ILPP1/443-107/13-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-107/13-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego. Dnia 26 kwietnia 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem niżej wymienionych nieruchomości związanych z (...), tj.:

* działka nr 360, 377, 378 oraz 35/4, 187/1, 187/2 i 187/3, zabudowanych schronami bojowymi wraz z szybami komunikacyjnymi, a także korytarzami podziemnymi,

* działka nr 362, 367, 373 oraz 39/1 i 39/2, zabudowanych zaporami przeciwczołgowymi,

* działka nr 374/45, zabudowanej pawilonem gastronomicznym i pawilonem muzeum, wybudowanymi w latach 1950 - 1970.

* działka nr 386/1, zabudowanej magazynem nawozowym, wieżą widokową, a także korytarzami podziemnymi,

* działka nr 387/2 i 387/4, zabudowanymi korytarzami podziemnymi.

Gmina planuje wyposażyć w przedmiotowe nieruchomości gminną instytucję kultury o nazwie (...) w organizacji, której przedmiotem działalności jest ochrona i udostępnianie zachowanych fortyfikacji (...) oraz gromadzenie, ochrona, naukowe opracowywanie i udostępnianie zbiorów dotyczących fortyfikacji i nietoperzy poprzez prowadzenie w szczególności działalności wystawienniczej, popularyzatorskiej, edukacyjnej i wydawniczej. Wyposażenie tej instytucji nastąpiłoby poprzez oddanie w użytkowanie wieczyste na okres 99 lat gruntów wraz z przeniesieniem własności naniesień znajdujących się na terenie ww. działek w formie aktu notarialnego. Jako, że powyższe nastąpiłoby w związku z art. 51, art. 53 i art. 56 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), tj. poprzez przekazanie nieruchomości na cele szczególne - Muzeum byłoby zwolnione z pierwszej opłaty za użytkowanie wieczyste, również przeniesienie własności naniesień nastąpiłoby nieodpłatnie. W kolejnych latach Muzeum ponosiłoby opłaty roczne z podatkiem od towarów i usług w stawce 23%, w związku z czym rzeczoznawca majątkowy wycenił wartość gruntu. Gmina jest również w posiadaniu wyceny naniesień.

Dnia 29 kwietnia 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

Ad. 1) Nieodpłatne oddanie w użytkowanie wieczyste na 99 lat dla Muzeum, nastąpi w formie aktu notarialnego oddania gruntów w użytkowanie wieczyste ze zwolnieniem z pierwszej opłaty (Muzeum będzie w kolejnych latach ponosić opłaty roczne za użytkowanie wieczyste) wraz z nieodpłatnym przeniesieniem własności budynków i budowli zlokalizowanych na tych gruntach.

Powyższe nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej w sprawie utworzenia Muzeum (...) (Dz. Urz. Woj. z 2010 r. Nr 112, poz. 1742 z późn. zm.), a zwłaszcza na podstawie § 4 ust. 4, dodanego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 20 lipca 2012 r. zmieniającej ww. uchwałę w sprawie utworzenia Muzeum.

Ad. 2) Zawarte w pytaniu określenie " (...) jeżeli tak, to według jakich zasad" odnosi się do stwierdzenia, czy jeżeli organ udzieli odpowiedzi, że przedmiotowa czynność w odniesieniu do wszystkich przekazywanych nieruchomości bliżej określonych we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r., bądź części z tych nieruchomości (Wnioskodawca zwraca się o wskazanie, których), podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to w jakiej stawce należy go zastosować.

Ad. 3) Muzeum, na rzecz którego nastąpi przekazanie nieruchomości jest, zgodnie z § 1 uchwały w sprawie utworzenia Muzeum (...), gminną instytucją kultury, jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną.

Ad. 4) Na podstawie niżej wymienionych ostatecznych decyzji oraz aktów notarialnych, Gmina stała się właścicielem następujących nieruchomości:

a.

działka nr 387/2 - Decyzja Wojewody z dnia 26 maja 1992 r.,

b.

działka nr 387/4 - Decyzja Wojewody z dnia 26 maja 1992 r.,

c.

działka nr 187 (podzielona geodezyjnie w latach późniejszych na działki nr ewid. 187/1, 187/2 i 187/3 będące przedmiotem niniejszego wniosku) - Decyzja Wojewody z dnia 24 listopada 1993 r.,

d.

działka nr 39/1 i 39/2 - Decyzja Urzędu Wojewódzkiego z dnia 11 stycznia 1991 r.,

e.

działka nr 35/1 (podzielona geodezyjnie w latach późniejszych na działkę nr ewid. 35/4, będącą przedmiotem niniejszego wniosku) - Decyzja Wojewody z dnia 10 sierpnia 1995 r.,

f.

działka nr 360, 362, 367, 369, 373, 377 i 378 wraz z budowlami podziemnymi w granicach gminy na długości 28.000 m - Decyzja Urzędu Wojewódzkiego z dnia 10 czerwca 1991 r.,

g.

działka nr 374/1 (podzielona geodezyjnie w latach późniejszych na działkę nr ewid. 374/45, będącą przedmiotem niniejszego wniosku) - akt notarialny z dnia 27 lipca 1993 r.,

h.

działka nr 386/1 - akt notarialny z dnia 7 listopada 1994 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu tych nieruchomości, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany dodaje, iż przedmiotem wniosku jest także działka nr ewid. 369, zabudowana schronem bojowym wraz z szybami komunikacyjnymi, a także korytarzami podziemnymi (tak jak opisane we wniosku działki nr ewid. 360, 377, 378, 35/4, 187/1, 187/2 i 187/3, również przejęta decyzjami Wojewody).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zamierzona czynność oddania w użytkowanie wieczyste gruntów oraz własności naniesień pod tytułem nieodpłatnym na rzecz gminnej instytucji kultury podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i jeżeli tak, to według jakich zasad.

Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wymieniono czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wśród tych czynności nie ma ujętych czynności zamierzonych przez Gminę, opisanych w pkt 68 i 69 wniosku, a więc zdaniem Gminy czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołany przepis wraz z dniem 1 kwietnia 2013 r., na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 - dalej ustawa nowelizująca), otrzymał następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina jest właścicielem nieruchomości związanych z (...). Gmina planuje wyposażyć w przedmiotowe nieruchomości gminną instytucję kultury o nazwie Muzeum (...) w organizacji, której przedmiotem działalności jest ochrona i udostępnianie zachowanych fortyfikacji (...). Wyposażenie tej instytucji nastąpiłoby poprzez oddanie w użytkowanie wieczyste na okres 99 lat gruntów wraz z przeniesieniem własności naniesień znajdujących się na terenie ww. działek w formie aktu notarialnego. Nieodpłatne oddanie w użytkowanie wieczyste na 99 lat Muzeum, nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej. z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia Muzeum (...) (Dz. Urz. Woj. z 2010 r. Nr 112, poz. 1742 z późn. zm.). Muzeum na rzecz którego nastąpi przekazanie nieruchomości jest, zgodnie z § 1 uchwały w sprawie utworzenia Muzeum (...), gminną instytucją kultury, jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawcy, przy nabyciu tych nieruchomości, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT, jedynie wówczas gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów - art. 7 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

I tak, zgodnie art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań - na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy - gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż nieodpłatne przekazanie nieruchomości wskazanych we wniosku na rzecz Muzeum nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż czynność ta ma charakter nieodpłatny i ma bezpośredni związek z prowadzoną przez podatnika działalnością, tzn. realizowania przez Gminę zadań statutowych określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Ponadto, w związku z nabyciem opisanych nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, co skutkuje brakiem w niniejszej sprawie nieodpłatnej dostawy towarów określonej w art. 7 ust. 2 ustawy. Jednocześnie przeniesienie działek gruntu wraz z naniesieniami nastąpi nie na podstawie umowy cywilnoprawnej, lecz aktu administracyjnego mającego postać Uchwały Rady Miejskiej, co dodatkowo wyklucza czynność Gminy - na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy - z katalogu czynności dokonywanych przez podatnika podatku VAT. W świetle powyższego nieodpłatne przekazanie prawa użytkowania wieczystego opisanych we wniosku gruntów wraz z naniesieniami w postaci budynków i budowli, nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów i czynności podlegającej opodatkowaniu.

Reasumując, planowana czynność oddania w użytkowanie wieczyste gruntów oraz własności naniesień pod tytułem nieodpłatnym na rzecz gminnej instytucji kultury nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy oraz dokonywana jest w związku z wykonywaniem zadań statutowych Gminy i na podstawie Uchwały Rady Miejskiej, przez co zastosowanie ma wyłączenie określone w art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ wyjaśnia, że w niniejszej sprawie odpowiedziano w zakresie zadanego pytania, tj. oddania w użytkowanie wieczyste gruntów oraz własności naniesień pod tytułem nieodpłatnym.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl