ILPP1/443-1107/08-3/BP - Zwolnienie od podatku VAT czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1107/08-3/BP Zwolnienie od podatku VAT czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu: 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej "Spółka") zawarła z (...) Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym (dalej "Fundusz") umowę o obsługę określonych wierzytelności (dalej: "Umowa"), na podstawie której świadczyć będzie na rzecz Funduszu usługi polegające na obsłudze posiadanych i nabywanych przez Fundusz sekurytyzowanych wierzytelności oraz prowadzenia ewidencji analitycznej wierzytelności.

Aktywa będące przedmiotem Umowy ze Spółką nabywane będą przez Fundusz, co do zasady, w dużych portfelach rzędu kilkuset wierzytelności.

Ze względu na dużą liczbę nabywanych w portfelach wierzytelności, w trakcie ustalania ceny nabycia portfela Fundusz nie będzie zwykle dokonywał weryfikacji jakości każdej z wierzytelności z osobna, lecz będzie działał w oparciu o przyjęte założenie dotyczące całej grupy nabywanych wierzytelności. Cena nabycia ustalana będzie zatem przez Fundusz często na podstawie wyceny całego portfela, a nie poszczególnych wierzytelności. Ryzyko ekonomiczne będzie spoczywało na Funduszu. W przypadku wierzytelności złej jakości dla maksymalizacji wartości aktywów Funduszu, konieczne będą aktywne działania mobilizujące dłużników do rozpoczęcia i kontynuowania spłat przeterminowanych wierzytelności.

Dla wykonywania powyższych czynności, czyli dla efektywnego zarządzania jakością portfela konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, a także doświadczenia w zakresie funkcjonowania rynku wierzytelności (monitorowanie wierzytelności w celu oceny ich jakości, negocjacje z dłużnikami, itd.). Fundusz, jako podmiot ściśle regulowany nie może np. zawierać umów o pracę, czy inwestować w wyposażenie lub w inny sposób organizować we własnym zakresie zaplecza niezbędnego do prowadzenia działalności wykraczającej poza dokonywanie inwestycji. W związku z powyższym, Fundusz, będący w istocie masą majątkową wyposażoną w osobowość prawną, z założenia nie posiada zaplecza ani doświadczenia niezbędnego do utrzymywania aktywów w odpowiedniej jakości i uzależniony jest w tym zakresie od usługodawców zewnętrznych. W praktyce zatem, dla zapewnienia kompetentnej i efektywnej obsługi aktywów Funduszu (wierzytelności) konieczny jest zakup usług dostosowanych do charakteru tych aktywów. Spółka, jako podmiot od lat aktywny na rynku wierzytelności posiada zarówno bogate zaplecze, jak i odpowiednie doświadczenie w zakresie rynku wierzytelności. Dlatego też Strony (Spółka i Fundusz) zdecydowały się na zawarcie Umowy o świadczenie przedmiotowych usług.

Na podstawie Umowy Spółka będzie zobowiązana do obsługi wierzytelności należących do Funduszu w dniu zawarcia Umowy i wszystkich nabytych w okresie obowiązywania Umowy poprzez podejmowanie czynności mających na celu gromadzenie, na rachunek Funduszu, należności wynikających z poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy pojęcie "Wierzytelności Obsługiwane" oznacza sekurytyzowane wierzytelności, których obsługa zostaje powierzona Spółce) i w tym celu podejmowania czynności windykacyjnych za Fundusz. Ponadto Spółka będzie świadczyła usługi związane z prowadzeniem ewidencji analitycznej Wierzytelności Obsługiwanych.

Spółka będzie zobowiązana do opracowania i przedstawienia Funduszowi planu realizacji obsługi Wierzytelności Obsługiwanych (dalej: "Plan Działania"), który będzie uwzględniał:

*

wskazanie specyfiki i parametrów Wierzytelności Obsługiwanych,

*

strategię realizacji świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych - odzyskanie świadczenia w pełnej/częściowej kwocie, realizację zabezpieczeń, zawarcie ugody, dochodzenie świadczeń w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym (przy dochodzeniu świadczeń w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym Spółka będzie korzystała z pomocy kancelarii prawnej, jednakże z punktu widzenia Funduszu do wykonywania tych czynności zobowiązaną pozostaje Spółka), oraz harmonogram działań,

*

cele finansowe.

Wybór i częstotliwość podejmowania poszczególnych czynności w stosunku do Wierzytelności Obsługiwanych wskazanych przez Spółkę w Planie Działania pozostaną w gestii Spółki, przy czym Spółka nie będzie posiadała uprawnień do podejmowania decyzji odnośnie zawarcia ugody z dłużnikiem i zrzekania się roszczeń Funduszu, których to podjęcie wymaga każdorazowo uzyskania uprzedniej akceptacji Funduszu. Czynności podejmowane przez Spółkę muszą pozostawać zgodne z treścią Planu Działania.

Usługi objęte Umową będą polegać na:

*

rekomendowaniu podjęcia działań zmierzających do zabezpieczenia, dochodzenia lub egzekucji świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych;

*

przedstawianiu rekomendacji i zawieraniu w imieniu Funduszu ugód pozasądowych, dotyczących warunków spłat lub restrukturyzacji poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych zgodnie z przyjętym Planem Działania, pod warunkiem uzyskania uprzedniej indywidualnej akceptacji ich warunków przez Fundusz;

*

przedstawianiu rekomendacji i pod warunkiem uzyskania uprzedniej indywidualnej akceptacji ich warunków przez Fundusz oraz po uzyskaniu od Funduszu stosownego pełnomocnictwa - zawieraniu w imieniu i na rzecz Funduszu ugody, jak również po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Funduszu, dokonywaniu zrzeczenia się roszczeń lub uznawaniu powództwa w imieniu i na rzecz Funduszu;

*

przedstawieniu rekomendacji odnośnie ugód sądowych, dotyczących warunków spłat lub restrukturyzacji poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych, jak również przedstawianie rekomendacji, co do zrzekania się roszczeń oraz uznawania roszczeń w postępowaniu sądowym (przy wykonywaniu czynności związanych z windykacją sądową Spółka będzie korzystała z pomocy kancelarii prawnej, jednakże z punktu widzenia Funduszu, do ich świadczenia zobowiązaną zostaje Spółka);

*

prowadzeniu korespondencji i kierowaniu do Dłużników (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy, pojęcie "Dłużnicy" oznacza podmioty zobowiązane względem Funduszu, osobiście lub rzeczowo, z tytułu lub w związku z Wierzytelnościami Obsługiwanymi) wezwań do zapłaty, wezwań do wykupu weksli wystawionych przez Dłużników, ostatecznych wezwań przedsądowych, potwierdzeń zapłaty oraz innych dokumentów w związku z dochodzeniem lub realizacją świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych;

*

podejmowaniu czynności związanych z ustanawianiem, zmianą, realizacją lub zwalnianiem zabezpieczeń Wierzytelności Obsługiwanych, po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Funduszu i na podstawie stosowanego pełnomocnictwa;

*

prowadzeniu monitoringu płatności Dłużników Wierzytelności Obsługiwanych;

*

monitoringu realizacji ugód Dłużników z Funduszem zawartych w wyniku działań Spółki;

*

rekomendowaniu niezależnych rzeczoznawców majątkowych dokonujących wyceny nieruchomości w przypadku, gdy Wierzytelność Obsługiwana będzie zabezpieczona hipoteką ustanowioną na rzecz wierzyciela przez Dłużnika, zgodnie z przyjętym Planem Działania oraz na warunkach określonych w odrębnej umowie (umowa taka może być zawierana pomiędzy Funduszem oraz niezależnym rzeczoznawcą będącym odrębnym, niepowiązanym ze Spółką podmiotem; ewentualne usługi świadczone na jej podstawie nie są objęte zakresem Umowy o obsługę określonych wierzytelności);

*

prowadzeniu negocjacji z Dłużnikami i ich przedstawicielami, zmierzających do uzyskania świadczeń z Wierzytelności Obsługiwanych, po uprzednim zaakceptowaniu przez Fundusz sposobu prowadzenia negocjacji;

*

doprowadzaniu do zapłaty przez Dłużników długu w formie wpłaty gotówkowej lub przelewu na rzecz Funduszu lub w jakiejkolwiek innej formie dopuszczalnej Statutem lub przepisami prawa;

*

odbieraniu od Dłużników rzeczy lub papierów wartościowych oraz rekomendowaniu niezależnych rzeczoznawców majątkowych specjalizujących się w ustalaniu wartości tych rzeczy lub papierów wartościowych w przypadku, gdy Wierzytelność Obsługiwana będzie zabezpieczona w drodze przeniesienia na wierzyciela przez Dłużnika prawa własności rzeczy ruchomej lub papierów wartościowych, które pozostają we władaniu Dłużnika, zgodnie z przyjętym Planem Działania oraz na warunkach określonych w odrębnej umowie (umowa taka może być zawierana pomiędzy Funduszem oraz niezależnym rzeczoznawcą będącym odrębnym, niepowiązanym ze Spółką podmiotem; ewentualne usługi świadczone na jej podstawie nie są objęte zakresem Umowy o obsługę określonych wierzytelności);

*

monitoringu telefonicznego Wierzytelności Obsługiwanych;

*

windykacji terenowej Wierzytelności Obsługiwanych;

*

inkasowaniu przez pracowników Spółki gotówki od Dłużników, kwitowaniu w imieniu Funduszu odbioru kwot uiszczanych celem spłaty Wierzytelności i wpłat odebranych kwot na Rachunek Pomocniczy Funduszu lub na Rachunek Funduszu;

*

obsłudze korespondencji z Dłużnikami;

*

podejmowaniu innych czynności prawnych i faktycznych w ramach obsługi objętych zleceniami Funduszu dopuszczonych przepisami prawa, zmierzających do uzyskania przez Fundusz świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych;

*

przechowywaniu, zabezpieczaniu i aktualizowaniu rejestrów i dokumentów dotyczących Wierzytelności Obsługiwanych;

*

koordynowaniu i monitorowaniu postępowań toczących się w związku z zabezpieczaniem, dochodzeniem lub egzekucją świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych, w stopniu i zakresie umożliwiającym przedstawienie opisu i analizy stanu wszystkich takich postępowań na żądanie Funduszu;

*

wsparciu Funduszu w toku postępowań zabezpieczających, sądowych lub egzekucyjnych, które będą prowadzone w celu uzyskania świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych, w tym przekazywaniu Funduszowi stosownych informacji, analiz i rekomendacji, zmierzających do dokonania przez odpowiednio umocowanych przez Fundusz przedstawicieli czynności procesowych, czynności dotyczących zabezpieczenia i egzekucji, które są związane z zabezpieczaniem, dochodzeniem lub egzekucją świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych;

*

przekazywaniu Funduszowi oraz Doradcy (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy, pojęcie "Doradca" oznacza podmiot, z którym Fundusz podpisał umowę doradczą w zakresie określonych wierzytelności), w formie raportów okresowych, informacji dotyczących działań podejmowanych w związku z realizacją świadczeń wynikających z Wierzytelności Obsługiwanych w danym okresie;

*

sporządzaniu dla Doradcy i Funduszu i przekazywaniu Doradcy oraz Towarzystwu (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy, pojęcie "Towarzystwo" oznacza C (...) Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Spółka Akcyjna w W (...)) jako organowi Funduszu następujących dokumentów;

a.

miesięcznych raportów rozliczeniowych, odnoszących się do Wierzytelności Obsługiwanych oraz raportów z realizacji Planu Działania;

b.

rocznych raportów rozliczeniowych odnoszących się do Wierzytelności Obsługiwanych;

c.

zaktualizowanych List Wierzytelności Obsługiwanych (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy, pojęcie "Lista Wierzytelności Obsługiwanych" oznacza zbiór danych będących w posiadaniu Funduszu identyfikujących Dłużnika oraz typ i wysokość zadłużenia, w zakresie, formie i w formacie opisanych w Umowie) oraz informacji o kosztach i uzyskanych wpływów środków pieniężnych odnoszących się do poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych; raport będzie generowany wyłącznie w formie elektronicznej;

d.

budżetu rocznego dla Wierzytelności Obsługiwanych, zgodnego z Planem Działania i sporządzonego w odniesieniu do każdego kwartału kalendarzowego tego roku zawierającego: - prognozy przewidywanych wpływów środków pieniężnych brutto dla Wierzytelności Obsługiwanych, - przewidywane koszty i opłaty z tytułu obsługi Wierzytelności Obsługiwanych;

e.

rocznego sprawozdania finansowego Spółki (o ile, zgodnie z przepisami prawa, Spółka jest zobowiązana do sporządzenia takiego sprawozdania finansowego), przygotowanego i zbadanego przez niezależną firmę audytorską zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz poświadczonego jako zgodne ze stanem rzeczywistym przez Zarząd Spółki;

*

rozliczaniu bieżącej wartości świadczeń wynikających z poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych oraz do przekazywania takich informacji Funduszowi;

*

całkowitym rozliczaniu Wierzytelności Obsługiwanych i wystawianiu potwierdzeń uzyskania całkowitej spłaty zadłużenia przez Dłużników;

*

okresowym ustalaniu wysokości odpowiednich stóp procentowych, kosztów i opłat związanych z windykacją Wierzytelności Obsługiwanych, zgodnie z treścią stosunku prawnego, z którego wynika dana Wierzytelność Obsługiwana, oraz przekazywaniu tych informacji Funduszowi oraz Dłużnikom (o ile tak obowiązek wobec Dłużników wynika ze stosunku prawnego, z którego wynika dana Wierzytelność Obsługiwana);

*

przygotowywaniu wyciągów z ewidencji analitycznej wierzytelności.

Usługi objęte Umową mają zmierzać do efektywnego odzyskania określonych wierzytelności w imieniu Funduszu.

W odniesieniu do czynności wymienionych powyżej, Fundusz udzieli Spółce lub pracownikom Spółki pełnomocnictw rodzajowych lub szczególnych koniecznych do prawidłowej realizacji obowiązków wynikających z niniejszej Umowy.

Spółka będzie zobowiązana do wykonywania na rzecz Funduszu czynności obsługi wierzytelności na czas równy okresowi realizacji Wierzytelności z Listy Wierzytelności Obsługiwanych powierzonych obsłudze przez Spółkę, z możliwością wypowiedzenia Umowy na warunkach w niej określonych.

Wykonując Umowę Spółka zobowiązuje się do współpracy z Funduszem w celu możliwie najskuteczniejszej ochrony przysługujących Funduszowi praw, zysków lub udziałów w Wierzytelnościach Obsługiwanych przed roszczeniami osób trzecich.

Na mocy umowy Spółka będzie ponadto zobowiązana do:

1.

niezrzekania się ani nieodstępowania w imieniu Funduszu od prawa do pobierania należności z tytułu Wierzytelności Obsługiwanych;

2.

posiadania i utrzymywania wymaganych prawem koncesji lub pozwoleń, związanych z wykonywaniem czynności określonych w Umowie. Spółka obowiązana jest niezwłocznie informować Fundusz o utracie lub ograniczeniu zakresu koncesji lub zezwoleń wymaganych do wykonywania czynności określonych w Umowie;

3.

przechowywania i archiwizowania wszelkich dokumentów oraz innych nośników informacji dotyczących Wierzytelności Obsługiwanych na zasadach i warunkach określonych w przepisach Ustawy oraz udostępniania tych dokumentów lub nośników informacji na każde żądanie Funduszu, Towarzystwa lub innych podmiotów lub organów uprawnionych na mocy odrębnych przepisów;

4.

stosowania odpowiednich procedur zapobiegających ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji stanowiących tajemnicę zawodową, w celu zapewnienia prawidłowego wykonania obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej;

5.

udostępnienia, w godzinach pracy Spółki, na każde żądanie Funduszu lub osób przez niego upoważnionych, dokumentacji dotyczącej Wierzytelności Obsługiwanych, w tym raportów i innych dokumentów sporządzonych przez Spółkę, jak również umożliwienia sporządzenia z nich odpisów i wypisów oraz udzielania informacji dotyczących Wierzytelności Obsługiwanych na podstawie Umowy;

6.

pod warunkiem otrzymania wcześniejszego powiadomienia wystosowanego z racjonalnym wyprzedzeniem, umożliwienia Funduszowi dostępu do wszelkich umów, ksiąg, dokumentacji księgowej, danych finansowych, a także sprzętu komputerowego i systemów oprogramowania związanych z obsługą Określonych Wierzytelności oraz wszelkich innych kwestii dotyczących Umowy; Spółka za zwrotem kosztów jest zobowiązana do umożliwienia Funduszowi wykonania kopii i wypisów z tych dokumentów, ksiąg i danych zawartych w systemach, a także wszelkich danych finansowych dotyczących Wierzytelności lub ich zabezpieczeń;

7.

przechowywania, archiwizowania i udostępniania na żądanie Funduszu wszelkich dokumentów oraz innych nośników informacji dotyczących Wierzytelności Obsługiwanych;

8.

współpracy z Funduszem w celu możliwie najskuteczniejszej ochrony przysługujących Funduszowi praw, zysków lub udziałów w Wierzytelnościach Obsługiwanych przed roszczeniami osób trzecich;

9.

współpracy w możliwie jak najszerszym zakresie z Funduszem, TFI, Doradcą, Wyceniającym, Bankiem Depozytariuszem (zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy, pojęcie Bank Depozytariusz oznacza X Bank Polska S.A.) oraz doradcami prawnymi zatrudnionymi na rzecz Funduszu, która to współpraca będzie w szczególności polegała na udostępnianiu tym podmiotom wszelkich potrzebnych im i możliwych do przekazania informacji w celu świadczenia przez nich usług na rzecz Funduszu, przy czym Fundusz dołoży uzasadnionych starań, aby te podmioty współpracowały ze Spółką w takim samym zakresie, jak określono powyżej.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z wnioskiem o klasyfikację świadczonych usług w świetle załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.; dalej: "Rozporządzenie o PKWiU") oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskie Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89 poz. 844 z późn. zm.; dalej: "Nowe Rozporządzenie o PKWiU").

W odpowiedzi z dnia 15 października 2008 r., Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego wskazał, że usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu mieszczą się - na podstawie Rozporządzenia o PKWiU stosowanego nadal dla potrzeb podatku od towarów i usług - w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami, na zlecenie", oraz na podstawie Nowego Rozporządzenia o PKWiU w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami".

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że w związku z wymogami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) i w wykonaniu postanowień Umowy o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności Spółka zawarła z Funduszem umowę dotyczącą przetwarzania danych osobowych powierzonych Spółce przez Fundusz. Umowa ta ma na celu wyłącznie uregulowanie zasad ochrony danych osobowych dłużników i umożliwienie wykonywania przez Spółkę opisanych powyżej usług obsługi wierzytelności, na jej podstawie nie są wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu odrębne usługi, w szczególności zaś umowa ta nie przewiduje dodatkowego wynagrodzenia dla Spółki. Wzór umowy o przetwarzanie danych załączony był do wniosku do Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Funduszu podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu, to usługi podlegające zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Przepis art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia czynności, które podlegają zwolnieniu od tego podatku. W szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) cytowanej ustawy, od podatku od towarów i usług zwolnione są usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych lub ich częścią. W art. 43 ust. 8 powołanej ustawy ustawodawca wskazuje, że przez zarządzanie, o którym mowa w powyżej przytoczonych przepisach, rozumie się zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów.

Czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu w ramach Umowy to czynności, których cel jest tożsamy z celem czynności podejmowanych w ramach zarządzania aktywami finansowymi (np. akcjami, udziałami, papierami wartościowymi, itd.) każdego innego funduszu inwestycyjnego. W szczególności, portfele wierzytelności to specyficzny rodzaj aktywa finansowego, różny od akcji i innych papierów wartościowych, stąd też działania podejmowane w ramach zarządzania portfelami wierzytelności muszą być dostosowane do charakteru tych aktywów. Zatem w praktyce charakter czynności wykonywanych przez Spółkę zdeterminowany jest naturą aktywa, zaś istotą tych czynności jest zarządzanie aktywami Funduszu.

Działania wykonywane przez Spółkę mają na celu przede wszystkim maksymalizację rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz dochodu z portfeli, co ma również wpływ na wartość certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz.

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno cel, jak i całokształt czynności wykonywanych w ramach Umowy wskazuje na ich charakter jako usługi zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego na zlecenie. Wszelkie czynności wykonywane przez Spółkę mają bowiem na celu świadczenie na rzecz Funduszu kompleksowej usługi zarządzania aktywami.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w klasyfikacji wydanej przez Urząd Statystyczny na gruncie przepisów o statystyce publicznej. Przedmiotowe usługi zostały zaklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia o PKWiU obowiązującego obecnie dla potrzeb podatku od towarów i usług jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami na zlecenie" (PKWiU 67.12.10-00 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie" według Nowego Rozporządzenia o PKWiU).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Wnioskodawca zauważył, że nie posiada licencji na działalność maklerską, także usługi świadczone przez Spółkę nie mogą zostać uznane za usługi maklerskie, wymienione w tym samym grupowaniu.

Wnioskodawca wskazał, że w zbliżonych sprawach, organy podatkowe wydawały interpretacje indywidualne potwierdzające objęcie usług analogicznych do świadczonych przez Spółkę zwolnieniem od podatku od towarów i usług, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r., znak IPPP1-443-261/08-2/IZ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 stycznia 2008 r., znak ILPP1/443-314/07-2/BD, oraz postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 29 marca 2006 r., znak PV1443-1NII2006/JD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl