ILPP1/443-1060/08-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1060/08-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 5 listopada 2008 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 7 listopada 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży preparatów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek o brakujący podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem preparatów A, B, C, D. Są to środki chemiczne o działaniu myjąco-dezynfekującym przeznaczone do zastosowania profesjonalnego w przemyśle spożywczym oraz do dezynfekcji urządzeń udojowych w rolnictwie.

Czynnikiem aktywnym w środkach A, B, D jest podchloryn sodu (chlor aktywny), a w wyrobie C czynnikiem aktywnym są czwartorzędowe związki amoniowe.

Wymienione preparaty zaliczają się do grupy środków biobójczych i są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Wyroby opisane powyżej, Spółka klasyfikuje do następujących symboli PKWiU:

1.

A - 24.20.14-90.21,

2.

B - 24.20.14-90.21,

3.

C - 24.20.14-30.10,

4.

D - 24.20.14-90.21.

Ponadto Zainteresowany wskazuje, iż wymienione wyroby nie są "wyrobami chemii gospodarczej", gdyż pod tym pojęciem w handlu określa się wyroby do mycia i czyszczenia stosowane w gospodarstwach domowych.

Obecnie przy sprzedaży Spółka stosuje podstawową 22% stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może przy sprzedaży wymienionych wyrobów sklasyfikowanych w PKWiU 24.20.14, nie będących wyrobami chemii gospodarczej, stosować 7% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o klasyfikację statystyczną oraz analizę przepisów podatkowych, uwzględniając charakter informacyjny wydanych przez inne organy podatkowe interpretacji (PPI443/365/07 Izba Skarbowa Wrocław, ZP/443-1/05 I Urząd Skarbowy w Poznaniu) Spółka uważa, że może stosować przy sprzedaży wymienionych wyrobów 7% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle uregulowań art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W związku z powyższym, w celu ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla poszczególnych wyrobów konieczne jest stwierdzenie, pod jakim symbolem PKWiU ten towar jest sklasyfikowany w statystyce.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca w odniesieniu do niektórych towarów przewidział jednak opodatkowanie stawkami obniżonymi. Zgodnie bowiem z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 62 ww. załącznika, zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 24.2, tj. "pestycydy i inne środki agrochemiczne, z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej (PKWiU ex 24.20.14)".

W poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, z grupy towarów o symbolu PKWiU ex 24.20.14-90.00 wskazane zostały jedynie "preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych".

Wnioskodawca wyjaśnił, iż produkuje środki chemiczne o działaniu myjąco-dezynfekującym (przy czym nie są to wyroby chemii gospodarczej) przeznaczone do zastosowania profesjonalnego w przemyśle spożywczym oraz do dezynfekcji urządzeń udojowych w rolnictwie. Zaznaczył również, iż przedmiotowe wyroby zostały zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Analizując zakres uregulowań obu cyt. powyżej pozycji z załącznika nr 3 do ustawy o VAT zauważyć należy, iż w objaśnieniach do załącznika ustawodawca wskazał, że symbol "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 62 - pestycydów i innych środków agrochemicznych (PKWiU ex 24.2), a w poz. 107 - określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (PKWiU ex 24.20.14-90.00).

Zauważyć należy, że produkowane przez Spółkę preparaty A, B, C, D nie są wymienionymi w ww. poz. 62 pestycydami lub innymi środkami agrochemicznymi, oraz iż posiadają one szersze zastosowanie niż wyłącznie w ochronie zdrowia, jak i inny symbol PKWiU niż wymieniony w poz. 107, tj. PKWiU 24.20.14-90.00. Zainteresowany wskazał bowiem, iż produkowane wyroby sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU 24.20.14-90.21 (A, B, D) i 24.20.14-30.10 (C).

Tym samym przedmiotowe preparaty odkażające nie mieszczą się w zakresie uregulowania poz. 62 i poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i ich dostawa nie korzysta z obniżonej do 7% stawki podatku VAT.

Reasumując, sprzedaż środków odkażających A, B, D o symbolach PKWiU 24.20.14-90.21, oraz preparatu C o symbolu PKWiU 24.20.14-30.10, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Odnosząc się ponadto do kwestii cytowanych we wniosku pisemnych interpretacji przepisów prawa, wyjaśnia się, że dotyczą one konkretnych spraw, osadzonych w określonych stanach faktycznych i nie stanowią źródła prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl