ILPB4/423-424/13-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-424/13-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 24 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnień przedmiotowych,

* kosztów uzyskania przychodów.

Pismem z 21 października 2013 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego - działając na podstawie art. 15 i art. 16 w związku z art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie.

Należy wyjaśnić, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, od 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Niniejszy wniosek wpłynął do Organu 24 października 2013 r. Natomiast pismem z 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) Spółka uzupełniła przedstawiony stan faktyczny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sprawa dotyczy dotacji otrzymanej na przeprowadzenie termomodernizacji budynku stanowiącego własność Spółki.

Spółka nabyła przedmiotowy budynek 29 maja 2013 r. i wykorzystuje go do świadczenia usług medycznych. Wcześniej, tj. od 2008 r. Spółka wykorzystywała budynek na podstawie umowy najmu.

Już po nabyciu własności 24 czerwca 2013 r. Spółka podpisała umowę na dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach systemu tzw. zielonych inwestycji. Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia o nazwie: "(...)". Prace planowane w ramach tego przedsięwzięcia obejmują m.in. modernizację systemu grzewczego i systemu wentylacji, ocieplenie ścian zewnętrznych i dachu, ocieplenie podłogi i ścian, wymianę okien i drzwi zewnętrznych.

Ponadto pismem uzupełniającym z 9 stycznia 2014 r. Spółka doprecyzowała stan faktyczny o następujące informacje:

1. Umowa o dofinansowanie w ramach systemu zielonych inwestycji została zawarta na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) i art. 30 ust. 5 i 7 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070 z późn. zm.) oraz uchwały Zarządu NFOŚiGW, akceptacji przez Ministra Środowiska w sprawie akceptacji listy programów lub projektów przedłożonych w wyniku ogłoszonego przez NFOŚiGW naboru wniosków o dofinansowanie w formie dotacji ze środków zgromadzonych na Rachunku klimatycznym.

2. Termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia to 31 grudnia 2013 r.

3. Wykonawcą niniejszego projektu, beneficjentem ostatecznym, zgodnie z umową - dotowanym jest Wnioskodawca.

4. Dotującym przedsięwzięcie jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

5. Kwota otrzymanego dofinansowania nie pokryje w całości wydatków na modernizację środków trwałych, która zwiększy ich wartość początkową na podstawie art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

6. Otrzymana dotacja nie będzie finansować zakupu lub wytworzenia nowych środków trwałych.

7. Dotacja była przekazywana jako refundacja poniesionych przez Spółkę kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w dniu otrzymania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bezzwrotnej dotacji na termomodernizację środka trwałego będącego własnością Spółki, powstaje obowiązek rozpoznania opodatkowanego przychodu w wysokości otrzymanego dofinansowania czy też jest to przychód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Czy odpisy amortyzacyjne od części wartości środka trwałego sfinansowanej otrzymaną dotacją będą stanowiły koszt uzyskania przychodu czy nie będą stanowiły takiego kosztu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną 30 stycznia 2014 r. nr ILPB4/423-424/13-5/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja jest przychodem wolnym od podatku dochodowego, ponieważ zostanie przeznaczona na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz ich modernizację, które to środki podlegają amortyzacji na podstawie art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpisy amortyzacyjne od części wartości środka trwałego sfinansowanej otrzymaną dotacją będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.): przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci dotacji) stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które łącznie spełniają następujące kryteria:

1.

dochód musi być uzyskany w postaci otrzymanej dotacji, subwencji, dopłaty, innego nieodpłatnego świadczenia,

2.

powyższe środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, a mianowicie pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,

3.

od powyższych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka podpisała umowę na dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach systemu tzw. zielonych inwestycji. Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia (termomodernizację budynku stanowiącego własność Spółki), które obejmuje m.in. modernizację systemu grzewczego i systemu wentylacji, ocieplenie ścian zewnętrznych i dachu, ocieplenie podłogi i ścian, wymianę okien i drzwi zewnętrznych. Wykonawcą niniejszego projektu oraz beneficjentem ostatecznym - zgodnie z umową - jest Wnioskodawca, natomiast dotującym przedsięwzięcie jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioskodawca wskazał również, że kwota otrzymanego dofinansowania nie pokryje w całości wydatków na modernizację środków trwałych oraz nie będzie finansować zakupu lub wytworzenia nowych środków trwałych. Dotacja była przekazywana jako refundacja poniesionych przez Spółkę kosztów.

Odnosząc przedstawione wyżej uregulowania prawne do opisanego wyżej stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Wartość otrzymanej dotacji stanowi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie jej otrzymania.

Jednocześnie należy zauważyć, że z treści 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznacznie, że środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, tj. na pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, co oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania nie podlegają środki przeznaczone na ulepszenie (modernizację) istniejącego środka trwałego, co ma miejsce w niniejszej sprawie (termomodernizacja budynku). W konsekwencji, sytuacja będąca przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem otrzymane przez Spółkę środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako pomoc w postaci dofinansowania przedsięwzięcia dotyczącego wydatków związanych z modernizacją środka trwałego stanowią przychód Spółki w dacie otrzymania, niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy.

Reasumując, w dniu otrzymania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bezzwrotnej dotacji na termomodernizację środka trwałego, będącego własnością Spółki, powstaje obowiązek rozpoznania opodatkowanego przychodu - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w wysokości otrzymanego dofinansowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl