ILPP1/443-1003/09-3/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1003/09-3/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 24 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu: 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu realizowanego projektu pn.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu realizowanego projektu pn.: (...). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu: 19 października 2009 r.) o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Podmiot) jest partnerem w projekcie pn.: "Wzmocnienie roli szlaku bursztynowego i innych szlaków tematycznych w zintegrowanym produkcie turystycznym województwa ", dalej: Projekt.

Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich Partnerów przedsięwzięciem non - profit. Jego liderem jest Powiat (...), który reprezentuje wszystkich Partnerów działających na zasadzie pisemnego Porozumienia. Partnerzy projektu to jednostki samorządu terytorialnego (powiat i gminy), Archidiecezja (...), Lasy (...), Stowarzyszenie (...), Fundacja (...).

Lider, zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim w (...) na dofinansowanie Projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (EFRR).

Udział Podmiotu w Projekcie polega na przekazaniu na rachunek bankowy Lidera zadeklarowanej kwoty z przeznaczeniem na realizację zadania, które jest zgodne z działalnością statutową Podmiotu.

Lider po otrzymaniu środków pieniężnych dla wykonawców, zakontraktuje stosowne usługi zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Lider zapłaci za usługi na podstawie faktury VAT wystawionej na niego, a następnie uzyska 75% refundacji.

Usługi będą opodatkowane 22% stawką podatku VAT. Uzyskaną refundację Lider zwróci Partnerowi. W ostatecznym rozrachunku na realizację zadania, Lider uzyska od Podmiotu dotację (wsparcie) w wysokości 25% oraz od EFRR w wysokości 75%.

Żadna z faktur za usługi nie będzie wystawiona na Podmiot.

Z przyczyn formalnych, Podmiot musi załączyć do Wniosku o dofinansowanie Projektu wydaną w przedmiotowej sprawie indywidualną interpretację (ORD-IN).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podmiotowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w Projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Podmiotowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w Projekcie. Na poparcie tego stanowiska Wnioskodawca powołał § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Przede wszystkim jednak Podmiot wskazał, iż nie otrzyma żadnej faktury VAT wystawionej na niego. Zatem nie powstaje sytuacja wprowadzenia do ewidencji Podmiotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiającym odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Podmiot jest partnerem w Projekcie pn.: (...). Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich Partnerów przedsięwzięciem non - profit.

Liderem projektu jest Powiat (...), który reprezentuje wszystkich Partnerów działających na zasadzie pisemnego Porozumienia. Lider zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim w (...) na dofinansowanie Projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Udział Podmiotu w Projekcie polega na przekazaniu na rachunek bankowy Lidera zadeklarowanej kwoty z przeznaczeniem na realizację zadania, które jest zgodne z działalnością statutową Podmiotu. Lider po otrzymaniu środków pieniężnych dla wykonawców, zakontraktuje stosowne usługi zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Lider zapłaci za usługi na podstawie faktury VAT wystawionej na niego, a następnie uzyska 75% refundacji.

Usługi będą opodatkowane 22% stawką podatku VAT. Uzyskaną refundację Lider zwróci Partnerowi. W ostatecznym rozrachunku na realizację zadania, Lider uzyska od Podmiotu dotację (wsparcie) w wysokości 25% oraz od EFRR W w wysokości 75%. Żadna z faktur za usługi nie będzie wystawiona na Podmiot.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu bowiem faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu, nie będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W konsekwencji to nie Zainteresowany występuje w roli nabywcy towarów i usług w związku z ww. projektem. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto, by dokonać odliczenia podatku VAT - stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - musi istnieć obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy oraz muszą być udokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Mając na względzie, iż Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.

Reasumując, Wnioskodawca realizując projekt pn. (...), nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odliczenia podatku VAT uznano za prawidłowe, jednakże częściowo w oparciu o inne przepisy prawa niż wskazane przez Stronę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl