ILPP1/443-1056/11-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1056/11-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i w ramach umów partnerskich z Fundacją "E' realizuje projekty finansowane ze środków UE.

W ramach projektów "A" oraz "B", realizuje następujące zadania:

1.

realizacja szkoleń w formie tradycyjnej (zatrudnienie wykładowców, opracowanie i przygotowanie materiałów, zakupienie sprzętu do realizacji szkoleń),

2.

realizacja szkoleń e-learningowych (zadania związane z opracowaniem/zakupieniem platformy, wdrożeniem, przygotowaniem materiałów do e-learningu),

3.

realizacja doradztwa on-line i stacjonarnego - konsultacja z beneficjentami projektu (zatrudnienie, np. doradcy zawodowego),

4.

prowadzi działania koordynujące dotyczące zadań realizowanych przez swoją firmę w ramach podpisanej umowy partnerskiej.

Liderem projektu jest Fundacja "E", natomiast Podatnik jest partnerem, który składa noty finansowe i inne dokumenty finansowe niezbędne do rozliczenia swojej części zadań. Te rozliczenia są podstawą do zaakceptowania przekazanej dotacji na rzecz realizacji projektów.

Z tytułu realizacji projektów firma nie osiąga zysku - bowiem wszelkie przepływy środków pieniężnych realizowane są na rzecz projektu i pełnionych w nim zadań. Firma jest czynnym podatnikiem VAT.

W przypadku punktów 1-4, podstawą rozliczenia są umowy zlecenia, o dzieło, rachunki podpisane z trenerami, faktury VAT. W trakcie wykonywania zadań, projekty obciążane są notą księgową z tytułu kosztów zarządu (punkt 4 - koordynowanie realizowanych przez Podatnika zadań), które wykazywane są w działalności gospodarczej jako przychód i opodatkowywane. Przychód ten wykazywany jest w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, na podstawie noty obciążeniowej w 9 kolumnie księgi, nie jest natomiast uwzględniany w ewidencji VAT.

Z tytułu realizacji projektu, Podatnikowi przysługuje również zwrot kosztów pośrednich - związanych, np. z kosztami utrzymania biura, sekretariatu, telefonów, księgowej, itp. Koszty te rozliczane są również notą obciążeniową i wykazywane w działalności gospodarczej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w 9 kolumnie księgi i de facto pokrywają koszty wcześniej wydatkowane.

Artykuł 106 ustawy o VAT, nakazuje wystawiać fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Natomiast, art. 2 pkt 22 mówi, iż przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W uzupełnieniu z dnia 20 października 2011 r. Zainteresowana wskazała, iż:

1.

uczestnicy nie ponoszą opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Wyjątek stanowią, tzw. projekty z pomocą publiczną - jednakże Wnioskodawczyni nie prowadziła jeszcze takich projektów. W przypadku projektów z pomocą publiczną, beneficjentem najczęściej jest firma zgłaszająca pracowników na szkolenia - wówczas:

a.

otrzymuje tzw. pomoc de minimis,

b.

dostaje dofinansowanie w wysokości od 80-40% w zależności od projektu, pozostała część wnoszona jest w pieniądzu lub w rozliczeniu czasu pracy pracownika.

Jednakże Wnioskodawczyni do chwili obecnej nie prowadziła i w najbliższym czasie nie zamierza prowadzić takich projektów.

2.

otrzymane dotacje stanowią dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawczynię w celu realizacji projektów, nie stanowią więc dofinansowania do ceny jaką mają uiścić uczestnicy za udział w projektach,

3.

dokonywane zakupy służą wyłącznie realizacji projektów, o których mowa we wniosku - na ten cel są ponoszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych bądź świadczonych usług przez Podatnika i nie wpływa na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, w którym dotacja stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny, to dotacja taka stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Elementem niezbędnym wykazania bezpośredniego związku dotacji z ceną towarów lub usług jest możliwość wskazania rodzaju towaru lub wykonywanej usługi oraz bezpośredniego odbiorcy tych towarów i usług. W tym przypadku Podatnik jako partner nie wykonuje określonych usług, ale zadania wskazane w projekcie, na które otrzymał środki. Środki te pokrywać będą jedynie koszty związane z realizacją projektu. Fundacja "E" jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu dotacji, a nie podmiotem zlecającym wykonanie usługi i na rzecz którego świadczona jest usługa. W związku z powyższym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy nie mogą mieć zastosowania, ponieważ przepisy te dotyczą wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni, będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą i w ramach umów partnerskich z Fundacją "E" realizuje projekty finansowane ze środków UE.

W ramach projektów "A" oraz "B", realizuje następujące zadania:

1.

realizacja szkoleń w formie tradycyjnej,

2.

realizacja szkoleń e-learningowych,

3.

realizacja doradztwa on-line i stacjonarnego - konsultacja z beneficjentami projektu,

4.

prowadzi działania koordynujące dotyczące zadań realizowanych przez swoją firmę w ramach podpisanej umowy partnerskiej.

Liderem projektu jest Fundacja "E", natomiast Wnioskodawczyni jest partnerem. Z tytułu realizacji projektów firma nie osiąga zysku - bowiem wszelkie przepływy środków pieniężnych realizowane są na rzecz projektu i pełnionych w nim zadań.

W przypadku punktów 1-4, podstawą rozliczenia są umowy zlecenia, o dzieło, rachunki podpisane z trenerami, faktury VAT. Z tytułu realizacji projektu, Podatnikowi przysługuje również zwrot kosztów pośrednich - związanych, np. z kosztami utrzymania biura, sekretariatu, telefonów, księgowej itp.

Ponadto, Zainteresowana wskazała, iż uczestnicy nie ponoszą opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Otrzymane dotacje stanowią dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawczynię w celu realizacji projektów, nie stanowią więc dofinansowania do ceny jaką mają uiścić uczestnicy za udział w projektach. Zatem dokonywane zakupy służą wyłącznie realizacji projektów.

Reasumując, otrzymana dotacja pokrywająca koszty poniesione w związku z realizacją projektów, przyznawana ze środków unijnych, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dofinansowanie (dotacja) o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie (dotacja) mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Otrzymana dotacja, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt. "Biznesłomenki (...)" została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 7 listopada 2011 r., nr ILPP1/443-1056/11-4/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl