ILPB4/4510-1-247/15-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/4510-1-247/15-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2015 r. (data wpływu 15 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej po sprzedaży całości udziałów tej spółki #8722; jest prawidłowe,

* opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej uzyskanych w czasie posiadania udziałów tej spółki #8722; jest prawidłowe,

* obowiązku prowadzenia rejestru spółek zagranicznych #8722; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej po sprzedaży całości udziałów tej spółki,

* opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej uzyskanych w czasie posiadania udziałów tej spółki,

* obowiązku prowadzenia rejestru spółek zagranicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) będący spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce będzie wspólnikiem w spółce kapitałowej utworzonej według prawa cypryjskiego i będącej podatnikiem podatku dochodowego (dalej: Spółka zależna). Spółka zależna będzie właścicielem certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez FIZ.

Spółka zależna będzie osobą prawną, nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której Spółka, posiadać będzie udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku. Ponadto z uwagi na fakt, że:

* Spółka będzie wyłącznym wspólnikiem Spółki zależnej przez okres nie krótszy niż 30 dni;

* co najmniej 50% przychodów Spółki pochodzić może z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej #8722; w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych (przychody o charakterze pasywnym);

* dochody z powyższych tytułów będą (zgodnie z obowiązującymi na Cyprze przepisami) opodatkowane na Cyprze według stawki niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., bądź będą zwolnione z opodatkowania, bądź nie będą podlegać opodatkowaniu.

Wnioskodawca planuje, że w przyszłości dokona zbycia całości udziałów, jakie będzie posiadać w Spółce zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego z Wnioskodawcą (dalej: Inwestor). Nie można wykluczyć, że po zbyciu udziałów Spółki zależnej, Spółka zależna dokona umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w FIZ. Nie można także wykluczyć, że Spółka zależna, po zbyciu całości udziałów w niej, na rzecz Inwestora, będzie osiągać dochody w rozumieniu ustawy o p.d.o.p.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku zrealizowania przez Spółkę zależną, po sprzedaży przez Wnioskodawcę całości jej udziałów do Inwestora, dochodu #8722; w rozumieniu ustawy o p.d.o.p., w tym w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, dochód ten będzie mógł zostać opodatkowany po stronie Wnioskodawcy na gruncie przepisów ustawy o p.d.o.p., w tym w szczególności przepisów art. 24a ustawy o p.d.o.p.

2. Czy dochody Spółki zależnej, uzyskane w czasie, gdy Wnioskodawca będzie jeszcze posiadał udziały w Spółce zależnej powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

3. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 13 ustawy o p.d.o.p. wyłącznie za czas, kiedy będzie posiadał udziały w Spółce zależnej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskanie jakiegokolwiek dochodu przez Spółkę zależną, po sprzedaży przez Wnioskodawcę całości jej udziałów na rzecz Inwestora, w tym uzyskanie przez Spółkę zależną dochodu w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, nie wywoła jakichkolwiek konsekwencji na gruncie ustawy o p.d.o.p. po stronie Wnioskodawcy.

Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328) ustawodawca wprowadził regulacje m.in. w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych (art. 24a ustawy o p.d.o.p.).

W celu ustalenia konieczności stosowania omawianej regulacji, każdorazowo w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy dany podmiot (jednostka organizacyjna) powiązany z polskim podatnikiem jest "zagraniczną spółką". Określenie to obejmuje wszystkie jednostki, którym #8722; zgodnie z prawem państwa, w którym posiadają siedzibę lub zarząd #8722; przyznana jest osobowość prawna (tekst jedn.: np. spółki kapitałowe, stowarzyszenia, fundacje, fundusze, przedsiębiorstwa itd.) oraz te jednostki niemające osobowości prawnej, których dochody podlegać mogą opodatkowaniu w państwie ich siedziby lub zarządu. Jednocześnie należy wskazać, że nie każda "zagraniczna spółka" będzie stanowić "kontrolowaną zagraniczną spółkę", a jedynie taka, która będzie spełniać warunki określone w art. 24a ust. 2 ustawy o p.d.o.p.

Stosownie do tego przepisu użyte w niniejszym artykule określenie "zagraniczna spółka" #8722; oznacza:

a.

osobę prawną,

b.

spółkę kapitałową w organizacji,

c.

jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,

d.

spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. I ust. 3 pkt 2

#8722; nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku.

Warunki uznania danego podmiotu za "zagraniczną spółkę kontrolowaną" zostały wskazane w art. 24a ust. 3 ustawy o p.d.o.p. Zgodnie z art. 24a ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o p.d.o.p. zagraniczną spółką kontrolowaną jest:

1.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9a ust. 6 albo

2.

zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a. Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b. Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej

#8722; stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

W tym kontekście Wnioskodawca chciałby wskazać, że Republika Cypru nie została wymieniona w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Ponadto między Polską a Republiką Cypru została zawarta umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523). W konsekwencji powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach nie znajdą zastosowania regulacje przepisu art. 24a ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie natomiast z art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. zagraniczną spółką kontrolowaną jest również zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:

a.

w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem uczestnictwa w zyskach,

b.

co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 6, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

c.

co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.Urz.UE.L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.; dalej: Dyrektywa Rady 2011/96/UE).

Konsekwentnie, na podstawie powyższego przepisu, aby uznać dany podmiot za "zagraniczną spółkę kontrolowaną" konieczne jest kumulatywne spełnienie powyższych przesłanek. Niezrealizowanie którejkolwiek z nich powoduje brak możliwości uznania danego podmiotu za zagraniczną spółkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. i w efekcie brak możliwości zastosowania przepisów art. 24a ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży udziałów w Spółce zależnej na rzecz Inwestora. Tym samym, jako że wraz z przeprowadzeniem transakcji sprzedaży udziałów w Spółce zależnej zmieni się jej udziałowiec, a Wnioskodawca przestanie być udziałowcem Spółki zależnej, w stosunku do Wnioskodawcy wyłączona zostanie możliwość spełniania jednej z przesłanek, których spełnienie będzie warunkować możliwość uznania Spółki zależnej za zagraniczną spółkę kontrolowaną w odniesieniu do Wnioskodawcy. Po dokonaniu sprzedaży udziałów Spółki zależnej na rzecz Inwestora Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych udziałów Spółki zależnej, zarówno w sposób pośredni, jak i bezpośredni.

Mając na uwadze, że:

* ustawodawca wskazał, iż przesłanki wskazane w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a-c) muszą być spełnione łącznie;

* jeden z warunków określonych w 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. (pośrednie bądź bezpośrednie posiadanie udziałów w spółce zagranicznej) nie zostanie spełniony, w ocenie Wnioskodawcy, po sprzedaży udziałów Spółki zależnej brak będzie możliwości uznania Spółki zależnej za zagraniczną spółkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o p.d.o.p. w stosunku do Wnioskodawcy. Jak zostało również wykazane powyżej, Spółka zależna (po sprzedaży jej udziałów) nie będzie dla Wnioskodawcy zagraniczną spółką kontrolowaną także na gruncie art. 24a ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o p.d.o.p.

Co więcej, aby jakiś podmiot mógł być uznany za zagraniczną spółkę kontrolowaną, musi przede wszystkim być w ogóle "zagraniczną spółką" (wynika to z faktu, iż definicja zagranicznej spółki kontrolowanej wskazuje wyraźnie: zagraniczną spółką kontrolowaną jest zagraniczna spółka). Jak wynika z przytoczonego wyżej art. 24a ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. "zagraniczną spółką" jest jednostka, "w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku". A zatem do tego by dany podmiot zagraniczny mógł być uznany za zagraniczną spółkę konieczne jest, aby polski podatnik posiadał w nim udział w kapitale. W omawianej sytuacji tak nie będzie: Wnioskodawca dokona zbycia udziału, co oznacza, że od momentu zbycia Spółki zależnej nie będzie posiadał ani udziału, ani prawa głosu, ani prawa do uczestnictwa w zyskach. A zatem od momentu zbycia udziałów Spółka zależna nie będzie mogła zostać uznana za "spółkę zagraniczną" w rozumieniu art. 24a ust. 2 ustawy o p.d.o.p.

Ponadto w prezentowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 24a ust. 4 ustawy o p.d.o.p., który wskazuje, że podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., stanowi dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 8 albo 9 (...). W ocenie Spółki, przepisy art. 24a ust. 8 i 9 nie odnoszą się jednak do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem powyższej analizy (Spółka zależna nie będzie bowiem żadnym z podmiotów, o którym mowa w tych przepisach). Ponadto, w wyniku planowanej transakcji sprzedaży udziałów przez Spółkę, nie będzie spełniony również warunek, o którym mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy o p.d.o.p. #8722; Wnioskodawca nie będzie bowiem wówczas w ogóle udziałowcem spółki zagranicznej #8722; a w konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie zmaterializuje się podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 24a ust. 4 ustawy o p.d.o.p.

Mając powyższe na względzie, należy uznać, że uzyskanie jakichkolwiek dochodów w rozumieniu ustawy o p.d.o.p., przez Spółkę zależną, po sprzedaży jej udziałów na rzecz Inwestora, w tym uzyskanie przez Spółkę zależną dochodu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w FIZ, nie będzie powodować żadnych konsekwencji na gruncie ustawy o p.d.o.p. po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki dochody uzyskane w czasie, gdy Wnioskodawca będzie jeszcze posiadał udziały w Spółce zależnej powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku zagranicznej spółki posiadającej siedzibę lub zarząd w państwie innym, niż wymienione w pkt 1 i 2 artykułu 24a ust. 3 ustawy o p.d.o.p., za zagraniczną spółkę kontrolowaną zostanie uznana zagraniczna spółka spełniająca łącznie przesłanki wynikające z powołanego powyżej art. 24a ust. 3 pkt 3. Mając na uwadze przywołane w uzasadnieniu do pytania I przepisy art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a-c) ustawy o p.d.o.p., od których kumulatywnego spełnienia uzależnione jest stosowanie przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych, jak również biorąc pod uwagę informacje wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku Spółki zależnej #8722; do momentu zbycia jej udziałów przez Wnioskodawcę #8722; w odniesieniu do niej oraz Wnioskodawcy znajdą zastosowanie przepisy o CFC.

Powyższe oznacza natomiast, że do czasu sprzedaży udziałów Spółki zależnej na rzecz Inwestora, uzyskanie dochodu przez Spółkę zależną będzie powodować konsekwencje na gruncie ustawy o p.d.o.p. po stronie Wnioskodawcy. Tym samym podatek od ewentualnych dochodów Spółki zależnej (zagranicznej spółki kontrolowanej) uzyskanych przez Wnioskodawcę będzie, zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o p.d.o.p., wynosił 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie, w świetle art. 24a ust. 4 ustawy o p.d.o.p., podstawę opodatkowania, o której mowa w ust. 1, stanowić będzie dochód Spółki zależnej przypadający na okres, gdy Wnioskodawca będzie posiadał udziały w Spółce zależnej (zagranicznej spółce kontrolowanej), po odliczeniu kwot: (1) dywidendy otrzymanej przez Wnioskodawcę od zagranicznej spółki kontrolowanej, (2) z odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, dochody uzyskane w czasie, gdy Wnioskodawca będzie jeszcze posiadał udziały w Spółce zależnej powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 13 ustawy o p.d.o.p. wyłącznie za czas, kiedy będzie posiadał udziały w Spółce zależnej.

Zgodnie z art. 24a ust. 13 ustawy o p.d.o.p. podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych spółek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a. Ponieważ do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę całości udziałów w Spółce zależnej na rzecz Inwestora Spółka zależna spełniać będzie kryteria wskazane w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a-c) ustawy o p.d.o.p., to Wnioskodawca zobowiązany będzie #8722; w okresie posiadania udziałów w Spółce zależnej #8722; uwzględnić ją w rejestrze zagranicznych spółek.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej po sprzedaży całości udziałów tej spółki jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów spółki zagranicznej uzyskanych w czasie posiadania udziałów tej spółki jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku prowadzenia rejestru spółek zagranicznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl