ILPP1/443-1056/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1056/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt. "Biznesłomenki (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt. "Biznesłomenki (...)". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest partnerem w projekcie pt. "Biznesłomenki (...)". Liderem projektu jest Fundacja Edukacji Europejskiej. Projekt znalazł się na liście rankingowej i jest przeznaczony do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL, Priorytet VI Rynek Pracy Otwarty dla wszystkich, działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą o charakterze szkoleniowo-doradczym. W ramach ww. projektu będzie realizował działania związane z:

a.

prowadzeniem szkoleń dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą,

b.

prowadzeniem doradztwa dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą i dla nowo powstałych firm,

c.

uczestniczeniem w posiedzeniach Komisji Oceny Wniosków - na tej podstawie zostaną przyznawane dotacje dla osób ubiegających się o wsparcie finansowe,

d.

obsługą/administrowaniem internetową platformą "a" w ramach szkoleń udostępnianych beneficjentom pomocy w ww. projekcie. Projekt będzie realizowany od stycznia 2012 r.

Artykuł 106 ustawy o VAT nakazuje wystawiać fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Natomiast, art. 2 pkt 22 mówi, iż przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W uzupełnieniu z dnia 20 października 2011 r. Zainteresowana wskazała, iż:

1.

uczestnicy nie ponoszą opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Wyjątek stanowią, tzw. projekty z pomocą publiczną - jednakże Wnioskodawczyni nie prowadziła jeszcze takich projektów. W przypadku projektów z pomocą publiczną, beneficjentem najczęściej jest firma zgłaszająca pracowników na szkolenia - wówczas:

a.

otrzymuje tzw. pomoc de minimis,

b.

dostaje dofinansowanie w wysokości od 80-40% w zależności od projektu, pozostała część wnoszona jest w pieniądzu lub w rozliczeniu czasu pracy pracownika.

Jednakże Wnioskodawczyni do chwili obecnej nie prowadziła i w najbliższym czasie nie zamierza prowadzić takich projektów.

2.

otrzymane dotacje stanowią dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawczynię w celu realizacji projektów, nie stanowią więc dofinansowania do ceny jaką mają uiścić uczestnicy za udział w projektach,

3.

dokonywane zakupy służą wyłącznie realizacji projektów, o których mowa we wniosku - na ten cel są ponoszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych bądź świadczonych usług przez Podatnika i nie wpływa na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

2.

Jeżeli Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i w ramach tej działalności będzie wykonywał ww. zadania (punkt a-c) na rzecz projektu finansowanego ze środków UE, prawidłowe będzie rozliczenie z Liderem projektu na podstawie not obciążających czy faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, w którym dotacja stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny, to dotacja taka stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Elementem niezbędnym wykazania bezpośredniego związku dotacji z ceną towarów lub usług jest możliwość wskazania rodzaju towaru lub wykonywanej usługi oraz bezpośredniego odbiorcy tych towarów i usług. W tym przypadku Podatnik jako partner nie wykonuje określonych usług, ale zadania wskazane w projekcie, na które otrzymał środki. Środki te pokrywać będą jedynie koszty związane z realizacją projektu. Fundacja Edukacji Europejskiej jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu dotacji, a nie podmiotem zlecającym wykonanie usługi i na rzecz którego świadczona jest usługa. W związku z powyższym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu z dnia 20 października 2011 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż rozliczenie finansowe projektu z Liderem powinno się odbywać na podstawie not obciążeniowych, ponieważ według art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę w momencie sprzedaży, natomiast przez sprzedaż wyżej cytowana ustawa rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ponieważ rozliczenia projektu z Liderem nie można w żadnym razie nazwać sprzedażą bądź usługą, a w ramach realizacji projektów Wnioskodawczyni otrzymuje dotacje na pokrycie kosztów realizacji działań opisanych we wniosku o dofinansowanie projektu, wobec tego należy wystawić notę obciążeniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy nie mogą mieć zastosowania, ponieważ przepisy te dotyczą wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, będąca czynnym podatnikiem VAT, jest partnerem w projekcie pt. "Biznesłomenki (...)". Liderem projektu jest Fundacja Edukacji Europejskiej. Projekt znalazł się na liście rankingowej i jest przeznaczony do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL, Priorytet VI Rynek Pracy Otwarty dla wszystkich, działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą o charakterze szkoleniowo-doradczym. W ramach ww. projektu będzie realizował działania związane z:

a.

prowadzeniem szkoleń dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą,

b.

prowadzeniem doradztwa dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą i dla nowo powstałych firm,

c.

uczestniczeniem w posiedzeniach Komisji Oceny Wniosków - na tej podstawie zostaną przyznawane dotacje dla osób ubiegających się o wsparcie finansowe,

d.

obsługą/administrowaniem internetową platformą "a" w ramach szkoleń udostępnianych beneficjentom pomocy w ww. projekcie. Projekt będzie realizowany od stycznia 2012 r.

Ponadto, Zainteresowana wskazała, iż uczestnicy nie ponoszą opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Otrzymane dotacje stanowią dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawczynię w celu realizacji projektów, nie stanowią więc dofinansowania do ceny jaką mają uiścić uczestnicy za udział w projekcie. Zatem dokonywane zakupy służą wyłącznie realizacji projektu.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja pokrywająca koszty poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu, przyznawana ze środków unijnych, nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dofinansowanie (dotacja) o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie (dotacja) mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Otrzymana dotacja, nie będzie miała wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy są zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W rozpatrywanej sytuacji nie występują miedzy Liderem a Wnioskodawczynią - partnerem przedmiotowego projektu czynności, które jako opodatkowane podatkiem VAT muszą zostać udokumentowane fakturami VAT. W związku z tym, że poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, brak jest w tym przypadku obowiązku wystawienia faktury VAT.

W świetle art. 21 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1.

określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;

2.

określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;

3.

opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;

4.

datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu;

5.

podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów;

6.

stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21, oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek, o czym stanowi art. 22 ww. ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż w opisanych okolicznościach czynność ta nie będzie podlegała udokumentowaniu fakturą VAT, zatem wystarczającym dokumentem stwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej, będzie dowód księgowy, np. nota.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt. "Biznesłomenki (...)". Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 7 listopada 2011 r., nr ILPP1/443-1056/11-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl