ILPP1/443-1103/09-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1103/09-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 11 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu planowanej realizacji projektu inwestycyjnego pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu planowanej realizacji projektu inwestycyjnego pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym". Wniosek uzupełniono w dniu 6 listopada 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w X jest osobą prawną, której organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego. Jest podmiotem samodzielnym i samofinansującym się. Świadczy w głównej mierze usługi medyczne, sklasyfikowane w PKWiU 85, które są objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się z Urzędem Skarbowym w formie miesięcznych deklaracji z tytułu drobnej sprzedaży opodatkowanej. W ramach pomocy unijnej zakład zamierza realizować inwestycję pod nazwą: "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym". Projekt finansowany będzie ze środków EFRR - Regionalny Program Województwa X na lata 2007-2013, środków jednostki samorządu terytorialnego oraz środków własnych SP ZOZ. Będzie to inwestycja w całości związana z działalnością w zakresie świadczenia usług medycznych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że planowana inwestycja służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych i zwolnionych. W ramach przedmiotowego projektu będą modernizowane pomieszczenia, które będą w niewielkim zakresie wydzierżawiane (wynajmowane) w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego. SP ZOZ w X będzie musiał określić je obliczając proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. W roku 2008 proporcja ta była niższa niż 2%. Nie przewiduje się, by w kolejnych latach stosunek ten uległ zwiększeniu z uwagi na marginalny udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem SP ZOZ w X.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług inwestycyjnych związanych z tym projektem, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu tylko wówczas, gdy zakupy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej oraz art. 90 ust. 10 pkt 2 - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdy proporcja nie przekracza 2%.

Ponadto, podatek VAT nie może być zwrócony na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) gdyż zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia środki z EFRR nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym" w SP ZOZ w X.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym". Podatek naliczony należy traktować jako kwalifikowany, tj. bez możliwości odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym" dofinansowany z EFRR - Regionalny Program Województwa X na lata 2007-2013.

Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup towarów i usług, które będą w większości wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. W ramach przedmiotowego projektu będą ponadto modernizowane pomieszczenia, które zostaną w niewielkim zakresie wydzierżawione (wynajęte) w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego. SP ZOZ w X będzie musiał określić je obliczając proporcję jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. W roku 2008 proporcja ta była niższa niż 2%. Nie przewiduje się, by w kolejnych latach stosunek ten uległ zwiększeniu z uwagi na marginalny udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem SP ZOZ w X.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, będą służyły czynnościom opodatkowanym (w niewielkim zakresie - najem) oraz czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (świadczenie usług medycznych). Ponadto Wnioskodawca we wniosku wskazuje, iż nie jest możliwe proporcjonalne odliczenie (związane z odpłatnym udostępnianiem lokalu) podatku od towarów i usług, gdyż proporcja nie przekroczyła 2% a zatem w myśl przepisu art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym". Tym samym nie ma on możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację oparto się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa efektywności energetycznej poprzez kompleksowe działanie termomodernizacyjne w Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgicznym" na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl