ILPP1/443-1093/11-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1093/11-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: Spółka) jest podmiotem działającym w branży doradczej. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie doradztwa podatkowego oraz badania sprawozdań finansowych. Ponadto, Spółka świadczy szeroki wachlarz usług szkoleniowych. Realizuje kompleksowe programy szkoleniowe w zakresie prawa bilansowego i podatkowego oraz zarządzania projektami. W zależności od tematyki szkolenia są zrealizowane w formule szkolenia pojedynczego lub cyklu szkoleń i warsztatów stanowiących kompleksowy program w określonym obszarze bilansowo-podatkowym lub zarządzania projektami.

W ofercie świadczonych przez Spółkę usług szkoleniowych można wymienić szkolenia o tematyce takiej jak m.in.: "Import usług i świadczenie usług - praktyczne aspekty podatkowe", "Wierzytelności w działalności gospodarczej", "Samochód w firmie", "Wycena transakcji w walutach obcych w prawie podatkowym oraz rozliczanie różnic kursowych z tego tytułu", "Podatkowe aspekty fakturowania elektronicznego", "Odliczanie VAT naliczonego, naliczanie VAT należnego - problemy praktyczne", "Przychody i koszty podatkowe - najczęstsze nieprawidłowości i ryzyka w rozliczaniu podatków dochodowych oraz VAT", "Księgowe i podatkowe aspekty rozliczania środków unijnych", czy też "Zmiany w VAT 2011".

W praktyce w szkoleniach organizowanych przez Spółkę uczestniczą najczęściej podmioty zajmujące się profesjonalnie rozliczaniem podatków (księgowi, doradcy podatkowi, biegli rewidenci), a także przedsiębiorcy, którym wiedza z zakresu podatków i procesów księgowych jest potrzebna dla prawidłowego wypełnienia ciążących na nich obowiązków rozliczeniowych związanych z prowadzoną działalnością.

Realizowane szkolenia mają charakter szkoleń otwartych i zamkniętych. Szkolenia otwarte skierowane są do wszystkich zainteresowanych osób, które na bieżąco wyrażają zainteresowanie uzupełnieniem swojej wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Szkolenia zamknięte organizowane są w formule "szkolenia na zamówienie" i ukierunkowane są na dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta, wynikających zazwyczaj z wewnętrznych uwarunkowań i problematyki prowadzonej działalności.

Spółka nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o którym mowa w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Jednocześnie Spółka nie posiada akredytacji na prowadzone szkolenia - w toku prowadzonej działalności nie uzyskała ona akredytacji, w rozumieniu powyższej ustawy. Spółka nie jest także podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zdarza się, iż Spółka realizuje przedmiotowe usługi szkoleniowe jako podwykonawca, świadcząc usługi na rzecz beneficjenta realizującego projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Działając w charakterze podwykonawcy, na zlecenie beneficjenta wykonuje usługę, która to usługa finansowana jest w ramach realizowanego projektu ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W takich przypadkach wynagrodzenie wypłacane Spółce pochodzi zatem ze środków przeznaczonych na realizację projektu, a więc ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, przeprowadzane przez Spółkę szkolenia korzystają ze zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, jeżeli szkolenia te Spółka wykonuje jako podwykonawca podmiotu będącego beneficjentem środków unijnych, a szkolenia finansowane są w co najmniej 70% z tych środków.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienie z konieczności opodatkowania podatkiem VAT przeprowadzanych przez nią szkoleń, z uwagi, iż są one finansowane ze środków unijnych będących środkami publicznymi.

Zgodnie z dodanym z dniem 1 stycznia 2011 r. do ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, (inne niż wymienione w pkt 26 niniejszego przepisu):

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT).

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W odniesieniu zatem do usług świadczonych przez Spółkę, dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek:

* poszczególne szkolenia stanowią usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

* szkolenia te są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.

W kontekście powyższego przepisu Spółka w pierwszej kolejności pragnie zauważyć, iż świadczone przez nią usługi szkoleniowe mieszczą się w zakresie sformułowania "usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego". Zdobyta w trakcie szkoleń wiedza pozwala bowiem rozwijać umiejętności przydatne w pracy, zapewniając tym samym lepsze jej wykonywanie i podnosząc dotychczasowe kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności.

Świadczenie usług przedstawionych w opisie stanu faktycznego, stanowiących jednocześnie usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, korzystać będzie ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, w sytuacji gdy finansowane będzie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Definicja środków publicznych została zawarta w art. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., dalej: u.f.p.). Zgodnie z jego treścią, środkami publicznymi są między innymi dochody publiczne oraz środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Pod pojęciem środków publicznych mieszą się zatem dotacje unijne, z których finansowane są szkolenia przeprowadzane przez Spółkę.

Spółka podkreśliła, iż ustawodawca nie zdefiniował co należy rozumieć przez pojęcie "finansowania ze środków publicznych". Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN "finansować" oznacza "dostarczać środków pieniężnych na coś", z kolei "sfinansować" -"pokryć koszty jakiegoś przedsięwzięcia, jakiejś działalności". Uwzględniając powyższe, termin "finansować" należy rozumieć szeroko, tak, że świadczenie usług szkoleniowych korzystać będzie ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT zarówno w przypadkach, gdy podatnik jest bezpośrednim realizatorem projektu finansowanego ze środków publicznych, jak również w przypadkach gdy świadczyć będzie takie usługi jako podwykonawca w projekcie realizowanym przez inny podmiot, tzn. zapłata za świadczenie usług będzie dokonywana przez podmiot, który otrzymał dofinansowanie, z otrzymanych w ramach dotacji środków. Zdaniem Spółki, gdyby intencją ustawodawcy było ograniczenie zakresu stosowania powyższego przepisu do sytuacji, w których zwolnienie przysługuje tylko w przypadkach, gdy szkolenie przeprowadza beneficjent środków publicznych, wskazałby to w samej jego treści umieszczając w nim zwrot "bezpośrednio". Spółka nadmieniła, iż ogólną zasadą jest, że uzyskiwane środki unijne trzeba wykazywać na specjalnie wydzielonych kontach, co pozwala na identyfikację, jakie wydatki zostały sfinansowane z dotacji.

Zdaniem Spółki fakt, iż środki uzyskiwane przez nią jako wynagrodzenie za świadczone usługi wypłacane są z wydzielonego konta beneficjenta tych środków nie tylko nie przesądza o tym, że środki te tracą charakter środków unijnych (publicznych), ale wręcz przeciwnie - fakt ten pozwala na łatwiejsze udowodnienie, iż usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Pogląd, zgodnie z którym szkolenia przeprowadzane przez podwykonawcę, w których wynagrodzenie jest finansowane ze środków publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT został zaprezentowany w interpretacji z 21 marca 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-39/11-2/SJ, w której czytamy: "Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w sytuacji gdy wykonuje te usługi jako podwykonawca innej firmy szkoleniowej, a jego wynagrodzenie jest pośrednio w całości finansowane ze środków publicznych (ze środków unijnych lub środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego), to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, korzystają ze zwalnia od podatku od towarów i usług".

W ocenie Spółki, mając na uwadze, iż omawiane usługi mieszczą się w pojęciu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w sytuacji gdy będą finansowane ze środków publicznych co najmniej w 70%, korzystać będą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT niezależnie od tego, czy finansowane będą bezpośrednio czy pośrednio ze środków publicznych. Świadczenie przedmiotowych usług może bowiem korzystać z powyższego zwolnienia w sytuacji, gdy finansowane jest ze środków unijnych, a fakt, czy środki te otrzymuje bezpośrednio Spółka czy też świadczy ona przedmiotowe usługi jako podwykonawca podmiotu otrzymującego środki unijne, w świetle brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, pozostaje bez znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dodatkowo należy wskazać, że w § 13 ust. 8 rozporządzenia, postanowiono, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W myśl § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży doradczej. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie doradztwa podatkowego oraz badania sprawozdań finansowych. Ponadto, Spółka świadczy szeroki wachlarz usług szkoleniowych. Realizuje kompleksowe programy szkoleniowe w zakresie prawa bilansowego i podatkowego oraz zarządzania projektami. W zależności od tematyki szkolenia są zrealizowane w formule szkolenia pojedynczego lub cyklu szkoleń i warsztatów stanowiących kompleksowy program w określonym obszarze bilansowo-podatkowym lub zarządzania projektami. W ofercie świadczonych przez Spółkę usług szkoleniowych można wymienić szkolenia o tematyce takiej jak m.in.: "Import usług i świadczenie usług - praktyczne aspekty podatkowe", "Wierzytelności w działalności gospodarczej", "Samochód w firmie", "Wycena transakcji w walutach obcych w prawie podatkowym oraz rozliczanie różnic kursowych z tego tytułu", "Podatkowe aspekty fakturowania elektronicznego", "Odliczanie VAT naliczonego, naliczanie VAT należnego-problemy praktyczne", "Przychody i koszty podatkowe - najczęstsze nieprawidłowości i ryzyka w rozliczaniu podatków dochodowych oraz VAT", "Księgowe i podatkowe aspekty rozliczania środków unijnych", czy też "Zmiany w VAT 2011".

W praktyce w szkoleniach organizowanych przez Spółkę uczestniczą najczęściej podmioty zajmujące się profesjonalnie rozliczaniem podatków (księgowi, doradcy podatkowi, biegli rewidenci), a także przedsiębiorcy, którym wiedza z zakresu podatków i procesów księgowych jest potrzebna dla prawidłowego wypełnienia ciążących na nich obowiązków rozliczeniowych związanych z prowadzoną działalnością.

Realizowane szkolenia mają charakter szkoleń otwartych i zamkniętych. Szkolenia otwarte skierowane są do wszystkich zainteresowanych osób, które na bieżąco wyrażają zainteresowanie uzupełnieniem swojej wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Szkolenia zamknięte organizowane są w formule "szkolenia na zamówienie" i ukierunkowane są na dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta, wynikających zazwyczaj z wewnętrznych uwarunkowań i problematyki prowadzonej działalności.

Spółka nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o którym mowa w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Jednocześnie Spółka nie posiada akredytacji na prowadzone szkolenia - w toku prowadzonej działalności nie uzyskała ona akredytacji, w rozumieniu powyższej ustawy. Spółka nie jest także podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zdarza się, iż Spółka realizuje przedmiotowe usługi szkoleniowe jako podwykonawca, świadcząc usługi na rzecz beneficjenta realizującego projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Działając w charakterze podwykonawcy, na zlecenie beneficjenta wykonuje usługę, która to usługa finansowana jest w ramach realizowanego projektu ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W takich przypadkach wynagrodzenie wypłacane Spółce pochodzi zatem ze środków przeznaczonych na realizacje projektu, a więc ze środków unijnych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

c.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisie stanu faktycznego Zainteresowany wskazał, iż nie jest podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zainteresowany nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Osoby uczestniczące w szkoleniu podniosą swoje kwalifikacje zawodowe lub uaktualnią wiedzę, która pozostawać będzie równocześnie w bezpośrednim związku z wykonywanymi przez te osoby obowiązkami zawodowymi. Szkolenia te służą zdobywaniu i doskonaleniu wiedzy wykorzystywanej do wykonywania określonych zawodów.

W związku z powyższym spełniona zastała podstawowa przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie.

Z opisu sprawy nie wynika natomiast, aby Spółka spełniała warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego w pkt a i pkt b analizowanego przepisu. Przedmiotowe usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a Zainteresowany na świadczone usługi nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Stosownie do powołanych wyżej regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W analizowanej sprawie Zainteresowany wskazał, iż zdarza się, iż Spółka realizuje usługi szkoleniowe jako podwykonawca, świadcząc usługi na rzecz beneficjenta realizującego projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Działając w charakterze podwykonawcy, na zlecenie beneficjenta wykonuje usługę, która to usługa finansowana jest w ramach realizowanego projektu ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W takich przypadkach wynagrodzenie wypłacane Spółce pochodzi zatem ze środków przeznaczonych na realizacje projektu, a więc ze środków unijnych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wymienione w opisie stanu faktycznego świadczone przez Wnioskodawcę jako pośrednika usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w sytuacji, gdy są w całości finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Natomiast w przypadku gdy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, są zwolnione do podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. zwolnienia od podatku prowadzonych przez Spółkę szkoleń wykonywanych jako podwykonawca podmiotu będącego beneficjentem środków unijnych, które to szkolenia są finansowane w co najmniej 70% ze środków unijnych. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności ewentualnego zwolnienia od podatku usług szkoleniowych, które nie są finansowane za środków unijnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl