ILPB4/4510-1-541/15-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/4510-1-541/15-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A (dalej: "Fundusz") jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm.; dalej: "UFI").

Fundusz rozpoczął działalność w dniu 29 maja 2008 r.

Od dochodów (przychodów) Funduszu z tytułu dywidend uzyskiwanych przez Fundusz pobierany jest w Republice Austrii podatek u źródła.

Od dochodów (przychodów) Funduszu z tytułu dywidend uzyskanych przez Fundusz w latach 2008-2014 pobrany został w Republice Austrii przez płatników podatek u źródła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem CIT w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania CIT jest uprawniony do odliczenia od podatku CIT w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez Fundusz z tytułu dywidend.

Zdaniem Wnioskodawcy Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem CIT w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania CIT nie jest i nie był uprawniony do odliczenia od podatku CIT w Polsce podatku pobranego u źródła w Republice Austrii z tytułu dochodów dywidendowych osiąganych przez Fundusz w latach 2008-2014.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UFI "fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe".

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy CIT "ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji".

Tym samym stwierdzić należy, że Fundusz jest podatnikiem CIT w Polsce.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT "podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu".

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 PL-AUT UPO "Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugi Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

W świetle art. 24 ust. 1 lit. b PL-AUT UPO "w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii".

Zatem, w świetle PL-AUT UPO, do dochodów polskich rezydentów podatkowych jakim jest Fundusz, uzyskiwanych w Austrii, stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania polegającą na proporcjonalnym odliczeniu od podatku dochodowego w Polsce podatku zapłaconego w Austrii.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy CIT "jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie".

Jak wynika z powyższego, aby można było mówić o odliczeniu w Polsce kwoty równej podatkowi zapłaconemu w obcym państwie (w tym na przykład podatku u źródła z tytułu dywidend pobranego w Republice Austrii), podatnik posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musiałby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, Fundusz pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy CIT zwalnia się od podatku "fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157)".

Wskazane zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, że obejmuje wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez fundusz inwestycyjny, jakim jest Fundusz, w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na podstawie UFI.

W konsekwencji stwierdzić należy, że wszelkie dochody osiągane przez Fundusz w ramach jego działalności z tytułu lokowania środków pieniężnych na podstawie UFI podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT w świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy CIT.

Powyższe oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania CIT podlegają dochody Funduszu z tytułu dywidend oraz wszelkie inne dochody uzyskiwane przez Fundusz.

Podkreślenia wymaga, że powoływane w treści niniejszego wniosku przepisy UFI, a także przepisy innych powołanych aktów prawnych, w zakresie objętym niniejszym wnioskiem i mającym znaczenie z perspektywy stanowiska Funduszu, funkcjonują niezmiennie od wielu lat. Tym samym wywody Funduszu zawarte w uzasadnieniu niniejszego wniosku odpowiadają zarówno obecnemu stanowi prawnemu, jak i stanowi prawnemu obowiązującemu nieprzerwanie w 2008 r. i w latach następnych.

Podsumowując stwierdzić należy, że Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem CIT w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania CIT nie jest i nie był uprawniony do odliczenia od podatku CIT w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez Fundusz z tytułu dywidend za lata 2008-2014.

Powyższe wynika z faktu, że Fundusz jest zwolniony z opodatkowania CIT w Polsce. Tym samym wobec faktu, że Fundusz nie płaci w Polsce podatku CIT od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej przez siebie działalności, Fundusz nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek odliczeń na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy CIT. Nie jest możliwe zatem odliczenie przez Fundusz podatku pobranego w Republice Austrii od dochodu z tytułu dywidend uzyskanego przez Fundusz w Republice Austrii w latach 2008-2014 od podatku CIT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl