ILPP1/423-632/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/423-632/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu fakturowania usług pogrzebowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu fakturowania usług pogrzebowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę, na podstawie której zarządza cmentarzem komunalnym, świadczy usługi związane z pochówkiem zmarłych oraz wykonuje usługi związane z zarządzaniem cmentarza.

Zakres świadczonych przez Zainteresowanego usług obejmuje m.in.:

1.

pobieranie opłat (sprzedaż) za miejsca przeznaczone pod groby na cmentarzu, w tym:

nbspnbspnbspnbsp-miejsca grzebalne związane bezpośrednio z pochówkiem zmarłego,

nbspnbspnbspnbsp-miejsca grzebalne rezerwowe (wykupione za życia) pod przyszłe groby (na okres 20 lat),

nbspnbspnbspnbsp-przedłużenie posiadanego miejsca pod grobem lub miejsca rezerwowego na dalszy okres 20 lat.

2.

świadczenie usług komunalnych związanych z wywozem śmieci, dostawą wody, utrzymaniem zieleni i urządzeń cmentarza, porządkowaniem grobów,

3.

opieka nad grobami zlecona przez rodziny zmarłych,

4.

kompleksowa organizacja i przeprowadzanie pogrzebów (sprzedaż trumien, krzyży pogrzebowych, wieńców i wiązanek, kopanie grobów, przewożenie zwłok, przeprowadzanie ceremonii pogrzebowej),

5.

transport dla uczestników uroczystości pogrzebowej,

6.

oprawa muzyczna podczas ceremonii pogrzebowej,

7.

przewóz zwłok na odrębne zlecenie, niezwiązany z przeprowadzeniem ceremonii pogrzebowej,

8.

udostępnianie obiektu cmentarza dla wykonawców grobowców,

pozwolenie wjazdu na teren cmentarza niezwiązany z pogrzebem.

Na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usługi pogrzebowej Wnioskodawca wykazuje następujące pozycje:

a.

miejsce pod grób - 22% VAT

b.

usługa muzyczna - 22% VAT,

c.

wynajem autokaru (transport uczestników uroczystości pogrzebowej) - 22% VAT,

d.

usługa pogrzebowa PKWiU 93.03 - 7% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pod symbolem PKWiU 93.03 sklasyfikowane są i opodatkowane 7% stawką podatku VAT wyłącznie usługi pogrzebowe wykonywane kompleksowo czy również poszczególne elementy usługi pogrzebowej oraz czy stosowany przez Spółkę sposób fakturowania usługi pogrzebowej przedstawiony w stanie faktycznym jest prawidłowy (tj. czy na fakturze VAT należy wpisać usługę pogrzebową w jednej pozycji jako usługę kompleksową, czy można wpisać główne pozycje usługi pogrzebowej np. trumna, przewóz osób, miejsce pod grób i zastosować do tych pozycji PKWiU 93.03 i 7% stawkę VAT jak do usługi kompleksowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób fakturowania usług pogrzebowych nie ma znaczenia dla zastosowania 7% stawki VAT. W opinii Zainteresowanego można wykazać na fakturze VAT usługę pogrzebową w jednej pozycji jako usługę kompleksową lub wymienić na dokumencie sprzedaży główne pozycje usługi pogrzebowej. Zarówno do usługi pogrzebowej wykazanej jako usługa pogrzebowa kompleksowa jak i do wymienionych oddzielnie na fakturze elementów tej usługi np. trumna, miejsce pod grób, oprawa muzyczna, transport uczestników uroczystości pogrzebowej ma zastosowanie PKWiU 93.03 i 7% stawka podatku VAT. Na fakturze Wnioskodawca umieszcza również informację, w którym dniu została wykonana usługa pogrzebowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak ust. 2 cytowanego art. 41 stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 160 wymienionego załącznika zamieszczono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 93.03. "usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn, i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną". Fakt, iż wolą ustawodawcy usługi te zawarto w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje przypisaniem tym usługom stawki podatku VAT wynoszącej 7%.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do treści § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Jak stanowi § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

W myśl natomiast ust. 2 powołanego przepisu, w fakturach wystawianych przez małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy:

1.

w miejsce oznaczenia "FAKTURA VAT" stosuje się oznaczenie "FAKTURA VAT-MP";

2.

dodatkowo zawiera się termin płatności należności określonej w fakturze.

Ponadto jak stanowi ust. 7 cytowanego przepisu, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Z zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zarządza cmentarzem komunalnym, świadczy usługi związane z pochówkiem zmarłych oraz wykonuje usługi związane z zarządzaniem cmentarza. Na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usługi pogrzebowej Zainteresowany wykazuje następujące pozycje:

a.

miejsce pod grób,

b.

usługa muzyczna,

c.

wynajem autokaru (transport uczestników uroczystości pogrzebowej),

d.

usługa pogrzebowa PKWiU 93.03.

Na fakturze Wnioskodawca umieszcza również informację, w którym dniu została wykonana usługa pogrzebowa.

Wskazać należy, iż według ogólnej zasady przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług. Oznacza to, że w sytuacji zawarcia umowy mającej za przedmiot usługę, do której stosuje się preferencyjną stawkę podatku VAT, stawka ta odnosi się do tej całej usługi głównej.

Należy zauważyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych same określają co stanowi przedmiot sprzedaży (usługa pogrzebowa czy też odrębnie usługa muzyczna, transport uczestników uroczystości pogrzebowej, miejsce pod grób). W przypadku świadczenia kompleksowej usługi pogrzebowej nie należy z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy, wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę pogrzebową, sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 93.03 wówczas wszystkie elementy składające się na tą usługę powinny być opodatkowane łącznie. Brak jest bowiem podstaw do odrębnego ich fakturowania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z treścią poz. 160 załącznika nr 3 do ustawy.

Jedynie w przypadku, gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem transakcji są niezależne usługi, wówczas zasadne jest odrębne ich fakturowanie, z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla poszczególnych usług. W takim przypadku brak jest bowiem podstaw do stosowania do poszczególnych usług stawki, przewidzianej dla usługi głównej.

W tym miejscu wskazuje się, iż tut. Organ nie jest upoważniony do orzekania w przedmiocie klasyfikacji usług. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej sposobu fakturowania usług pogrzebowych. Rozstrzygnięcie w zakresie stawek podatku VAT na poszczególne wykonywane przez Zainteresowanego usługi zostało zawarte w interpretacji wydanej w dniu 25 września 2008 r. nr ILPP1/443-632/08-2/MK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl