ILPP1/443-10/07-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-10/07-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007 r. (data wpływu: 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik dokonuje sprzedaży swoich produktów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za zaliczeniem pocztowym, na podstawie zamówień nadesłanych przez nabywców krajowych w oparciu o oferty prezentowane w katalogach wydawanych przez sprzedawcę. Wysyłki zamówionych towarów dokonuje się za pośrednictwem poczty, która dostarcza wysłane towary do nabywcy, pobierając od niego zapłatę.

Do każdej wysłanej paczki dołączana jest faktura sprzedaży, wystawiana jednocześnie z wydaniem towaru. Podatek należny Podatnik ewidencjonuje w kasie fiskalnej w momencie otrzymania zapłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy firma może zastosować sposób ewidencjonowania podatku należnego przy sprzedaży wysyłkowej w dniu wydania towaru klientowi, dołączając do każdej przesyłki paragon z kasy fiskalnej bez konieczności wystawiania faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy postępowanie takie byłoby słuszne, podatek należny wynikałby wówczas z wielkości ogólnej sprzedaży wysyłkowej w pełnej wysokości od wysłanego w danym miesiącu towaru, a korygowany o VAT w momencie otrzymanych zwrotów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z podstawową zasadą określoną w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Przepis art. 19 ust. 13 pkt 6 cyt. ustawy określa szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z którym, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

Stosownie do art. 111 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ze stanowiska przedstawionego we wniosku wynika, że Podatnik dokonuje sprzedaży swoich produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem poczty, która dostarcza wysyłane towary inkasując za nie zapłatę.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, proponowany przez Wnioskodawcę sposób ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy rejestrującej, tj. w dniu wydania towaru klientowi należy uznać za nieprawidłowy, bowiem ewidencjonowanie sprzedaży i podatku należnego powinno następować, co do zasady, w momencie powstania obowiązku podatkowego, a więc z chwilą otrzymania zapłaty za dostarczony towar.

Należy zauważyć, że Podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej stosownie do art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest wystawić fakturę VAT dokumentującą sprzedaż tylko na żądanie tych osób.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl