ILPB4/423-61/10-8/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-61/10-8/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Teatru X, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru we Francji stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 10 września 2010 r. oraz 22 września 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłat dokonanych na rzecz Teatrów:

* w Rosji stosownie do postanowień umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku,

* w Hiszpanii stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku,

* we Francji stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku,

* we Włoszech stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania,

* w Niemczech stosownie do postanowień umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Działalność Teatru prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Z ustawy wynika, że działalność kulturalna " (....) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury".

W ramach tej działalności, Teatr w 2010 r. po raz pierwszy został organizatorem zadania pn.: " (...) Festiwal Teatralny (...)" realizowanego w ramach podpisanej umowy z Województwem Y, reprezentowanym przez Zarząd w osobach Wicemarszałków. Na ten Festiwal Teatr otrzymał środki finansowe w formie dotacji z budżetu województwa.

Udział w Festiwalu w br. biorą Teatry z pięciu krajów Europy: Rosji, Hiszpanii, Niemiec, Francji i Włoch.

Przedmiotem kontraktów, które zostaną zawarte z Teatrami z ww. wymienionych krajów jest cyt. "Zamawiający /tj. Teatr X/ jako organizator (...) Festiwalu Teatralnego (...)odbywającego się w Y powierza wystawienie, a Wykonawca /tj. Teatr zagraniczny/ zobowiązuje się wystawić całkowicie przygotowany spektakl teatralny pn. (...) w dniu (....), o godz. (...)...".

W wykonaniu przedmiotu umowy, Wykonawca zobowiązuje się do wystawienia całkowicie przygotowanego spektaklu teatralnego pn. (...) oraz pokryje we własnym zakresie koszty:

* dostarczenia na miejsce wystawienia spektaklu teatralnego kompletnych elementów scenografii (tekst jedn. dekoracji, kostiumów, urządzeń, rekwizytów),

* dowiezienia do teatru - (w przypadku transportu drogowego lub miejsca lądowania samolotu) - zorganizowanym przez Wykonawcę transportem członków zespołu teatralnego i obsługi,

* ubezpieczenia członków zespołu teatralnego i elementów scenografii na czas pobytu w Polsce oraz inne tp. koszty.

W zamian za wystawienie całkowicie przygotowanego spektaklu teatralnego, Zamawiający zapłaci Wykonawcy kwotę w wysokości... euro brutto (słownie...), co stanowi równowartość w PLN obliczoną wg kursu na dzień dokonania przelewu, po dokonaniu potrąceń wynikających z przepisów prawa polskiego.

W oparciu o art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 17 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zgodnie z zapisami w kontraktach z Teatrami zagranicznymi, Wnioskodawca zamierza dokonać potrącenia ryczałtowego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terenie RP na podstawie wystawionych faktur przez te Teatry jak niżej:

Teatr w Rosji - ryczałt 20%, Teatr w Hiszpanii - ryczałt 20%, Teatr we Francji - ryczałt 20%, Teatr we Włoszech - ryczałt 20%, Teatr w Niemczech - bez potrącenia podatku w przypadku aktualnego certyfikatu.

Pismem z dnia 10 września 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca odpowiadając na pytanie czy opisana we wniosku działalność artystyczna w postaci występów zagranicznych teatrów będzie wykonywana:

* w ramach programu wymiany kulturalnej w przypadku Teatru z Włoch, wskazał, iż działanie Teatru można uznać, iż będzie wykonywane w oparciu o umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Włoskiej o współpracy w dziedzinie kultury i edukacji, podpisanej w Rzymie dnia 12 lipca 2005 r. (Dz. U. z dnia 12 grudnia 2007 r.) - art. 4, natomiast dotację na realizację tego działania Teatr otrzymał w wyniku zawartej umowy z Województwem Y w oparciu o Uchwałę Zarządu Województwa Y, która dokonała zmian w planie wydatków w dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdziale 92106 - Teatry, § 2480 - Dotacja podmiotowa z budżetu dla samorządowej instytucji kultury;

* w ramach wymiany kulturalnej aprobowanej przez Francję, w przypadku Teatru z Francji, wyjaśnił, iż tak jak powyżej jest podpisana umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Francuskiej o współpracy w dziedzinie kultury i edukacji podpisanej w Paryżu dnia 22 listopada 2004 r. (M.P., z dnia 5 maja 2008 r.) - art. 2 pkt 4 cyt. "popieranie wymiany imprez kulturalnych, takich jak wystawy, przeglądy filmowe, festiwale muzyczne oraz taneczne i inne", a więc, zdaniem Wnioskodawcy, można uznać, że jest aprobowana przez Francję.

Teatr nie uzyskał wiedzy o istnieniu programów wymiany kulturalnej między państwami.

W ramach umów, które zostaną zawarte na wystawienie całkowicie przygotowanych spektaklów teatralnych przez zagraniczne osoby prawne, nie występuje proces przeniesienia praw autorskich i zagadnienie licencji.

Teatr na chwilę obecną nie posiada wiedzy, czy we wszystkich przypadkach będą przedstawione certyfikaty rezydencji, wobec tego prosi o odpowiedź w przypadku:

1.

Teatr będzie w posiadaniu certyfikatów rezydencji,

2.

Teatr nie będzie w posiadaniu certyfikatów rezydencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe będzie postępowanie Wnioskodawcy, który w myśl przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 17 ust. 2 i 3 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, dokona potrącenia podatku ryczałtowego od kwoty brutto kontraktu, potwierdzonej wystawioną fakturą dla:

* Teatru w Rosji - ryczałt 20%,

* Teatru w Hiszpanii - ryczałt 20%,

* Teatru we Francji - ryczałt 20%,

* Teatru we Włoszech - ryczałt 20%,

* Teatru w Niemczech - bez potrącenia podatku w przypadku aktualnego certyfikatu rezydencji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź dotycząca opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru we Francji stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku. Jednocześnie, wniosek Teatru został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 28 września 2010 r.:

* w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru w Rosji stosownie do postanowień umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku - znak ILPB4/423-61/10-6/DS,

* w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru w Hiszpanii stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku - znak ILPB4/423-61/10-7/DS,

* w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru we Włoszech stosownie do postanowień umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania - znak ILPB4/423-61/10-9/DS,

* w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłaty dokonanej na rzecz Teatru w Niemczech stosownie do postanowień umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku - znak ILPB4/423-61/10-10/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy potrącić podatek od uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów uzyskanych na terenie RP z działalności widowiskowej, rozrywkowej i sportowej w wysokości 20%.

Z przepisu art. 26 ust. 1 ww. ustawy wynika, że Wnioskodawca, jako osoba prawna, dokonując wypłat należności z tyt. przychodów uzyskanych przez zagraniczne osoby prawne (Teatry), na podstawie zawartych umów i wystawionych faktur przez Teatry zagraniczne, ma obowiązek pobrać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Pobranie lub niepobranie tego podatku należy rozpatrywać łącznie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz z otrzymanym certyfikatem rezydencji. W umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania z Rosją i Hiszpanią, art. 17 ust. 2 wskazuje na konieczność pobrania ryczałtowego podatku w wysokości 20%, bez względu na przedstawiony certyfikat rezydencji, od przychodów uzyskanych w Polsce przez Teatr z Rosji i Hiszpanii.

Również art. 17 ust. 3 w umowach z Francją i Włochami obliguje do pobrania ryczałtowego podatku dochodowego, bez względu na przedstawiony certyfikat rezydencji, od przychodów uzyskanych w Polsce przez Teatr z Francji i Teatr z Włoch.

Teatr reprezentuje pogląd, że należy pobrać zryczałtowany podatek od kontrahentów zagranicznych /Teatrów/ z Francji i Włoch, ponieważ dotyczy to zagadnienia związanego z Teatrami.

Jedynie umowa z Republiką Federalną Niemiec w art. 17 ust. 3 dopuszcza niepobranie ryczałtowego podatku 20%, przy dostarczeniu aktualnego certyfikatu rezydencji, ponieważ pobyt i występ Teatru z Niemiec jest całkowicie opłacony z funduszy publicznych (tu z dotacji dla Wnioskodawcy uzyskanej od Organizatora - Urzędu Marszałkowskiego).

Powyższa treść uzasadnienia stanowiska Teatru wynika z wniosku oraz pisma uzupełniającego z dnia 10 września 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych wyznaczony jest bądź przez siedzibę lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bądź też przez dochody osiągane na tym terytorium. Uzyskanie dochodów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej sprawia, że podatnicy osiągający taki dochód, podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Równoczesne stosowanie przez państwa zasady rezydencji oraz zasady źródła prowadzi do nakładania się jurysdykcji podatkowych określonych państw, co skutkuje powstaniem niekorzystnego zjawiska podwójnego opodatkowania. Eliminacji tego zjawiska służą bądź zabiegi ustawowe wewnątrz systemu podatkowego państwa bądź też wprowadzenie unormowań o charakterze międzynarodowym.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - ustala się w wysokości 20% tych przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, w myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Płatnik może więc, na podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie pobierać zryczałtowanego podatku w ogóle, bądź też pobierać go w niższej stawce wynikającej z umowy. W interesie podatnika jest więc, by dostarczyć wymagany prawem dokument - certyfikat. Pobranie podatku w stawce wynikającej z umowy, bądź też odstąpienie od poboru zryczałtowanego podatku możliwe jest bowiem tylko pod warunkiem udokumentowania płatnikowi dla celów podatkowych siedziby podatnika (odbiorcy płatności) uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje zaprosić w ramach organizowanego festiwalu - na który otrzymał środki finansowe w formie dotacji z budżetu województwa - Teatry z pięciu krajów Europy: Rosji, Hiszpanii, Niemiec, Francji i Włoch. Teatr z Francji, na podstawie pisemnej umowy zobowiąże się wystawić całkowicie przygotowany spektakl teatralny, za który przysługiwać będzie wynagrodzenie. Wnioskodawca wskazał, iż działalność artystyczna w postaci występów Teatru z Francji w związku z art. 2 pkt 4 umowy o współpracy w dziedzinie kultury i edukacji między Polską a Francją, jest aprobowana przez to państwo. Teatr nie uzyskał wiedzy o istnieniu programów wymiany kulturalnej między państwami. Wnioskodawca na chwilę obecną nie posiada wiedzy, czy w przypadku Teatru z Francji będzie przedstawiony certyfikat rezydencji podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1 umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5), bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochody zawodowych artystów, jak na przykład artystów scenicznych, filmowych, radiowych oraz telewizyjnych, jak też muzyków i sportowców z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności, podlegają opodatkowaniu w tym z Umawiających się Państw, w którym wykonują oni te czynności.

Natomiast, zgodnie z treścią ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli dochody z działalności wykonywanej osobiście przez artystę scenicznego lub sportowca są przyznawane innej osobie niż sam artysta lub sportowiec, mogą być one ze względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym dana działalność artystyczna lub sportowa jest wykonywana.

Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 3 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochody z rodzajów działalności określonych w ustępie 1 wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej aprobowanej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W tym miejscu wskazać należy, iż zawarte w art. 17 ust. 2 umowy polsko - francuskiej sformułowanie, że dochody "mogą być (...) opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym dana działalność artystyczna lub sportowa jest wykonywana" nie oznacza możliwości wyboru, w którym państwie dochód ten podlega opodatkowaniu. Sformułowanie to oznacza, że państwo, w którym działalność artysty jest wykonywana (tekst jedn. Polska) ma prawo opodatkować takie dochody, jeżeli na podstawie polskich przepisów dochody te podlegają w Polsce opodatkowaniu (umowy są bowiem zawierane pomiędzy państwami, a nie z poszczególnymi podatnikami). Używane w umowach bilateralnych słowo "mogą" należy zatem rozumieć jako prawo administracji skarbowej danego państwa do opodatkowania określonych rodzajów dochodów. Postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przyznają więc państwu będącemu stroną umowy prawo do opodatkowania danego rodzaju dochodu, jeżeli ustawodawstwo wewnętrzne nakłada podatek na taki rodzaj dochodu (przychodu) - a taki obowiązek nakłada art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spektakl teatralny i dochód (przychód) z jego prezentacji bez wątpienia związany będzie z osobistą działalnością artystów występujących w przedstawieniu i będzie przypadał nie bezpośrednio artystom, lecz Teatrowi z Francji, dla którego osoby te pracują ("innej osobie" w rozumieniu przepisu art. 17 ust. 2 umowy).

Podkreślić przy tym należy, iż możliwość niepobrania podatku od wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynikać musi z postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w przedmiotowej sprawie - umowy polsko - francuskiej. Ww. umowa, w art. 17 ust. 3, przewiduje, iż: " (...) dochody z rodzajów działalności określonych w ustępie 1 wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej aprobowanej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie".

W myśl art. 2 pkt 4 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Francuskiej o współpracy w dziedzinie kultury i edukacji, podpisanej w Paryżu dnia 22 listopada 2004 r. (M.P. z 2008 r. Nr 36, poz. 325), w celu ułatwienia wzajemnego poznania się każda ze Stron podejmuje starania na rzecz usprawnienia promocji kultury drugiej Strony na swoim terytorium przez popieranie wymiany imprez kulturalnych, takich jak wystawy, przeglądy filmów, festiwale muzyczne oraz taneczne i inne.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. umowy, Strony uzgodniły powołanie dwustronnej Komisji Mieszanej do spraw współpracy kulturalnej i edukacyjnej, zwanej dalej "Komisją", w celu koordynowania realizacji postanowień niniejszej Umowy oraz opracowywania okresowych programów wymiany.

Komisja, składająca się z przedstawicieli obydwu Rządów, będzie zbierała się na przemian w obu krajach, w Warszawie i w Paryżu, w terminach uzgodnionych przez obie Strony drogą dyplomatyczną (art. 14 ust. 2 ww. umowy).

Na mocy art. 15 tej umowy, Strony będą dążyły do stworzenia korzystnych warunków dla wjazdu na terytorium swojego kraju, pobytu, podróży oraz działalności uczestników wymiany przewidzianej niniejszą Umową.

Biorąc pod uwagę powyższe, w tym cele powołanej polsko - francuskiej umowy o współpracy w dziedzinie kultury i edukacji oraz okoliczność, iż "programy wymiany" wymagają dwustronnej aprobaty (Komisji składającej się z przedstawicieli obydwu Rządów) zdaniem tut. Organu, niepobranie podatku przez Wnioskodawcę będzie uwarunkowane uzyskaniem stosownego zaświadczenia z polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub też uzyskaniem stosownego zaświadczenia od odpowiednich władz francuskich.

W konsekwencji należy uznać, iż niepobranie podatku zgodnie z polsko - francuską umową o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie możliwe pod warunkiem:

* udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji oraz

* uzyskania zaświadczenia, iż opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej spektakl teatralny będzie się odbywać w ramach wymiany kulturalnej (z polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub od odpowiednich władz francuskich).

Reasumując, uzyskane przychody, bez względu na fakt, iż Teatr będzie w posiadaniu, bądź nie certyfikatu rezydencji podatkowej Teatru z Francji podlegać będą - w myśl art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 17 ust. 2 umowy polsko - francuskiej - opodatkowaniu w Polsce 20% - owym zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to tym samym, iż na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki związane z poborem i zapłatą tego podatku, a także stosowne obowiązki informacyjne.

Jeżeli jednak Wnioskodawca uzyskałby stosowne zaświadczenie, że spektakl wystawiony przez Teatr we Francji odbywać się będzie w ramach wymiany kulturalnej, o której mowa w art. 17 ust. 3 umowy polsko - francuskiej oraz będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji tego Teatru, wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty wynagrodzenia za przygotowany spektakl.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do uzupełnienia wniosku Teatr dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach), w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl