ILPP1/443-1033/08-6//10-S/MK - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskiwanych przez spółkę z tytułu dokonania zakupu określonego tonażu towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1033/08-6//10-S/MK Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskiwanych przez spółkę z tytułu dokonania zakupu określonego tonażu towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1029/09 - stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej. Dnia 13 stycznia 2009 r. wniosek uzupełniono o pełnomocnictwo umożliwiające występowanie w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą produkcyjną wytwarzającą tekturę falistą oraz opakowania z tektury falistej (kartony). W ramach swej działalności Spółka dokonuje zakupu papieru zarówno od dostawców krajowych jak i dostawców zagranicznych z Grupy podmiotów (do której należy Zainteresowany) mających siedziby na terenie Wspólnoty Europejskiej, jak też od dostawców zagranicznych spoza Grupy. Obecnie negocjowane są - na poziomie centrali Grupy w Wiedniu - nowe warunki dostaw, w ramach których Spółka będzie otrzymywać premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie określonego tonażu zakupu papieru w rocznych okresach rozliczeniowych. Szczegółowe warunki takich uregulowań byłyby następujące:

a.

zakupy będą dokonywane na podstawie cenników standardowych ustalanych na uzgodnione okresy - cenniki te są dostarczane przez Centralę w Wiedniu,

b.

cenniki będą ustalane na poziomie grupy jako załączniki do ramowych umów dostaw,

c.

od tonażu dokonanych zakupów Spółka otrzyma premię pieniężną (bonus) - na premię nie będzie miała wpływu wartość zakupów,

d.

wysokość premii będzie obliczana dla rocznych okresów obrachunkowych,

e.

prawo do uzyskania premii pieniężnej i jej wielkość będą też uzależnione od tonażu zakupu dokonanego także przez inne spółki - oznacza to, że na ostateczną wysokość premii pieniężnej (bonusu) będą miały też wpływ zakupy dokonywane przez inne spółki produkcyjne z grupy - im wyższy tonaż zakupów przez grupę, tym wyższy bonus dla Spółki,

f.

na wysokość premii będzie miała wpływ działalność zakupowa całej grupy,

g.

określenie wartości premii pieniężnych za nabywanie papieru będzie dokonywane przez Centralę w Wiedniu,

h.

szczegółowa kwota premii pieniężnej (bonusu) będzie określana za pomocą not kredytowych przesyłanych do poszczególnych spółek produkcyjnych (lub do wybranej spółki i następnie dzielona w Polsce) za pomocą not kredytowych,

i.

wysokość premii zostanie przelana z Centrali w Wiedniu,

j.

w określonych przypadkach Spółka będzie mogła też otrzymać premie pieniężne (bonusy) bezpośrednio od dostawców krajowych - w takim przypadku dostawca krajowy dokona rozliczenia ze Spółką.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdyby uzyskiwanie premii pieniężnej podlegało uregulowaniu VAT, Spółka przy uzyskiwaniu premii bezpośrednio od podmiotów zagranicznych musiałaby wystawiać faktury na zasadach sprzedaży usług niematerialnych zgodnie z art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy VAT, uznając, że usługa jest wykonywana w kraju siedziby nabywcy usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywanie tak ustalanych premii pieniężnych nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie z tym związana bezpośrednio ani dostawa towarów, ani świadczenie usług. Dostawy, dzięki którym Spółka otrzyma prawo do premii będą dokonane i rozliczone zgodnie z odpowiednimi regulacjami umownymi ustalonymi wcześniej. Samo otrzymanie premii pieniężnej nie będzie korektą cen dostaw (wyraźnie będą o tym mówiły warunki umowne, które nie pozwolą korygować cenników bez odrębnego porozumienia), ani wyświadczeniem usługi. W konsekwencji do udokumentowania otrzymywania premii pieniężnych wystarczające będą noty księgowe (uznaniowe). Zdaniem Spółki uzasadnienie takiego stanowiska jest następujące.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany (sprecyzowany) odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie "świadczenie usług" ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług, musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Ustawodawca zaznaczył ponadto, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru (art. 8 ust. 1 ustawy). Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie.

Dla uzasadnienia powyższego poglądu Wnioskodawca powołuje następujące wyroki:

*

z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 (System Informacji Prawnej LEX - nr: 238905),

*

z dnia 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06,

*

z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06.

Ponadto Zainteresowany powołuje się na pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygnatura: 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca argumentuje, iż Spółka nie będzie dokonywać żadnych odrębnych świadczeń poza nabywaniem towarów. Tylko efekt zakupowy (tonaż nabytych towarów-papieru) będzie podstawą do uzyskania premii w określonej wysokości. Poza transakcją kupna-sprzedaży, pomiędzy sprzedającym i kupującym (Spółką) nie będzie dochodzić do rzeczywistego i odrębnego od tej transakcji świadczenia nabywcy (Spółki) na rzecz dostarczających towary. Nie można zatem twierdzić - w opinii Wnioskodawcy - iż wypłacana nabywcy towarów (Spółce) premia stanowić będzie wynagrodzenie za dokonaną jednocześnie przez tego nabywcę usługę. Ponadto - jak wskazuje Zainteresowany - bardzo istotny jest czynnik, iż na wysokość premii (bonusu) będzie miał wpływ zakupiony tonaż papieru także przez inne spółki z Grupy. Nadto, premia (bonus) będzie wypłacana przez centralną spółkę w Grupie, a nie przez bezpośrednich dostawców - jedynym wyjątkiem w tym względzie może być dostawca krajowy, ale wysokość bonusu także wtedy będzie uzależniona od ogólnego tonażu zakupu od tego dostawcy dokonanego także przez inne spółki z grupy.

Zatem, zdaniem Spółki, czynność uzyskania premii pieniężnej nie podlega regulacjom ustawy od towarów i usług, a premia jest zwykłym przychodem pieniężnym, nie wynikającym z wyświadczenia usługi.

W przypadku gdy otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnej, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, czynność ta nie będzie skutkować obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez żaden z podmiotów uczestniczących w rozliczaniu premii pieniężnej (bonusu).

Oznacza to, że właściwym dowodem dla udokumentowania wyżej wymienionej czynności otrzymania premii pieniężnej będzie nota księgowa, a w szczególności:

*

dostawcy krajowi rozliczający premię pieniężną wystawią wyłącznie notę kredytową i nie będą rozliczać premii poprzez korektę sprzedaży,

*

centrala w Wiedniu rozliczająca premię pieniężną wystawi notę kredytową i będzie to wystarczający dokument rozliczeniowy a Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur na rzecz centrali w Wiedniu, jak za świadczenie usług niematerialnych.

Spółka jest zdania, iż nie będzie zobowiązana do określania obrotu dla VAT lub korekty VAT naliczonego dla celów deklarowania podatku od towarów i usług.

W dniu 28 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP1/443-1033/08-6/MK stwierdzając, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 3 listopada 2009 r.) jest nieprawidłowe. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 23 lutego 2009 r., zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 13 marca 2009 r. nr ILPP1/443/W-30/09-2/HMW (skutecznie doręczonym w dniu 3 kwietnia 2009 r.).

W dniu 30 kwietnia 2009 r. wpłynęła do tut. Organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz zasądzenie od organu podatkowego na rzecz strony skarżącej kosztów postępowania sądowego.

Wyrokiem z dnia 20 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1029/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną interpretację i zasądził od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1029/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swej działalności dokonuje zakupu papieru zarówno od dostawców krajowych jak i dostawców zagranicznych z Grupy podmiotów, do której należy Zainteresowany - mających siedziby na terenie Wspólnoty Europejskiej - jak też od dostawców zagranicznych spoza Grupy. Spółka będzie otrzymywać premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie określonego tonażu zakupu papieru w rocznych okresach rozliczeniowych. Prawo do uzyskania premii pieniężnej i jej wielkość będzie też uzależniona od tonażu zakupu dokonanego także przez inne spółki - oznacza to, że na ostateczną wysokość premii pieniężnej (bonusu) będą miały też wpływ zakupy dokonywane przez inne spółki produkcyjne z grupy (im wyższy tonaż zakupów przez grupę, tym wyższy bonus dla Spółki). Ustalenie wartości premii pieniężnej za nabywanie papieru dokonywane będzie przez Centralę w Wiedniu. Szczegółowa kwota premii pieniężnej będzie określana za pomocą not kredytowych przesyłanych do poszczególnych spółek produkcyjnych (lub do wybranej spółki i następnie dzielona w Polsce) i przelana z Centrali w Wiedniu. W określonych przypadkach Spółka będzie mogła też otrzymać premie pieniężne (bonusy) bezpośrednio od dostawców krajowych. W takim przypadku dostawca krajowy dokona rozliczenia ze Spółką.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca otrzymując premie pieniężne, nie będzie w żaden sposób zobowiązany przez kontrahenta koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej przez Zainteresowanego nie będzie w żaden sposób związane z uzyskaniem przez kontrahenta świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez odbiorców zamówień czy też dokonywania zakupów.

Zatem z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka otrzymuje premie z tytułu dokonania w przewidzianym czasie zakupu określonego tonażu towarów.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) ale nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), wówczas brak jest podstaw do stwierdzenia, iż Wnioskodawca świadczy wobec kontrahenta usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi i do jakich zobligowany byłby w związku z otrzymaną premią.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków podatkowych w zakresie czy opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi rabat obniżający wartość towarów, która powinna być dokumentowana fakturami korygującymi - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszającą podstawę opodatkowania, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Z uwagi na to, że w niniejszej interpretacji stwierdzono, że w opisanej sytuacji Spółka nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem odpowiedź na drugą część pytania dotyczącą miejsca świadczenia uregulowanego w art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy (obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r.) stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl