ILPB4/423-442/11-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-442/11-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej darowizny pieniężnej przeznaczonej na sfinansowanie kosztów obsługi kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanej darowizny pieniężnej przeznaczonej na sfinansowanie kosztów obsługi kredytu,

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanej darowizny w postaci nieruchomości przeznaczonej na realizację celów statutowych Fundacji w obszarze kultury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 17 czerwca 2002 r.

Zgodnie z § 5 Statutu, Fundacja została powołana w celu:

* prowadzenia działalności na rzecz aktywizacji i rozwoju sektora gospodarczego, otoczenia około biznesowego,

* upowszechniania wiedzy o Unii Europejskiej i programach pomocowych UE,

* wspieranie i organizowanie regionalnych inicjatyw na rzecz rozwoju przedsiębiorczości,

* wspierania działań organizacyjno - administracyjnych gmin w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych,

* podejmowanie i prowadzenie inicjatyw na rzecz edukacji społecznej, kultury i rozwoju myśli naukowo - technicznych,

* promocja regionu.

Cele Fundacji (§ 6 Statutu) realizowane będą poprzez:

* podejmowanie działań w zakresie rozpoznawania i wskazywania mechanizmów warunkujących aktywność gospodarczą i tworzenie nowych miejsc pracy,

* inspirowanie wzajemnej współpracy samorządów terytorialnych i gospodarczych we wszystkich dostępnych formach,

* zbieranie, opracowywanie i upowszechnianie informacji o lokalnych inicjatywach samorządowych i obywatelskich,

* koordynację i konsolidację działania instytucji i organizacji ważnych dla rozwoju regionu,

* wykonywanie analiz przestrzenno - branżowych w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego, inwestycji sieciowych i montażu finansowego,

* stymulowanie przedsiębiorczości, w tym powstawania i rozwoju firm innowacyjnych,

* tworzenie i wspieranie powiązań pomiędzy firmami, w tym sieci kooperacji, klastry,

* prowadzenie inkubatora przedsiębiorczości,

* organizowanie i prowadzenie funduszu wspierania przedsiębiorczości,

* organizowanie szkoleń, kursów, konferencji, targów, wystaw i giełd służących ożywieniu sfery gospodarczej i edukacyjnej,

* kształcenie ustawiczne,

* promowanie działań proekologicznych, budowanie współpracy pomiędzy różnymi społecznymi partnerami na rzecz wsparcia rozwiązań proekologicznych,

* podnoszenie świadomości ekologicznej na rzecz ochrony środowiska,

* transfer i adaptację doświadczeń i dobrych praktyk z Unii Europejskiej realizujących cele Fundacji,

* współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami, instytucjami oraz funduszami dla osiągnięcia celów statutowych,

* organizację sieci klubów europejskich i wspieranie ich działalności,

* promowanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjnych o Unii Europejskiej i krajach członkowskich,

* uczestniczenie w programach finansujących cele zbieżne z celami Fundacji,

* prowadzenie działalności gospodarczej na cele statutowe,

* przeciwdziałanie dyskryminacji oraz niwelowania jej skutków,

* wspieranie i promocja inicjatyw zwiększających udział społeczny grup zagrożonych marginalizacją społeczną oraz grup dyskryminowanych,

* prowadzenie badań, analiz, ekspertyz, studiów oraz gromadzenie materiałów dotyczących obszaru gospodarczego, polityki społecznej i zrównoważonego rozwoju,

* tworzenie i wdrażanie transgranicznych koncepcji oraz przedsięwzięć na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego, w szczególności w zakresie gospodarki odpadami i recyklingu, emisji zanieczyszczeń, odnawialnych źródeł energii, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Majątek Fundacji na podstawie § 7.1 Statutu stanowi fundusz założycielski oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości, a także inne prawa o charakterze majątkowym nabyte przez Fundację w trakcie Jej działalności. Dochodami Fundacji (§ 7.3 Statutu) są w szczególności:

1.

dochody ze zbiórek publicznych i imprez,

2.

dotacje i subwencje osób prawnych,

3.

darowizny, spadki i zapisy,

4.

dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,

5.

odsetki bankowe od środków finansowych Fundacji zdeponowanych na rachunku bankowym,

6.

dochody z działalności gospodarczej,

7.

udziały w zyskach osób prawnych,

8.

wpłaty pieniężne przekazywane w ramach pomocy zagranicznej na potrzeby rozwoju regionalnego w Polsce,

9.

wpływy z innych tytułów.

Majątek i dochody Fundacji (§ 8.2 Statutu) przeznaczone są na realizowanie celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Fundacji.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą (§ 24 Statutu) w zakresie:

1.

doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

2.

usług reklamowych,

3.

działalności związanej z organizacją targów, wystaw i konferencji,

4.

badania rynku i opinii publicznej oraz wykonywania ekspertyz,

5.

działalności usługowej związanej z poligrafią,

6.

pozaszkolnych form kształcenia,

7.

działalności wydawniczej i sprzedaży wydawnictw,

8.

usług hotelarskich i gastronomicznych.

W dniu 29 czerwca 2011 r. Komitet Monitorujący Program Operacyjny zatwierdził przyznanie dofinansowania wniosku, złożonego przez Fundację o dofinansowanie projektu "Europejskie Centrum...". Projekt realizowany będzie w okresie 01.01.2012 - 31 grudnia 2014 r. współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia 2007 - 2013:

* Oś priorytetowa: 2. Transgraniczna integracja społeczna,

* Dziedzina wsparcia: 2. Kultura i sztuka,

* Kierunek działań: 3. Wspieranie transgranicznej dostępności do dziedzictwa kulturowego.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wybudowanie Europejskiego Centrum.... Budowa Centrum stworzy możliwość spotkań na styku trzech granic (Polska, Czechy, Niemcy) mieszkańców wielu narodów, skorzystania z szerokiej oferty kulturalnej i edukacji artystycznej. Będzie to jedyna tego rodzaju instytucja w regionie prezentująca tak szeroką ofertę edukacyjno - artystyczną.

Zgodnie z wytycznymi Wspólnego Uszczegółowienia Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia 2007-2013, w ramach którego pozyskano środki unijne na współfinansowanie projektu, w ramach Programu:

* wsparcie jest udzielane w postaci częściowego dofinansowania projektu w drodze refundacji w formie bezzwrotnej dotacji;

* wsparcie może wynosić do 85% wydatków uznanych za kwalifikowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z założeniami projektowymi Fundacja planuje:

1.

środki na prefinansowanie wydatków projektowych sfinansować kredytem bankowym. Koszty obsługi kredytu inwestycyjnego (prowizja i odsetki) nie kwalifikują się do dofinansowania ze środków unijnych, dlatego też mają być sfinansowane z otrzymanej darowizny pieniężnej;

2.

wnieść niepieniężny wkład własny w postaci nieruchomości gruntowej o wartości, wg operatu szacunkowego 2.006.000 PLN, przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia. Według założeń, Gmina Wiejska (jeden z Fundatorów oraz partner projektu) nieodpłatnie przekaże na rzecz Fundacji wskazaną nieruchomość gruntową. W dniu 23.11.2009 Gmina Wiejska podjęła w tym zakresie stosowną uchwałę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Fundację dochód pochodzący z otrzymania darowizny pieniężnej, która zgodnie z umową darowizny, będzie przeznaczona na sfinansowanie kosztów obsługi kredytu inwestycyjnego zaciągniętego w celu prefinansowania działań projektowych związanych z budową "Europejskie Centrum...".

2.

Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Fundację dochód, pochodzący z nieodpłatnego otrzymania nieruchomości gruntowej, w wypadku jeśli darowana nieruchomość gruntowa zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Fundacji w obszarze kultury, na której zostanie wybudowane Europejskie Centrum....

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Fundacji w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 2 grudnia 2011 r. nr ILPB4/423-442/11-3/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięte dochody z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków pieniężnych oraz nieruchomości gruntowej będą zwolnione od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

UZASADNIENIE powyższego stanowiska.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości gruntowej oraz otrzymane środki pieniężne stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są: "dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele".

W art. 17 ust. 1c tej ustawy, ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia, wśród nich brak jest fundacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a powołanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

* dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Należy zaznaczyć, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wskazane w wyżej wymienionym przepisie (art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W konsekwencji powyższego, w celu skorzystania z analizowanych zwolnień przez Fundację, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ad. 1

Zwolnienie od podatku, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna.

Fundacja została powołana (§ 5 Statutu) m.in. w celu podejmowania i prowadzenia inicjatyw na rzecz (...) kultury (...). Zdaniem Fundacji, tak określony w Statucie Fundacji jeden z Jej celów mieści się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Znajduje to uzasadnienie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1541/08-2/k.k.): " (...) przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Jednostkę np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu".

Analogiczne stanowisko w interpretacji indywidualnej zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB5/423-289/10-4/AM).

Ad. 2 i Ad. 3

1.

Dochód powstały w wyniku otrzymania darowizny pieniężnej zostanie przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany (w okresie czterech lat) na prowadzoną przez Fundację działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę). Powstały dochód Fundacja przeznaczy i wydatkuje na sfinansowanie kosztów kredytu inwestycyjnego (prowizja i odsetki), zaciągniętego na prefinansowanie działań projektowych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia 2007 - 2013, w wyniku realizacji którego powstanie "Europejskie Centrum...". Według założeń, w ramach Centrum będą organizowane spotkania kompozytorów z całej Europy, koncerty z udziałem światowej klasy muzyków, międzynarodowe, młodzieżowe warsztaty szkoleniowo - poznawczo - artystyczne, warsztaty edukacyjno - kulturalne z udziałem dzieci i młodzieży z różnych krajów Europy.

2.

Dochód powstały w wyniku nieodpłatnego otrzymania nieruchomości gruntowej zostanie przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na prowadzoną przez Fundację działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę).

Należy podkreślić, iż zakres wydatków mających wpływ na wysokość zwolnienia (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) został przez ustawodawcę określony dość szeroko. Obejmuje on wydatki (...) w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji ściśle wyznaczonych celów oraz na opłacenie określonych podatków. Wymienione w tym przepisie sposoby wydatkowania dochodu mają jedynie przykładowy charakter, co wynika wprost ze zwrotu "w tym także". Interpretacja ta wynika z uchwały Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z dnia 13 marca 2002 r. (sygn. akt III ZP 21/01). Zgodnie ze wskazaną uchwałą " (...) powołany przepis (dot. art. 17 ust. 1b ustawy o CIT) nie wykluczył wspierania działalności naukowej w inny sposób, choćby "tylko" pośredni. Z punktu widzenia celu analizowanych tu przepisów istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego wsparcia działalności naukowej, a nie to, aby wsparcie miało bezpośredni charakter. (...). Niedopuszczalne jest więc prowadzenie wykładni przepisów prawa o fundacjach i przepisów prawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób zawężający przedmiotowy zakres przysługującego fundacjom zwolnienia od tego podatku".

Zdaniem Fundacji, ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Powyższa argumentacja została potwierdzona uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 10 sierpnia 2009 r. (sygn. akt II FPS 4/09), zgodnie z którą " (...) na pośredni tylko związek między przeznaczeniem a wydatkowaniem wskazuje także wykładnia gramatyczna art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zauważyć bowiem należy, że przepis ten jest zdaniem wielokrotnie złożonym, z których pierwsze i drugie kończą się zwrotami "w tym przepisie", a trzecie rozpoczyna się zwrotem "w tym także" będącym partykułą modyfikującą sens wypowiedzi, która ma charakter spójnika (Gramatyka języka polskiego z ćwiczeniami pod. red. W. Doroszewskiego i B. Wieczorkowskiego, Warszawa 1959, s. 285; S. Wronkowska, M. Zieliński, Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa 1993 r., s. 148; Słownik poprawnej polszczyzny (red. W. Doroszewski) Warszawa 1976 r., s. 491; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r. FSK 207/04 ONSA i WSA 2005, nr 2, poz. 18). Włącza ona do większego zbioru wyróżniony przez nią element (tu nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów) i komunikuje, że można o nim powiedzieć to samo co o pozostałych elementach tego zbioru (Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa 2003 t. 4; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r. FSK 207/04, ONSA i WSA 2005, nr 2, poz. 18).

Oznacza to w konsekwencji, że wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustawodawca także uznał za wydatkowanie na cel społecznie użyteczny, pod warunkiem, że będą one bezpośrednio służyć realizacji tych celów.

Wynika z tego logiczny wniosek, że to bezpośrednie służenie celom społecznie użytecznym w tym przypadku jest wyjątkiem od reguły, co oznacza, że co do zasady z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż wydatkować osiągnięty i przeznaczony dochód na cel społecznie użyteczny można także pośrednio".

Reasumując, Fundacja uważa, iż będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku wyżej wymienionych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl