do zakupu określonych towarów za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu.

Towary będące przedmiotem sprzedaży za symboliczną opłatą są zatem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy realizowanej przez Zainteresowanego.

Jednocześnie, Wnioskodawca nie posiada informacji, do jakich czynności jego kontrahenci wykorzystują zakupione towary.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując jako podstawę opodatkowania kwotę należną od nabywcy np. 1 PLN, tj. cenę niższą niż cena nabycia lub koszt wytworzenia, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej np. za 1 PLN, tj. cenie niższej niż cena nabycia lub koszt wytworzenia, w ramach organizowanej akcji marketingowej, podstawą opodatkowania jest kwota należna od kontrahenta, tj. w opisanym przypadku 1 PLN pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W opinii Spółki, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (tj. przepisów dotyczących faktur korygujących).

Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje - te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Zainteresowany podkreślił, iż z przedstawionego stanu sprawy wyraźnie wynika, że rabat w formie "promocyjnej ceny" sprzedawanych produktów/towarów znany jest nabywcom wcześniej.

Kontrahenci Wnioskodawcy wypełniając określone warunki, nabywają prawo do zakupu wskazanego produktu/towaru po preferencyjnej cenie. W konsekwencji, Spółka wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy. Zatem rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku uwzględniająca już przyznany rabat. Na powyższe nie ma również wpływu fakt, iż cena, po której Zainteresowany ostatecznie sprzedaje określony produkt/towar uprawnionym kontrahentom jest niższa niż cena zakupu tego towaru, czy też koszt wytworzenia przez Wnioskodawcę. Żaden bowiem przepis nie zabrania udzielania Spółce również takich rabatów na gruncie ustawy o VAT.

W ocenie Zainteresowanego, dopuszczalne jest na gruncie ustawy o VAT, iż w takim przypadku Wnioskodawca od razu wykazuje jako kwotę obrotu wartość stanowiącą różnicę pomiędzy ceną katalogową towarów a udzielonym rabatem. W takim przypadku obrotem z tytułu tej transakcji jest rzeczywista kwota, którą kontrahent obowiązany jest zapłacić Spółce po pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, a więc np. 1 PLN.

Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2009 r. nr IBPP2/443-1055/08/WN, w której wskazał, iż: "określając podstawę opodatkowania Wnioskodawca powinien zatem uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży prawa do korzystania z wydzielonego miejsca postojowego, tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2008 r. nr IPPP2-443-788/07-4/PS wskazał, iż: "na gruncie ustawy o VAT w przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Nie dochodzi do wypłaty rabatu, lecz jest on automatycznie uwzględniony w momencie sprzedaży towarów. W takim przypadku obrotem powinna być kwota 1 zł".

Interpretacja potwierdzająca prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Spółkę potwierdzona jest także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2008 r. nr IPPP1/443-1495/08-2/MPE: "Wnioskodawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji). Określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży, tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy".

Ponadto, należy zauważyć, że podmioty gospodarcze, w tym Wnioskodawca, mają prawo swobodnie układać swoją działalność gospodarczą tak, by zawierane transakcje były opłacalne pod względem ekonomicznym, również po zastosowaniu znacznych upustów cenowych, jeśli jest to, w uznaniu podmiotu gospodarczego, zasadne dla osiągnięcia tego celu. W przedstawionym stanie sprawy zastosowanie rabatu jest uzasadnione ekonomicznie i prowadzi w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zwiększenia wolumenu sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.

Dodatkowo, stanowisko Spółki potwierdza również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd stwierdził m.in., że podstawową zasadą systemu VAT jest to, że ma on na celu opodatkowanie wyłącznie konsumenta ostatecznego. W konsekwencji, podstawa opodatkowania służąca za podstawę naliczania podatku pobieranego przez organy skarbowe nie może przekroczyć wynagrodzenia rzeczywiście zapłaconego przez konsumenta ostatecznego, stanowiącego podstawę do obliczenia obciążenia podatkiem VAT, które konsument ten ostatecznie ponosi.

W konsekwencji, skoro z uwagi na np. spełnienie przez danego kontrahenta określonych warunków, kontrahentowi przysługuje możliwość zakupu danego produktu/towaru w promocyjnej cenie, tj. cenie niższej niż cena zakupu lub koszt wytworzenia, to zgodnie z postanowieniami ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna od kontrahenta np. 1 PLN pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w przedstawionym stanie sprawy nie dochodzi również do sytuacji, o której mowa w treści art. 32 ustawy o VAT. W szczególności pomiędzy Zainteresowanym a nabywcami towarów sprzedawanych po obniżonej cenie nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, tj. powiązania rodzinne, kapitałowe, zarządcze, kontrolne ani nadzorcze.

Dlatego też, nie znajdą w takim przypadku zastosowania szczególne uregulowania dotyczące określania przez organy podatkowe obrotu odpowiadającego wysokości rynkowej promocyjnych towarów pomniejszonej o kwotę podatku.

W związku z powyższym, Spółka wnioskuje o potwierdzenie, że w przypadku sprzedaży wybranych towarów w cenie promocyjnej np. za 1 PLN w ramach organizowanej akcji marketingowej, podstawą opodatkowania jest kwota należna od kontrahenta, tj. w opisanym przypadku cena promocyjna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z powołanego przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "bonifikata", w związku z powyższym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy ("Słownik języka polskiego PWN", Wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Ponadto, jak wskazało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 14 kwietnia 1994 r. nr PO 4/AK-722-122-94 " (...) Przez bonifikatę (rabat) należy rozumieć zmniejszenie umówionej wcześniej należności za wykonane świadczenie. Najczęściej bonifikata udzielana jest w związku z faktycznie poniesioną lub przewidywaną szkodą kontrahenta. Bonifikata udzielana jest w przypadku, gdy wystąpią okoliczności, których strony nie mogły przewidzieć w momencie podpisania umowy i w jej efekcie następuje faktyczne obniżenie określonej w umowie ceny towaru. W przypadku, gdyby okoliczność wpływająca na zmniejszenie tej ceny była znana stronom przed podpisaniem umowy, powinna znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w kontrakcie (...)".

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

* rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – nie mające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;

* rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej - ewidencją korekt).

Przepis art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy wymienia przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy).

W świetle powyższego, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej, ale tylko w sytuacji, gdyby przypadki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przeprowadza różnego rodzaju działania pro-sprzedażowe (akcje marketingowe) nakierowane na zwiększenie jego obrotów. Zdaniem Spółki, działania pro-sprzedażowe wpływają bowiem na budowanie świadomości towarów i produktów oferowanych przez Zainteresowanego wśród potencjalnych kontrahentów, jak również kształtują pozytywne relacje z jego kontrahentami i wpływają na ich lojalność względem Wnioskodawcy. Wprowadzenie powyższych działań przez Spółkę spowodowane jest również dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania swojej oferty do oczekiwań kontrahentów. W konsekwencji, przeprowadzanie akcji marketingowych ma skutkować wygenerowaniem większej sprzedaży opodatkowanej VAT po stronie Zainteresowanego. W związku z powyższym, Wnioskodawca organizuje akcje marketingowe, w ramach których, jego klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), będą uprawnieni do zakupu:

a.

wybranych gadżetów promocyjnych (przykładowo takich jak: kurtki, czapki, bluzy) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

b.

wybranych towarów handlowych Zainteresowanego, tj. towarów, które znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo takich jak: wanny piekarnicze, formy piekarnicze i inne) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

c.

wybranych produktów Wnioskodawcy, tj. produktów, które są wytwarzane przez niego i znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo opakowania surowców do wyrobów piekarniczych i cukierniczych) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż koszt wytworzenia.

W przypadku realizowanych przez Spółkę akcji, pomiędzy nią a nabywcami towarów sprzedawanych po obniżonej cenie nie istniał, ani też nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, tj. powiązania rodzinne, kapitałowe, zarządcze, kontrolne ani nadzorcze. Dodatkowo, Zainteresowany odlicza pełny podatek VAT naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem towarów/produktów promocyjnych sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje klientowi po spełnieniu określonych warunków). Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla Zainteresowanego jest - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu lub kosztu wytworzenia w stanie faktycznym. Kwestia dotycząca określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu lub kosztu wytworzenia w zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2011 r. nr ILPP1/443-1111/11-7/NS.

Ponadto interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-1111/11-8/NS i nr ILPP1/443-1111/11-9/NS z dnia 16 listopada 2011 r. załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie lub wytworzeniu towarów sprzedawanych po obniżonej cenie w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl