ILPP1/443-1101/08-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1101/08-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w związku z wniesieniem w formie aportu majątku zlikwidowanego zakładu budżetowego do spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w związku z wniesieniem w formie aportu majątku zlikwidowanego zakładu budżetowego do spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Zakład X (dalej: Zakład) jest samorządowym zakładem budżetowym, powołanym w celu realizacji zadania własnego gminy, tj. zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego. Ze względu na fakt, że jest to komunalna jednostka organizacyjna nie posiada ona osobowości prawnej, a działalność swoją podejmuje i prowadzi w oparciu o pełnomocnictwo przyznane przez Prezydenta. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. Gmina zamierza dokonać przekształcenia Zakładu w gminną spółkę kapitałową. Przekształcenie odbędzie się na zasadach określonych w art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w którym ust. 5 wymaga uprzednio likwidacji zakładu budżetowego, a ust. 7 wskazuje, że należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka. Jednocześnie na podstawie art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

Przez cały okres działalności, w celu właściwej realizacji powierzonych przez gminę zadań Zakład dokonywał zakupów inwestycyjnych w postaci autobusów, a także różnego rodzaju urządzeń technicznych oraz maszyn.

Zakupy te w większości dokonywane były ze środków stanowiących dotację celową budżetu miasta. Nabywane środki trwałe służyły działalności opodatkowanej, co zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dawało Zakładowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec planowanej likwidacji zakładu budżetowego w odpowiednim momencie będzie złożona deklaracja VAT-Z "Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług", a majątek zlikwidowanego zakładu, w postaci zarówno środków trwałych jak i wyposażenia, a także zapasów materiałowych gmina wniesie jako wkład niepieniężny (aport) do nowo utworzonej spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z likwidacją Zakładu w celu jego przekształcenia w spółkę kapitałową, a w konsekwencji wniesieniem majątku zlikwidowanego zakładu do nowo utworzonej spółki w formie aportu, powstanie obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku VAT przy jego zakupie w związku ze zmianą jego statusu majątkowego, tj. przeznaczenia na aport.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wystąpieniem sukcesji podatkowej, a więc przejęciem przewidzianych w przepisach podatkowych praw i obowiązków przekształconego zakładu budżetowego w spółkę kapitałową nie wystąpi tu zmiana przeznaczenia wcześniej zakupionych środków trwałych, zapasów itp. Utworzona spółka jest następcą prawnym zlikwidowanego Zakładu. Ponadto należy wskazać, że w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347/1 i 384/92 z późn. zm.) postanowiono, że m.in. w przypadku wniesienia jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Ze względu na fakt, że podatnik ma prawo stosować przepisy krajowe lub unijne, w zależności od tego, które z nich są dla niego korzystniejsze to analiza taka prowadzi do wniosku, że zgodnie z przepisami unijnymi przekazując towary w formie aportu można nie dokonywać korekty odliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powołane wyżej definicje wskazują, że dostawa towarów, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca - Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym, który z uwagi na fakt, iż jest komunalną jednostką organizacyjną nie posiada osobowości prawnej. Na zasadach określonych w art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), Gmina zamierza dokonać przekształcenia Zakładu w gminną spółkę kapitałową. Przez cały okres działalności, w celu właściwej realizacji powierzonych przez gminę zadań Zakład dokonywał zakupów inwestycyjnych w postaci autobusów, a także różnego rodzaju urządzeń technicznych oraz maszyn. W związku z tym, że zakup ww. towarów służył działalności opodatkowanej, Wnioskodawca korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;

Natomiast ust. 2 art. 4 ww. ustawy stanowi, iż sektor finansów publicznych dzieli się na podsektory:

1.

rządowy, obejmujący organy władzy publicznej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, organy administracji rządowej, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne oraz jednostki wymienione w ust. 1 pkt 3-8, 10 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest organ administracji rządowej albo inna jednostka zaliczana do podsektora rządowego;

2.

samorządowy, obejmujący jednostki samorządu terytorialnego, ich organy oraz związki i jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3, 4, 7, 8 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego;

3.

ubezpieczeń społecznych, obejmujący jednostki wymienione w ust. 1 pkt 9.

W art. 19 ww. ustawy o finansach publicznych stwierdza się, iż jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale oraz na podstawie odrębnych ustaw jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:

1.

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe jednostki budżetowe;

2.

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl art. 21 ust. 2 cyt. ustawy, tworząc jednostkę budżetową organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z analizy ww. przepisów wynika, że zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych będącą częścią państwowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Tworząc jednostkę budżetową, organ wymieniony w art. 21 ust. 1 ustawie o finansach publicznych, określa i przekazuje powołanej jednostce w zarząd mienie. Powoływanie, likwidacja, przekształcanie komunalnych zakładów budżetowych następuje decyzją organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu zapisów ustawy o gospodarce komunalnej i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy o finansach publicznych przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu w przypadku jego likwidacji stosownie do ust. 3 określa organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast z ust. 7 powołanego przepisu wynika, że należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem zapytania należy stwierdzić, że skoro procedura przekształcenia zakładu budżetowego zgodnie z przepisami wyżej cytowanej ustawy o finansach publicznych wymaga likwidacji Zakładu i utworzenia w jego miejsce spółki, a mienie Zakładu jest własnością Gminy, musi zmienić się podstawa korzystania z mienia - Zakład budżetowy otrzymał środki trwałe w zarząd, spółka natomiast otrzyma je w postaci aportu. Aport środków trwałych i materiałów wniesiony przez Gminę nie zmienia przeznaczenia jakiemu te środki trwałe będą służyły ani w stosunku do likwidowanego Zakładu budżetowego, ani do powstałej w jego miejsce spółki.

W analizowanej sprawie dla określenia obowiązku korekty kluczowe jest jednak to, że aport do nowo powstałej spółki wnosić będzie nie Zakład lecz Gmina, która nie miała prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabywanych przez Zakład składników majątku.

Zatem wykonanie czynności wniesienia aportu przez Gminę nie zmieni prawa do odliczenia podatku naliczonego dokonanego przez Zakład z tytułu nabycia przedmiotowych środków trwałych i materiałów.

Reasumując, przekazanie przez Gminę mienia komunalnego w postaci aportu do gminnej spółki kapitałowej utworzonej stosownie do określonej przepisami procedury przekształcenia zakładu budżetowego nie spowoduje skutków w postaci obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przez Zakład.

Na podstawie analizy wniosku, w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-1101/08-3/KG z dnia 17 lutego 2009 r. stwierdzono, że w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsca sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż w utworzonej w miejsce Zakładu spółce jako następcy prawno-podatkowym wystąpi obowiązek kontynuacji korekt podatku naliczonego, określonych przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko w zakresie braku obowiązku korekty u Wnioskodawcy w związku z wniesieniem składników majątku Zakładu do gminnej spółki kapitałowej, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl