ILPP1/443-1073/09-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1073/09-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Termomodernizacja i rozbudowa budynku Urzędu Gminy (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Termomodernizacja i rozbudowa budynku Urzędu Gminy (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych UE w związku z realizacją projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza, na zadanie "Termomodernizacja i rozbudowa budynku Urzędu Gminy (...)". Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań nałożonym na Gminy zgodne z art. 7 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadanie własne dotyczące m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina będąc właścicielem budynku, w którym mieści sie Urząd Gminy będzie realizować inwestycję termomodernizacyjną. Gmina z tego tytułu ponosić będzie wydatki, które udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez firmę wykonującą roboty budowlane. Po zakończeniu inwestycji Gmina nadal będzie właścicielem termomodernizowanego budynku. Na wymienionym budynku będą realizowane zadania własne Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wymieniony budynek poddany termomodernizacji, po realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizująca inwestycję związaną z termomodernizacją budynku Urzędu Gminy, będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z ww. inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku zgodnie ze złożonymi wyjaśnieniami Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych. Ostatecznymi beneficjentami korzystającymi z budynku poddanego termomodernizacji będą mieszkańcy Gminy, korzystający z Urzędu nieodpłatnie. Ponieważ Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat w związku z czym czynności te nie będą miały charakteru odpłatności, co stanowi niezbędny wymóg do uznania czynności za opodatkowaną. Nie wykonując czynności opodatkowanych, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z prowadzoną inwestycją. W świetle powyższego stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Reasumując, z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będąc czynnym podatnikiem podatku VAT realizować będzie inwestycję termomodernizacyjną budynku użyteczności publicznej, będzie ponosić wydatki udokumentowane fakturami VAT. Inwestycja ta jednak nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, gdyż Gmina będąc właścicielem budynku, poprzez tą inwestycję realizuje zadanie własne zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Stwierdzić należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom jedynie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Gmina, będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zamierza zrealizować, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, projekt pn. "Termomodernizacja i rozbudowa budynku Urzędu Gminy (...)", który będzie dofinansowany ze środków unijnych. Gmina realizując przedmiotową inwestycję będzie wykonywać jedno z zadań własnych w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Wnioskodawca jest właścicielem budynku użyteczności publicznej, w którym mieści się Urząd Gminy objęty termomodernizacją. Gmina w związku z realizowanym projektem ponosić będzie wydatki, które udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez firmę wykonującą roboty budowlane. Po zakończeniu inwestycji budynek nadal będzie własnością Gminy i nie będzie wykorzystywany przez Stronę do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych. Ostatecznymi beneficjentami korzystającymi z budynku poddanego termomodernizacji będą mieszkańcy Gminy, korzystający z Urzędu nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując ww. inwestycję wykonuje jedno z zadań własnych, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Zainteresowany - nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja i rozbudowa budynku Urzędu Gminy (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl