ILPP1/443-1048/10-2/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1048/10-2/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X". Pismem z dnia 25 listopada 2010 r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto X jest podatnikiem podatku VAT. Miasto składa wniosek o dotację do WFOŚiGW w Y na udzielenie dofinansowania zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X". Pozyskane środki zostaną przeznaczone na spakowanie, transport i utylizację na składowisku odpadów zawierających azbest.

Do wniosku o dotację wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przeprowadzoną inwentaryzacją, na terenie miasta X, u osób fizycznych, znajduje się ok.130 000 m 2 wyrobów zawierających azbest. Przy założeniu, że 1 m 2 = 17 kg, jest to masa ok. 2210 Mg. W tym ok. 6% stanowią zdemontowane wyroby azbestowe zalegające na posesjach w różnych częściach miasta, o pierwszym stopniu pilności w ocenie możliwości dalszej eksploatacji. Realizacja przedmiotowego zadania jest zgodna z wymogami nałożonymi na gminę i powiat przez rządowy "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu", który jest skutkiem przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej rezolucji z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki (M.P. Nr 38, poz. 373).

Planowane zadanie dotyczy usługi spakowania, transportu i składowania na składowisku zdemontowanych wyrobów azbestowych zalegających na około 70 posesjach w różnych częściach miasta. Jest to I etap przedsięwzięcia zmierzającego do usunięcia do roku 2032 z terenu miasta X całości wyrobów i odpadów z azbestem. Właściciele tych odpadów zadeklarowali pisemnie swój udział w akcji unieszkodliwiana odpadów azbestowych. Wyłoniona zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych firma posiadająca wymagane prawem uprawnienia: zabezpieczy poszczególne miejsca wykonywania prac, szczelnie zapakuje i oznaczy odpady azbestowe oraz przetransportuje je bezpośrednio na składowisko odpadów niebezpiecznych lub na miejsce ich tymczasowego magazynowania, a w efekcie końcowym na odpowiednie składowisko. Dla usuniętych odpadów azbestowych zostaną wystawione Karty ewidencji odpadu i Karty przekazania odpadów. Na koniec, zutylizowane odpady azbestowe zostaną wykreślone z ewidencji powstałej w wyniku inwentaryzacji wyrobów i odpadów azbestowych.

Faktury na usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Miasto X. Zapłata zobowiązań z tego tytułu będzie realizowana przez Miasto X.

Przedmiotowy projekt finansowany będzie głównie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y, w niewielkim zakresie ze środków własnych Miasta X.

Pismem z dnia 25 listopada 2010 r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

* ww. zadanie należy do zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Natomiast art. 400a (punkty: 8, 9, 21, 42) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska określa, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje między innymi: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami; przedsięwzięcia związane z ochroną powierzchni ziemi; przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza oraz inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju polityki ekologicznej państwa.

Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest jest związane z gospodarką odpadami, przyczynia się do ochrony powierzchni ziemi i powietrza przed rakotwórczymi włóknami azbestu. Przedmiotowe zadanie jest zgodne z polityką ekologiczną państwa oraz realizuje wymogi nałożone na gminę i powiat przez rządowy "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu".

* wydatki poniesione w związku z realizacją zadania będącego przedmiotem pytania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że 2 listopada 2010 r. został skierowany do podpisu Prezydenta RP poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (druk nr 3169), zgodnie z którym finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto X, zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług, do rozliczeń podatkowych w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydenta Miasta X, dla realizacji zadania dofinansowywanego ze środków z WFOŚiGW w Y, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X". Realizacja przedmiotowego zadania jest zgodna z wymogami nałożonymi na gminę i powiat przez rządowy "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu", który jest skutkiem przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej rezolucji z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki (M.P. Nr 38, poz. 373).

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji zadań częściowo finansowanych środkami WFOŚiGW, nie można odliczyć podatku VAT. Miasto X jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 1 ust. 2 Statutu Miasta X, "Miasto X jest miastem na prawach powiatu. Pod pojęciem Miasto należy rozumieć gminę Miasto X". Reasumując, zapis ze statutu Miasto X jest zarówno gminą, jak i powiatem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, ochrony środowiska - art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 5 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Miasto złożyło wniosek o dotację do WFOŚiGW na udzielenie dofinansowania zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X". Środki zostaną przeznaczone na spakowanie, transport i utylizację na składowisku odpadów zawierających azbest. Przedmiotowy projekt finansowany będzie głównie ze środków WFOŚiGW, w niewielkim zakresie ze środków własnych Miasta. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe zadanie należy do zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Zatem w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. "Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl