ILPP1/443-1030/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1030/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 1 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu pomieszczeń w budynku stanowiącym własność Powiatu. Wnioskodawca będąc jednostką samorządu terytorialnego składa wniosek o realizację projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Przedmiotem projektu będzie termomodernizacja budynków Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła, będącego jednostką organizacyjną Powiatu. Podkreślić należy, iż ww. jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku VAT. Ww. projekt będzie realizowany przez Starostwo Powiatowe obsługujące organ, tj. Powiat w ramach zadań własnych Powiatu i zakupione w trakcie jego realizacji usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Starostwo Powiatowe jako urząd nie jest podatnikiem podatku VAT. Źródła finansowania projektu będą stanowiły środki pochodzące z EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 oraz środki własne beneficjenta projektu, tj. Powiatu.

W uzupełnieniu z dnia 29 października 2009 r. Zainteresowany informuje, iż obiekt objęty termomodernizacją, o którym mowa we wniosku, jest własnością Powiatu. Po zakończeniu inwestycji użytkownikiem będzie jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Szkół. Ww. placówka oświatowa zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 12 pkt 8 lit. i) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jest prawnie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu wyposażoną w majątek w postaci nieruchomości i pozostaje w nieodpłatnym posiadaniu jednostki. W związku z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat nie będzie osiągał z tego tytułu obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji projektu "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła" będzie istniała możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT przez Powiat.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach planowanego do realizacji projektu "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła" Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z uwagi na brak podstaw prawnych, tj. zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem odliczenia podatku VAT jest więc posiadanie statusu podatnika VAT oraz związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W art. 15 ust. 6 ww. ustawy jest mowa również o tym, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej (powiat) oraz urzędów obsługujących te organy (Starostwo Powiatowe) w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat będący czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza zrealizować projekt pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Ww. projekt będzie realizowany przez Starostwo Powiatowe obsługujące organ, tj. Powiat w ramach zadań własnych Powiatu. Zakupione w trakcie jego realizacji usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obiekt objęty termomodernizacją jest własnością Powiatu, natomiast po zakończeniu inwestycji jego użytkownikiem będzie jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Szkół. Ww. placówka oświatowa jest prawnie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu wyposażoną w majątek w postaci nieruchomości i pozostaje w nieodpłatnym posiadaniu jednostki. Powiat nie będzie osiągał z tego tytułu obrotu.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że korzystanie przez szkołę z obiektu stanowiącego własność Powiatu w ramach nieodpłatnego użytkowania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie i wykorzystanie obiektów odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje ww. projekt w ramach zadań własnych, a towary i usługi nabywane w związku z jego realizacją nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

Reasumując, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół wraz z wymianą źródła ciepła".

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe częściowo jednak w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana we wniosku. Ponadto, tut. Organ informuje, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl