ILPB4/423-47/13-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-47/13-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca zamierza zostać akcjonariuszem w spółce komandytowo - akcyjnej (dalej: "SKA"), w której komplementariuszem zostanie podmiot inny niż Wnioskodawca.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, SKA będzie realizowała transakcje polegające na sprzedaży towarów, usług, środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych, bądź będzie uzyskiwała przychody z tytułu objęcia udziałów w innej spółce kapitałowej krajowej, bądź zagranicznej.

W przyszłości możliwe jest, że dojdzie do przekształcenia SKA w spółkę osobową - jawną lub komandytową (dalej: spółka osobowa). Na moment przekształcenia SKA w spółkę osobową SKA będzie najprawdopodobniej istniał zysk osiągnięty w roku obrotowym, w którym nastąpi przekształcenie lub zysk z lat poprzednich. W wyniku takiego przekształcenia, Wnioskodawca stałby się w miejsce akcjonariusza SKA wspólnikiem spółki osobowej. Wskutek przekształcenia SKA w spółkę osobową, to spółce osobowej będą przysługiwać wszystkie składniki majątku przekształcanej SKA, zarówno o charakterze pieniężnym, jak i niepieniężnym (w szczególności środki pieniężne, nieruchomości, ruchomości, wierzytelności przysługujące przekształcanej SKA), które zostały wcześniej nabyte, wytworzone lub uzyskane przez SKA w trakcie jej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekształcenie Spółki Zależnej, działającej w formie SKA, w spółkę komandytową bądź jawną, będzie rodziło obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki, będącej akcjonariuszem SKA, na moment tego przekształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie Spółki Zależnej, działającej w formie SKA, w spółkę komandytową lub jawną, nie będzie rodziło obowiązku podatkowego po stronie Spółki, będącej akcjonariuszem SKA, na moment tego przekształcenia.

Zgodnie z art. 551 § 1 k.s.h., SKA może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl art. 553 § 1 k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 Ks.h.).

Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się co do zasady kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że przekształcenie spółki w inną spółkę, zgodnie z art. 551 k.s.h., ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego prowadzenie tejże działalności.

Na gruncie prawa podatkowego, problematykę następstwa prawnego reguluje art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Stosownie do postanowień art. 93a § 1 pkt 2 w zw. z § 2 pkt 1 lit. a, spółka komandytowa lub jawna niemająca osobowości prawnej zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej (tu: SKA) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki (SKA).

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że przekształcenie SKA w spółkę komandytową nie jest traktowane jak likwidacja SKA i powstanie nowego podmiotu (spółki komandytowej lub jawnej), a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w przypadku przekształcenia, wspólnik spółki osobowej nie wnosi do spółki komandytowej lub jawnej żadnego aportu - mamy bowiem do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności a nie z dwoma odrębnymi podmiotami - likwidowaną SKA oraz nowo powstałą spółką komandytową bądź jawną.

Od strony podatkowej, należy wskazać, że Spółka, jako przyszły wspólnik spółki komandytowej lub jawnej powstałej z przekształcenia SKA, nie osiągnie przychodu z tytułu tego przekształcenia, albowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ani w art. 12, określającym katalog źródeł przychodów, ani też w innych przepisach tej ustawy nie przewidują tego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia), jako podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia jest art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepis ten dotyczy jednak wyłącznie kwestii przekształcenia spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) w spółki osobowe. Nie będzie on miał zatem zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Ponadto, w wyniku przekształcenia Spółka nie osiągnie żadnej korzyści materialnej, ani też żadna korzyść nie zostanie Jej postawiona do dyspozycji, albowiem kapitał zakładowy spółki komandytowo - akcyjnej stanie się kapitałem podstawowym spółki komandytowej lub jawnej w tej samej wysokości i bez żadnych zmian.

Tym samym, Spółka, od strony ekonomicznej, nie osiągnie żadnych korzyści w związku z tym przekształceniem - Spółce będą przysługiwać te same (w identycznej wysokości) prawa udziałowe w spółce przekształconej (spółce komandytowej lub jawnej), jakie przysługiwały Jej wcześniej w spółce przekształcanej (SKA).

Zatem, wobec braku przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazującego na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawych, w zakresie przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową, jak również wobec faktu, że z ekonomicznego punktu widzenia przekształcenie SKA, w której Spółka jest akcjonariuszem, w spółkę komandytową lub jawną, nie zmieni stanu majątkowego Spółki, po stronie Spółki nie wystąpią żadne obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko takie, w zakresie przekształcenia jednej spółki osobowej w inną spółkę osobową potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2011 r. nr IBPBI/2/423-290/11/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl