ILPP1/443-1069/08-2/AI - Czy sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1069/08-2/AI Czy sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą cenę (brutto) towaru - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie dokumentowania dostawy towaru dokonanej po otrzymaniu zaliczki obejmującej całą cenę (brutto) towaru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany prowadzi Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano cześć lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do § 14 ust. 5 cyt. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13.

We wrześniu 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zadatek na poczet przyszłej dostawy towarów, który pokrył w całości uzgodnioną z nabywcą wartość zamówienia. Zamówienie obejmuje większą ilość sztuk produkowanych przez Zainteresowanego wyrobów i jest realizowane partiami, tzn. dostawa pierwszej partii towarów już nastąpiła, a dostawy kolejnych partii tego zamówienia będą dokonywane przez okres 2-3 miesięcy.

Pomimo tego, że zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, z chwilą otrzymania zadatku na poczet dostawy Wnioskodawca wystawił nabywcy stosowną fakturę VAT, a otrzymany zadatek w całości pokrył wartość zamówienia, nabywca żąda, aby przy dostawie każdej kolejnej partii towaru stanowiącej część tego zmówienia, Wnioskodawca wystawiał fakturę VAT z tytułu dokonania tej cząstkowej dostawy.

W kontekście przedstawionej powyżej sytuacji, treść przepisu § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia, według Wnioskodawcy, można interpretować co najmniej na dwa sposoby:

1.

sprzedawca, który otrzymał zadatek pokrywający całą cenę brutto towaru (całą wartość zamówienia) nie ma prawa wystawiać faktur VAT z tytułu dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru będącej częścią realizowanego zamówienia, ani też nie ma prawa wystawić faktury VAT na całą wartość zrealizowanego zamówienia po zakończeniu jego realizacji.

2.

sprzedawca, który otrzymał zadatek pokrywający całą cenę brutto towaru (cała wartość zamówienia) nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT, z tytułu dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru będącej częścią realizowanego zamówienia, w terminie 7 dni od daty dokonania każdej kolejnej dostawy; nie oznacza to jednak że sprzedawca nie ma prawa wystawiania faktur VAT z tytułu dokonania dostaw kolejnych partii towarów, tyle że faktur tych nie musi wystawiać w terminie, o którym mowa w § 13 ww. rozporządzenia, czyli w terminie 7 dni od daty dokonania każdej kolejnej dostawy, ale może je wystawiać w terminie późniejszym; w takim przypadku wystawia je na zasadach określonych w § 14 ust. 4 powołanego rozporządzenia, czyli w omawianej sytuacji sumę wartości każdej dokonanej dostawy towarów pomniejsza o odpowiednią część wartości otrzymanego zadatku (wartość końcowa każdej takiej faktury się "zeruje"), a kwotę podatku pomniejsza o odpowiednią część wartości podatku wykazanego na fakturze zadatkowej (wartość końcowa podatku na każdej takiej fakturze się "zeruje").

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w kontekście przedstawionej sytuacji, § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli " (...) sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13", to oznacza to, że nie ma on prawa do wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru...

2.

Czy może oznacza to, że sprzedawca nie ma takiego obowiązku, ale jednak może taką fakturę wystawić i to w dowolnym terminie po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia. Jeżeli zdecyduje się taką fakturę wystawić, to czy wartość wykazanego na niej towaru i wartość wykazanego na niej podatku, pomniejsza o odpowiednią część zadatku, co spowoduje, że w podsumowaniu każdej takiej faktury wykaże tylko i wyłącznie wartości zerowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionej sytuacji, § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli mówi się w nim o tym że, " (...) sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13", to oznacza to, że nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru, ale może taką fakturę wystawić, i to w dowolnym terminie po dokonaniu dostawy każdej partii towaru będącej częścią zadatkowanego w całości zamówienia. Jeżeli zdecyduje się taką fakturę wystawić, to wartość wykazanego na niej towaru i wartość wykazanego na niej podatku, pomniejsza o odpowiednią część zadatku, co spowoduje że w podsumowaniu każdej takiej faktury wykaże tylko i wyłącznie wartości zerowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem, w przypadku otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury VAT. Kwestie dotyczące zasad wystawiania faktur VAT w okresie do 30 listopada 2008 r. regulowały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Rozdział 4 ww. rozporządzenia określa szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Stosownie do § 14 ust. 1 powołanego rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, który stanowi iż fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Z uregulowań zawartych w ust. 4 ww. przepisu wynika, że jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym, że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jednocześnie zgodnie z dyspozycją § 14 ust. 5 jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13, zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Uwzględniając łączne brzmienie powyższych przepisów regulujących prawidłowy sposób postępowania w przypadku otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy wystawiona faktura zaliczkowa obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie jest już wystawiana faktura ostateczna. Skoro bowiem w § 14 ust. 5 rozporządzenia ustawodawca stwierdził, iż we wskazanych w nim przypadkach sprzedawca "nie wystawia faktury", oznacza to, iż, nie umożliwił podatnikowi swobody wyboru postępowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zadatek na poczet przyszłej dostawy towarów, który pokrył w całości uzgodnioną z nabywcą wartość zamówienia. Zamówienie obejmuje większą ilość sztuk produkowanych przez Zainteresowanego wyrobów i jest realizowane partiami (dostawa pierwszej partii towarów już nastąpiła, a dostawy kolejnych partii tego zamówienia będą dokonywane przez okres 2-3 miesięcy). Wnioskodawca z chwilą otrzymania zadatku na poczet dostawy wystawił nabywcy stosowną fakturę VAT. Otrzymany zadatek w całości pokrył wartość zamówienia.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie prawidłowym było wystawienie faktury VAT przez Wnioskodawcę po otrzymaniu zadatku, w terminie wskazanym w § 14 ust. 1 rozporządzenia. W tym przypadku jednak - ponieważ otrzymany zadatek pokrył całą wartość brutto zamówienia - z uwagi na treść ust. 5 powołanego przepisu, brak jest podstaw aby po dokonaniu dostawy Zainteresowany wystawił kolejną fakturę VAT.

Reasumując, przepis § 14 ust. 5 ww. rozporządzenia, stanowiący, iż jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13, należy rozumieć w ten sposób, że nie ma on prawa do wystawienia kolejnej faktury VAT ani w terminie 7 dni od daty dokonania dostawy każdej kolejnej partii towaru, ani w innym dowolnym terminie.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ww. § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) obowiązywał do 30 listopada 2008 r. Od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie zawarte w tym przepisie reguluje § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl