ILPP1/443-1009/09-8/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1009/09-8/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy B., przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 października 2009 r. i 6 listopada 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r. oraz 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja wraz z wymianą stropu nad częścią mieszkalną oraz konstrukcji dachu budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja wraz z wymianą stropu nad częścią mieszkalną oraz konstrukcji dachu budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B.". W dniu 26 października 2009 r. oraz 9 listopada 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina B. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ł. na lata 2007 - 2013, składa wniosek o dotację z Unii Europejskiej dla zadania pn. "Termomodernizacja wraz z wymianą stropu nad częścią mieszkalną oraz konstrukcji dachu budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B.". Gmina wraz z wnioskiem zobowiązana jest do złożenia załącznika Nr 7 z listy załączników obligatoryjnych (str. 17 wniosku aplikacyjnego). Zapisy zał. Nr 7 nakładają na Wnioskodawcę, zarejestrowanego jako czynny podatnik podatku VAT, obowiązek załączenia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Zainteresowany wskazuje, iż przedmiotowa inwestycja po zakończeniu jej realizacji pozostanie własnością Gminy B. i będzie przez Gminę zarządzana. Wnioskodawca wyjaśnił także, iż w części mieszkalnej budynku Szkoły wynajmowane są lokale, od których Gmina pobiera czynsz. Usługa najmu lokalu mieszkalnego jest zwolniona od podatku VAT.

Dnia 22 października 2009 r. Zainteresowany uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wskazując, iż przedmiotowy projekt kompleksowej termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B. należy do zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż projekt termomodernizacji w części dotyczącej budynków dydaktycznych Szkoły Podstawowej i Gimnazjum należy do zadań własnych Gminy, natomiast w części dotyczącej lokali mieszkalnych odnosi się do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca wyjaśnił także, iż po zrealizowaniu projektu część mieszkalna będzie nadal wynajmowana osobom fizycznym.

W dniu 9 listopada 2009 r. Zainteresowany uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wyjaśniając, iż 10 m2 powierzchni obiektu szkolnego (Szkoły Podstawowej i Gimnazjum) przeznaczona jest na prowadzenie działalności gospodarczej, tj. sklepiku "Kubuś". Powierzchnia ta jest wynajmowana na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Gminą B. a najemcą. Najemca z tytułu wynajmu płaci czynsz opodatkowany 22% stawką podatku VAT. Pozostała powierzchnia obiektu nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu zadania oraz otrzymaniu dotacji ma prawo ubiegać się o odzyskanie podatku VAT.

W piśmie z dnia 9 listopada 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawione we wniosku stanowisko wskazując, iż po zakończeniu realizacji zadania oraz otrzymaniu dofinansowania będzie ubiegał się o odzyskanie podatku VAT stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym),

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ł. przewidzianego na lata 2007 - 2013, złoży wniosek o dotację dla zadania o nazwie "Termomodernizacja wraz z wymianą stropu nad częścią mieszkalną oraz konstrukcji dachu budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B.". Przedmiotowa inwestycja po zakończeniu jej realizacji pozostanie własnością Gminy i będzie przez Gminę zarządzana. W budynku Szkoły znajduje się część mieszkalna, w której wynajmowane są lokale. Od zawartych umów najmu Gmina pobiera czynsz, który jest zwolniony od podatku VAT. Projekt termomodernizacji w części dotyczącej budynków dydaktycznych Szkoły Podstawowej i Gimnazjum należy do zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, natomiast w części dotyczącej lokali mieszkalnych odnosi się do czynności zwolnionych od podatku VAT. Ponadto, 10 m2 powierzchni obiektu szkolnego (Szkoły Podstawowej i Gimnazjum) przeznaczone jest na prowadzenie działalności gospodarczej, tj. sklepiku. Powierzchnia ta jest wynajmowana na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Gminą, a najemcą. Najemca z tytułu wynajmu płaci czynsz opodatkowany 22% stawką podatku VAT. Pozostała część obiektu nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. I tak w pozycji 4 przedmiotowego załącznika zwolniono od podatku "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe", sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 70.20.11. Natomiast pod pozycją 7 ww. załącznika jako zwolnione zostały "usługi w zakresie edukacji" - PKWiU ex 80.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony w części dotyczącej wynajmowanej na potrzeby działalności gospodarczej powierzchni. Natomiast w części dotyczącej obiektu budowlanego wykorzystywanego w edukacji szkolnej oraz wynajmowanej części mieszkalnej obiektu warunek przewidziany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższe wynika z faktu, iż przedmiot projektu - w części dotyczącej budynków dydaktycznych Szkoły Podstawowej i Gimnazjum wykorzystywanych w działalności edukacyjnej - wiąże się z zadaniami własnymi Wnioskodawcy, określonymi w ustawie o samorządzie gminnym, korzystającymi ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 7 załącznika Nr 4 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wykonanie zakresu projektu, który dotyczy mieszkalnej części Szkoły wynajmowanej osobom fizycznym, także skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku VAT. Wynika to z faktu, iż usługi najmu lokali o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 4 załącznika Nr 4 do ustawy. Skutkiem powyższego Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług jedynie w części dotyczącej opodatkowanego podatkiem VAT w stawce 22% wynajmu powierzchni wykorzystywanej w działalności gospodarczej, której Wnioskodawca jest stroną.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina B. nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja wraz z wymianą stropu nad częścią mieszkalną oraz konstrukcji dachu budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w B." w części dotyczącej obiektu budowlanego wykorzystywanego na cele świadczenia usług edukacyjnych oraz na cele mieszkaniowe, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji tych części przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast przysługuje Wnioskodawcy prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w części dotyczącej przedmiotowego projektu wykorzystywanego na potrzeby wynajmowanej powierzchni na cele gospodarcze.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl