ILPP1/443-1102/13-2/JSK - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1102/13-2/JSK Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany) w listopadzie 2013 r. zrealizowała projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013". Tytuł projektu: "...".

Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z przygotowaniem strojów historycznych żołnierza francuskiego i pruskiego z roku 1813 (...), scenografii do przeprowadzenia pokazów oraz wynagrodzenia dla osób przeprowadzających pokazy i piknik napoleoński. W większości dokumentem poniesienia kosztu był rachunek oraz umowa o dzieło. W przypadku zakupu scenografii wykonawca wystawił fakturę VAT.

Przeprowadzone czynności w projekcie nie należą do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z uwagi na to, że są to czynności z zakresu edukacji. W ramach projektu odbył się piknik napoleoński, w którym wzięło udział około 100 uczniów z 6 szkół oraz odbyło się 8 pokazów historycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach (...) i dotyczyły dziedzictwa kulturowego tego regionu, a mianowicie przybliżeniu i przypomnieniu uczniom - poprzez żywe lekcje historii - tradycji (...) z sierpnia 1813 r. Poniesione koszty dotyczyły przygotowania strojów oraz przeprowadzeniu pikniku i pokazów w szkołach.

Z tytułu przeprowadzenia pokazów Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, praca została wykonana nieodpłatnie.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, ponieważ Samorząd Województwa na etapie rozliczenia wniosku o płatność wymaga uzyskania takiej interpretacji dla starających się o zakwalifikowanie podatku od towarów i usług jako kosztu poniesionego w projekcie.

Na etapie składania wniosku o przyznanie dotacji Zainteresowany złożył oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Dla potwierdzenia tego faktu Samorząd Województwa wymaga uzyskania interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dotyczącej zakupu dokonanego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od uzyskanych kwot dofinansowania. Realizacja ww. projektu nie doprowadziła i w przyszłości nie doprowadzi do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu dokonanego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany w listopadzie 2013 r. zrealizował projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013". Tytuł projektu: "...".

Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z przygotowaniem strojów historycznych żołnierza francuskiego i pruskiego z roku 1813 (...), scenografii do przeprowadzenia pokazów oraz wynagrodzenia dla osób przeprowadzających pokazy i piknik napoleoński. W większości dokumentem poniesienia kosztu był rachunek oraz umowa o dzieło. W przypadku zakupu scenografii wykonawca wystawił fakturę VAT.

Przeprowadzone czynności w projekcie nie należą do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z uwagi na to, że są to czynności z zakresu edukacji. W ramach projektu odbył się piknik napoleoński, w którym wzięło udział około 100 uczniów z 6 szkół oraz odbyło się 8 pokazów historycznych w szkołach podstawowych oraz gimnazjach i dotyczyły dziedzictwa kulturowego tego regionu, a mianowicie przybliżeniu i przypomnieniu uczniom - poprzez żywe lekcje historii - tradycji (...) z sierpnia 1813 r. Poniesione koszty dotyczyły przygotowania strojów oraz przeprowadzeniu pikniku i pokazów w szkołach.

Z tytułu przeprowadzenia pokazów Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia, praca została wykonana nieodpłatnie.

Na etapie składania wniosku o przyznanie dotacji Zainteresowany złożył oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturze dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

Ponadto w zakresie realizowanej inwestycji Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażane Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu dokonanego w związku z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje jednocześnie, że z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy oraz art. 88 ust. 4 ustawy otrzymały nowe brzmienia.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto z dniem 1 stycznia 2014 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Natomiast od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie nie wychodząc poza jego ramy, w szczególności nie rozstrzyga kwestii prawidłowości niezaliczenia przeprowadzonych czynności w projekcie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z uwagi na to, że - jak wskazał Zainteresowany - są to czynności z zakresu edukacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl