ILPP1/443-1088/09-6/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1088/09-6/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta i Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 listopada 2009 r. oraz 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r. oraz 9 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach związanych z projektem o nazwie "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach związanych z projektem o nazwie "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)". w dniu 20 listopada 2009 r. oraz 9 grudnia 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Osi priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie II.6 Ochrona powietrza, Miasto i Gmina złoży wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)" z funduszy strukturalnych. Inwestycja ta polegać będzie na termomodernizacji dwóch budynków: Miejsko-Gminnego Domu Kultury oraz Szkoły Podstawowej.

Aplikacja o dofinansowanie wymaga złożenia interpretacji wyjaśniającej, czy Miasto i Gmina jako Wnioskodawca i płatnik podatku VAT ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dotyczących inwestycji od podatku należnego.

Miejsko-Gminny Dom Kultury jest jednostką organizacyjną Miasta i Gminy, i prowadzi działalność publiczną w jej imieniu. w Miejsko-Gminnym Domu Kultury działa również kino, które dokonuje opodatkowanej sprzedaży biletów, jest to jednak tylko część działalności tej placówki. Natomiast Szkoła Podstawowa prowadzi działalność edukacyjną i nie ma żadnej sprzedaży opodatkowanej.

Dnia 20 listopada 2009 r. wniosek uzupełniono o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego wskazując, iż zadanie objęte projektem o nazwie "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)" należy do zadań własnych gminy, uregulowanych w art. 7 ust. 1 pkt 15 w związku z pkt 8 i pkt 9 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyć wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto jak wyjaśnił Wnioskodawca, właścicielem obiektów użyteczności publicznej objętych projektem jest Miasto i Gmina - Miejsko-Gminny Dom Kultury, Szkoła Podstawowa na podstawie decyzji komunalizacyjnej (Urzędu Województwa z dnia 28 kwietnia 1999 r.). Miasto i Gmina udostępnia obiekty nieodpłatnie swoim jednostkom organizacyjnym - MGDK oraz Szkole Podstawowej w celu wykonywania zadań własnych Gminy przez te jednostki, na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), trwały zarząd. Środki pieniężne uzyskiwane ze sprzedaży biletów do kina zasilają budżet Miasta i Gminy. Natomiast po termomodernizacji budynku Szkoły służyć on będzie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - usługi edukacyjne.

Natomiast w dniu 9 grudnia 2009 r. Zainteresowany wyjaśnił, iż Miejsko-Gminny Dom Kultury nie jest odrębnym (od Gminy) podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie został również utworzony jako instytucja kultury dla działalności kulturalnej wykonywanej przez Miejsko-Gminny Dom Kultury. Ponadto wskazano, iż z tytułu sprzedaży biletów w Miejsko-Gminnym Domu Kultury występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, rozliczana przez Miasto i Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy inwestorowi - Gminie - przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach dotyczących opisanej inwestycji, w przypadku Miejsko-Gminnego Domu Kultury oraz Szkoły Podstawowej, w trakcie i po zakończeniu inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie podatku od towarów i usług naliczonego od podatku należnego nie przysługuje Zainteresowanemu w przypadku budynku Szkoły Podstawowej. Natomiast w przypadku Miejsko-Gminnego Domu Kultury przysługuje tylko w części dotyczącej sali kinowej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizuje inwestycję w ramach zadań publicznych we własnym imieniu i na własny rachunek, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Działalność Szkoły Podstawowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miejsko-Gminny Dom Kultury prowadzi również działalność publiczną (kulturalną). w ramach tej działalności prowadzi kino, w którym sprzedaje bilety - i tu występuje sprzedaż opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym),

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym),

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Osi priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie II.6 Ochrona powietrza, złożyć wniosek o dofinansowanie z funduszy strukturalnych projektu pn. "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)". Inwestycja polegać będzie na termomodernizacji dwóch budynków, tj. Miejsko-Gminnego Domu Kultury oraz Szkoły Podstawowej. Wskazana inwestycja należy do zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 15 w związku z pkt 8 i pkt 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Właścicielem termomodernizowanych obiektów jest Wnioskodawca, budynki zostały przekazane nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd. Miejsko-Gminny Dom Kultury oraz Szkoła Podstawowa są jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy prowadzącymi działalność publiczną w jego imieniu. w Miejsko-Gminnym Domu Kultury działa kino, które prowadzi opodatkowaną podatkiem VAT sprzedaż biletów rozliczaną przez Miasto i Gminę. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży biletów zasilają budżet Miasta i Gminy, bowiem Miejsko-Gminny Dom Kultury nie jest odrębnym (od Gminy) podatnikiem podatku VAT. Natomiast Szkoła Podstawowa prowadzi działalność edukacyjną i nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w zarząd majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym).

Wskazuje się, iż również inne nieodpłatne usługi świadczone przez Gminę bezpośrednio na rzecz społeczeństwa, realizowane przez jednostkę w ramach zadań własnych, wyłączone są z zakresu opodatkowania podatkiem VAT.

Natomiast, usługi świadczone odpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy jednak zauważyć, iż nawet jeśli są one realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych (co wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 11 cyt rozporządzenia) mogą one jeszcze korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 (m.in. w zakresie wskazanym w załączniku nr 4 ustawy o VAT), lub z 7% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy (w zakresie wskazanym w załączniku nr 3 do ustawy). i tak w przypadku gdy dotyczą one usług w zakresie edukacji (ex 80) korzystają one ze zwolnienia w oparciu o poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, natomiast jeżeli dotyczą usług związanych z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU ex 92), to korzystają one ze zwolnienia od podatku VAT - w zakresie objętym poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy lub są opodatkowane 7% stawką VAT w zakresie wskazanym w poz. 154 - 159a ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony w części dotyczącej obiektu budowlanego wykorzystywanego w edukacji szkolnej, tj. Szkoły Podstawowej, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższe wynika z faktu, iż przedmiot projektu - w części dotyczącej Szkoły - wiąże się jedynie z zadaniami własnymi Wnioskodawcy, określonymi w ustawie o samorządzie gminnym, i nie ma żadnego związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT.

Natomiast odnosząc prawo do odliczenia podatku VAT do termomodernizowanego budynku Miejsko-Gminnego Domu Kultury w wskazać należy, iż prawo takie przysługuje jedynie w części przyporządkowanej do działalności opodatkowanej podatkiem VAT wykonywanej przez ww. ośrodek kultury. By określić przedmiotowe prawo Wnioskodawca zobowiązany jest wydzielić całość lub część podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, i tylko od tej części odliczyć podatek naliczony.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli obiekt będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku i nie będzie możliwe wyodrębnienie w sposób bezpośrednio kwot podatku naliczonego przypadającego na poszczególne rodzaje sprzedaży, wówczas odliczeniu podlegać będzie kwota ustalona przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, z uwzględnieniem zasad zawartych w art. 90 i art. 91 ustawy.

W przypadku natomiast, gdy przedmiotowy budynek służyć będzie do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i podatnik nie będzie w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną wówczas - mając na uwadze regulacje zawarte w art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy - należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego. w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowaną termomodernizacją Miejsko-Gminnego Domu Kultury, których Gmina nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinna wydzielić tą ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (i od tej części nie odliczać podatku naliczonego) i część, która związana jest z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną. Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną dokonać odliczenia w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy również wskazać, iż w zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Miasto i Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w mieście i gminie (...)" w części dotyczącej termomodernizacji Szkoły Podstawowej w, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji tej części przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast przysługuje Wnioskodawcy prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w części dotyczącej przedmiotowego projektu związanego z termomodernizacją Miejsko-Gminnego Domu Kultury. odnoszącej się ściśle do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 1 oraz w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności stwierdzenia, iż Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl