ILPP1/443-110/09-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-110/09-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Warszawie 29 grudnia 2008 r., do Biura KIP w Płocku 5 stycznia 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 28 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego "Przebudowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego "Przebudowa...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z zamiarem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, Wnioskodawca pragnie uzyskać interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług VAT (jako podatku naliczonego przy realizacji tego zadania). Zarząd Powiatu wykonuje zadania publiczne Powiatu przy pomocy jednostek organizacyjnych Powiatu, między innymi przez Starostwo Powiatowe. Urząd ten działa jako jednostka budżetowa, ma nadany numer NIP i REGON. Beneficjentem środków unijnych, zgodnie z zapisami RPO może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat X. Jednostka budżetowa - Starostwo Powiatowe - nie posiada osobowości prawnej i nie może być beneficjentem. Podczas realizacji tego zadania faktury będą wystawiane na Beneficjenta, czyli na Powiat X. Właścicielem dróg - majątku jest Powiat X. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe - Urząd jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących najmu, dzierżawy majątku własnego i Skarbu Państwa. W związku z tymi czynnościami należny podatek VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Powiatowi X nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ Powiat X nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego - Powiat X ma nadany numer NIP X i składa deklaracje VAT-7 (zerowe). W przypadku wnioskowanego projektu tj. "Przebudowa..." - inwestycja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Oznacza to, iż zakupione przez beneficjenta towary i usługi potrzebne do zrealizowania inwestycji nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Powiat X nie ma możliwości odzyskania podatku VAT (naliczonego) przy realizacji ww. przebudowy drogi powiatowej w X poprzez rozliczenie z podatkiem VAT należnym, bo taki nie wystąpi. W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach RPO wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat X posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zamiarem realizacji projektu pn. "Przebudowa....

Zdaniem Wnioskodawcy, Zarząd Powiatu, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych uważa, że Powiat X nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przy realizacji projektu pn. "Przebudowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą zadania m.in. w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na postawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu. W świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Powiat zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. Podczas realizacji tego zadania faktury będą wystawiane na Beneficjenta, czyli na Powiat, który jest właścicielem dróg - majątku. Inwestycja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Oznacza to, iż zakupione przez beneficjenta towary i usługi potrzebne do zrealizowania inwestycji nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane we wniosku oraz powołane wyżej przepisy, stwierdza się, iż zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec tego, w omawianej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego.

W zakresie przedmiotowego projektu Powiat nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie mieć możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego projektu "Przebudowa..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013.

Tut. Organ informuje, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Ponadto, należy wskazać, iż w przedmiotowej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl