ILPP1/443-1025/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1025/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat - Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. "Modernizacja...". Przewiduje się, że projekt ten będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, III Oś priorytetowa: Gospodarka, Innowacyjność, Przedsiębiorczość, Działanie III.5 - Infrastruktura turystyczno-rekreacyjna. W zakresie rzeczowym projekt obejmuje modernizację budynku na terenie obiektów Powiatowego yyy i w zakresie wykonania zadaszenia nad tarasem budynku, przebudowy tarasu na potrzeby letniej sceny, wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych, modernizacji zaplecza socjalno-technicznego na potrzeby sceny, modernizacji utwardzenia placu i drogi przed budynkiem (kostka brukowa).

Scena letnia wykorzystywana będzie głównie na potrzeby dzieci i młodzieży, dla której organizowane są zajęcia w Powiatowym yyy będącym jednostką budżetową. Ponadto, w ramach realizacji zadania planuje się zakup wyposażenia letniej sceny artystycznej, utworzenie strony internetowej dla Powiatowego yyy stanowiącej wirtualny Punkt Informacji Turystycznej, kampanię promocyjną dla Regionalnej Wystawy, która będzie odbywała się cyklicznie na terenie yyy. Wnioskodawca podkreśla, iż interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu stanowi niezbędny załącznik do złożenia wniosku o dofinansowanie ww. projektu.

Opisane zdarzenie przyszłe należy do zadań własnych powiatu na podstawie art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu będącego przedmiotem inwestycji nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaje on własnością beneficjanta, czyli Powiatu, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzona będzie dyrektorowi Powiatowego yyy. Obiekt po zakończeniu inwestycji przekazany zostanie nieodpłatnie na etapie eksploatacyjnym w trwały zarząd jednostki budżetowej. Obiekt wymieniony wyżej nie będzie generował dla Powiatu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Służyć będzie przede wszystkim do organizacji imprez kulturalno-sportowych o zasięgu regionalnym. Ponadto, planuje się na terenie placówki coroczną organizację wystawy, jednakże czynności opodatkowane z tego tytułu (jak i innych o podobnym charakterze) nie będą generowały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Powiatu, lecz dla placówki. Efekty realizacji projektu, również nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Powiatu. Zainteresowany zleci wykonanie, wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych, wykonawcom, którzy będą mieli możliwość odliczania podatku od towarów i usług, natomiast możliwości takiej nie posiada Powiat i ostatecznie poniesie koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. Scena stanowić będzie mienie Powiatu i pozostanie w jego zasobach po sfinalizowaniu projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5, pkt 7, pkt 19 oraz pkt 21 cyt. ustawy - należą zadania w zakresie:

* wspierania osób niepełnosprawnych,

* kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

* promocji powiatu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Modernizacja..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Realizacja ww. projektu będzie polegała na modernizacji budynku na terenie obiektów Powiatowego yyy w zakresie wykonania zadaszenia nad tarasem budynku, przebudowy tarasu na potrzeby letniej sceny, wykonania podjazdu dla osób niepełnosprawnych, modernizacji zaplecza socjalno-technicznego na potrzeby sceny, modernizacji utwardzenia placu i drogi przed budynkiem (kostka brukowa). Ponadto, planuje się zakup wyposażenia letniej sceny artystycznej, utworzenie strony internetowej dla yyy, stanowiącej wirtualny Punkt Informacji Turystycznej, kampanię promocyjną dla Regionalnej Wystawy, która będzie odbywała się cyklicznie na terenie yyy. Scena letnia wykorzystywana będzie głównie na potrzeby dzieci i młodzieży, dla której organizowane są zajęcia w yyy. Po zakończeniu inwestycji obiekt pozostaje własnością Powiatu i zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Powiatowemu yyy. Zrealizowana inwestycja będzie również wykorzystywana do organizacji imprez kulturalno-sportowych o zasięgu regionalnym. Ponadto, na terenie placówki planuje się coroczną organizację wystawy, jednakże czynności opodatkowane z tego tytułu (jak i innych o podobnym charakterze) nie będą generowały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT dla Powiatu, lecz dla placówki. Zainteresowany podaje, iż ww. obiekt nie będzie generował dla Powiatu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi Powiatu.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w trwały zarząd Powiatowemu yyy majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5, pkt 7, pkt 19 oraz pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl