ILPP1/443-1103/08-2/KG - Czy faktury VAT wystawione przez Gminę za korzystanie z nieruchomości dla Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-Handlowego w okresie, w którym przedsiębiorstwo to zmieniło osobowość prawną na spółkę z o.o., są fakturami wystawionymi w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1103/08-2/KG Czy faktury VAT wystawione przez Gminę za korzystanie z nieruchomości dla Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-Handlowego w okresie, w którym przedsiębiorstwo to zmieniło osobowość prawną na spółkę z o.o., są fakturami wystawionymi w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania normy wynikającej z art. 108 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania normy wynikającej z art. 108 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Gmina jest właścicielem działek, z których od września 1999 r. korzystała bez tytułu prawnego osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jako Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe. Przedmiotowa czynność, korzystania z nieruchomości, stanowi usługę o podobnym charakterze do usług najmu, dzierżawy, leasingu.

Natomiast, zgodnie z oświadczeniem firmy, z dniem 27 grudnia 2006 r. Przedsiębiorstwo to zmieniło osobowość prawną na Spółkę z o.o., lecz o fakcie tym Gmina została poinformowana dopiero we wrześniu 2007 r. Wobec powyższego Wnioskodawca, nie będąc świadomym tego, że Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe zmieniło osobowość prawną na Spółkę z o.o. obciążał je opłatą z tytułu korzystania z nieruchomości, wystawiając na jego rzecz faktury VAT. Mając na uwadze powyższe, Gmina w okresie od lutego 2007 r. do sierpnia 2007 r. wystawiała na rzecz Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-Handlowego faktury VAT.

Gmina podkreśliła, że we wspomnianym powyżej okresie nie miała wiadomości o tym, że osoba fizyczna przeniosła na Spółkę z o.o. własność przedsiębiorstwa w znaczeniu art. 551 Kodeksu cywilnego, dlatego też obciążała ww. Przedsiębiorstwo opłatą za korzystanie z nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury VAT wystawione przez Gminę za korzystanie z nieruchomości dla Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowo-Handlowego w okresie, w którym przedsiębiorstwo to zmieniło osobowość prawną na Spółkę z o.o., są fakturami wystawionymi w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana do jego zapłaty. Przepis ten znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy doszło do sprzedaży, ale sprzedaż była zwolniona od opodatkowania lub nieopodatkowana jak również przypadki, gdy faktura nie dokumentowała żadnej czynności, jest więc pustą fakturą.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług należy uznać, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, obciążenie za korzystanie z nieruchomości jest świadczeniem podlegającym opodatkowaniu. Oznacza to, że przedmiotowe faktury VAT wystawione z tytułu korzystania z nieruchomości dokumentują czynności, które miały miejsce, czyli nie są to tzw. "puste faktury". Tak więc Gmina świadczyła wspomnianą usługę, tym samym w wymienionej wyżej sytuacji nie ma zastosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z zaistnieniem pomyłki dotyczącej danych nabywcy, w przedmiotowej sprawie - w ocenie Wnioskodawcy - znajdą zastosowanie przepisy dotyczące korygowania faktur, określone przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z § 17 ust. 1 powołanego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie wystawione faktury VAT dokumentują wykonanie czynności określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nie znajdzie tu zastosowania art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dotyczący tzw. "pustych faktur".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl