ILPP1/443-1017/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1017/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz budowlanych związanych z budową hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami i drogami dojazdowymi oraz w związku z zakupem surowców do produkcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz budowlanych związanych z budową hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami i drogami dojazdowymi oraz w związku z zakupem surowców do produkcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca), zarejestrowany podatnik VAT, zamierza nabyć nieruchomość niezabudowaną, celem wybudowania na niej hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi i rozpoczęcia produkcji produktów spożywczych (m.in. mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, wzbogaconych w witaminy, minerały i białko). Produkty spożywcze będą sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicę (do odbiorców z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty).

Nieruchomość będąca przedmiotem zainteresowania Spółki położona jest we wsi N., w gminie B., w powiecie x, w województwie xx i zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów oznaczona jest jako grunt rolny. Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Rady Gminy z dnia 29 maja 2001 r. wynika natomiast, że przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz świadczenia usług magazynowych. Nieruchomość została nabyta przez sprzedawcę w roku 2008. Do kwoty należnej z tytułu dostawy nieruchomości na rzecz Spółki, sprzedawca ww. nieruchomości, zarejestrowany podatnik VAT, zamierza doliczyć kwotę podatku od towarów i usług obliczoną według stawki 23%.

Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem przedmiotowej nieruchomości po ukończeniu budowy hali produkcyjno-magazynowej i budynku biurowego. Zarówno usługi projektowe jak i budowlane dotyczące tych obiektów będą nabywane od podmiotu trzeciego - spółki z siedzibą w Polsce. W umowie o wykonanie prac projektowych wskazano, że intencją stron jest wykonanie obiektu "pod klucz".

Po oddaniu obiektów do użytkowania Spółka będzie nabywała surowce do produkcji produktów spożywczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka będzie uprawniona do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w fakturach otrzymanych od kontrahenta w związku z wykonaniem prac projektowych oraz realizacją kolejnych etapów budowy hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowym.

2.

Czy Spółka będzie uprawniona do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w fakturach dokumentujących zakup surowców, które będą używane do produkcji towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT będzie ona uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz realizację kolejnych etapów budowy hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi, a także z faktur dokumentujących nabycie surowców do produkcji towarów.

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje wówczas, gdy zakupione towary bądź usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (bez względu na to czy będzie to sprzedaż na terytorium kraju, eksport towarów czy też wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). W ocenie Spółki warunek ten jest spełniony zarówno w odniesieniu do zakupu usług projektowych i usług budowlanych jak i w odniesieniu do zakupu surowców (komponentów) służących do produkcji towarów, które będą zbywane przez Spółkę.

Potwierdzenie takiego rozumienia przepisów - zdaniem Spółki - znaleźć można w licznych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji z dnia 9 listopada 2010 r. sygn. IBPP3/443-608/10/BWo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług projektowych i budowlanych dotyczących inwestycji "pod klucz". Ten sam organ podatkowy w interpretacji z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. IBPP3/443-642/08/PK potwierdził prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup komponentów do produkcji towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, iż ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany podatnik VAT, zamierza nabyć nieruchomość niezabudowaną, celem wybudowania na niej hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi i rozpoczęcia produkcji produktów spożywczych (m.in. mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, wzbogaconych w witaminy, minerały i białko). Produkty spożywcze będą sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicę (do odbiorców z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty). Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem przedmiotowej nieruchomości po ukończeniu budowy hali produkcyjno-magazynowej i budynku biurowego. Zarówno usługi projektowe jak i budowlane dotyczące tych obiektów będą nabywane od podmiotu trzeciego - spółki z siedzibą w Polsce. W umowie o wykonanie prac projektowych wskazano, że intencją stron jest wykonanie obiektu "pod klucz". Po oddaniu obiektów do użytkowania Spółka będzie nabywała surowce do produkcji produktów spożywczych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz realizację kolejnych etapów budowy hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi oraz wykazanego w fakturach dokumentujących zakup surowców, które będą używane do produkcji towarów. Jak wynika bowiem z danych przedstawionych we wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a wybudowane budynki (hala produkcyjno-magazynowej i budynek biurowy) wraz z infrastrukturą (drogi dojazdowe, chodniki) oraz surowce do produkcji będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego wzbogaconych w witaminy, minerały i białko).

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz realizację kolejnych etapów budowy hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowym oraz wykazanego w fakturach dokumentujących zakup surowców, przy założeniu jednak, iż w analizowanej sprawie nie zajdzie wyłączenie określone w art. 88 ustawy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz budowlanych związanych z budową hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami i drogami dojazdowymi oraz w związku z zakupem surowców do produkcji.

Kwestię dotyczącą odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności opodatkowanej,

* terminu zwrotu podatku,

załatwiono interpretacjami indywidualnymi z dnia 21 października 2011 r. odpowiednio nr ILPP1/443-1017/11-3/KG i nr ILPP1/443-1017/11-5/KG.

Odpowiedź na pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych została udzielona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl