ILPP1/443-1014/08-4/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1014/08-4/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku - bez daty (data wpływu: 29 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu: 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wykonuje dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o dzieło projekty graficzne reklam prasowych, ulotek oraz materiałów promocyjnych. Wraz z projektami graficznymi Wnioskodawczyni przekazuje zamawiającemu prawa autorskie. Umowy o dzieło zawierają warunki wykonania usług, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich z tytułu wspomnianych czynności celem wykonania zamówionego dzieła. Zamawiający przekazuje Wnioskodawczyni materiały, z których po wykonaniu zlecenia należy się rozliczyć. Wnioskodawczyni wykonuje zlecenia osobiście na podstawie umowy cywilnoprawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni wystawia rachunek i nie nalicza podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy umowa cywilnoprawna - umowa o dzieło twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych dotycząca świadczonych przez Wnioskodawczynię usług jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wykonywane w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia i umowy o dzieło), są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 i ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni podkreśla, że z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych na wykonanie dzieła w postaci projektów graficznych:

a.

nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich;

b.

projekty wykonuje z powierzonego materiału;

c.

za odpłatnością do dzieła i przekazanych praw autorskich;

d.

nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług różni się od definicji działalności gospodarczej zawartych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i innych ustawach podatkowych. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Trzeba bowiem przyjąć, że działalnością gospodarczą jest tylko aktywność wykonywana w sposób profesjonalny. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie tych czynności.

Według art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, muszą być spełnione następujące warunki: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

O wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług można mówić w przypadku, gdy projektanta będą łączyć z nabywcą projektu wraz z prawami autorskimi do niego, więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy i tym samym nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności oraz będzie korzystał wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji lub infrastruktury podmiotu na rzecz, którego usługa jest świadczona, a odpowiedzialność za tę czynność w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wykonuje dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach umowy o dzieło projekty graficzne reklam prasowych, ulotek oraz materiałów promocyjnych i wraz z nimi przekazuje prawa autorskie. Umowy o dzieło zawierają warunki wykonania usług, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich z tytułu czynności podejmowanych w celu wykonania zamówionego dzieła. Zamawiający przekazuje Wnioskodawczyni materiały, z których po wykonaniu zlecenia należy się rozliczyć.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o dzieło i przeniesienie praw autorskich nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i w związku z tym są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że przychody z tytułu tych czynności zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl