ILPB4/423-416/13-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-416/13-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (doręczono osobiście) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 18 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług telekomunikacyjnych obejmujących m.in. dostawę telewizji cyfrowej, stacjonarnego i mobilnego dostępu do Internetu, telefonii stacjonarnej oraz telefonii komórkowej.

Wnioskodawca będzie wspólnikiem (akcjonariuszem) spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA). Wnioskodawca będzie jedynym akcjonariuszem SKA oraz będzie posiadać prawo do udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. Ze względu na przyjęty przez SKA rok obrotowy oraz fakt, że transakcja będąca przedmiotem niniejszego wniosku będzie miała miejsce w pierwszym przyjętym przez SKA roku obrotowym, zastosowanie do niej będzie miał stan prawny obowiązujący na dzień złożenia niniejszego wniosku.

Wnioskodawca rozważa restrukturyzację, która umożliwi osiągnięcie bardziej efektywnego modelu biznesowego. Celem procesu będzie osiągnięcie struktury Grupy, która odzwierciedli aktualne potrzeby biznesowe, a w szczególności umożliwi przeniesienie praw ochronnych do znaku towarowego "B" (dalej: Prawa) w rozumieniu artykułu 121 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) do podmiotu, którego działalność obejmować będzie zarządzanie Prawami, w tym udzielanie licencji do tych Praw podmiotom z Grupy.

W ramach restrukturyzacji, która ma mieć miejsce w 2014 r., Wnioskodawca planuje wnieść w ramach wkładu niepieniężnego (aportu) Prawa do SKA. Następnie planuje się, iż Prawa zostaną sprzedane do innego podmiotu z Grupy.

W związku z rozważanymi działaniami restrukturyzacyjnymi w ramach Grupy, planowane jest również przekształcenie SKA w spółkę jawną, co ma nastąpić po sprzedaży Praw przez SKA. Przekształcenie zostanie dokonane w trybie określonym w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: k.s.h.).

W wyniku przekształcenia spółka przekształcana (SKA) stanie się spółką przekształconą (spółką jawną) z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Z chwilą przekształcenia wspólnicy SKA, w tym Wnioskodawca, staną się wspólnikami spółki jawnej.

Zgodnie z przepisami k.s.h., byt prawny SKA będzie kontynuowany po przekształceniu, a majątek SKA stanie się w całości majątkiem spółki jawnej, która pozostanie spółką handlową w zmienionej formie prawnej. W szczególności, majątek spółki jawnej nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do majątku SKA w wyniku wniesienia aportu lub dodatkowych wkładów przez wspólników.

W tak zarysowanym stanie faktycznym, Wnioskodawca, jako przyszły akcjonariusz SKA, wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie w jego indywidualnej sprawie podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekształcenie SKA w spółkę jawną będzie neutralne dla rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, a szczególności nie doprowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie SKA w spółkę jawną będzie neutralne dla rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności nie doprowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu.

UZASADNIENIE

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, przekształcenie SKA w spółkę jawną zostanie dokonane w trybie określonym w k.s.h.

Z art. 551 § 1 k.s.h., spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 553 § 1 spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Natomiast zgodnie z art. 553 § 3 wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż przekształcenie SKA w spółkę jawną, zgodnie z art. 551 k.s.h., ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu.

Na gruncie prawa podatkowego kwestię następstwa prawnego reguluje art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2012 r. Dz. U. , poz. 749), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

#8210; wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z treści § 2 wynika, że powyższy przepis stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej,

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Mając powyższe na uwadze, nie ulega wątpliwości, iż przekształcenie SKA w spółkę jawną jest wprost objęte normą wynikającą z art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że spółka jawna jako spółka, która powstanie z przekształcenia SKA będzie jej sukcesorem (następcą prawnym). Innymi słowy, wstąpi ona we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej SKA niemającej osobowości prawnej.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do zmiany charakteru spółki. W szczególności, zarówno SKA, jak i spółka jawna są spółkami osobowymi. Modyfikacji ulegnie de facto jedynie forma prawna działania podmiotu. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sam moment zmiany formy prawnej z SKA w spółkę jawną będzie neutralny dla rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności przekształcenie nie doprowadzi do konieczności rozpoznania przez Wnioskodawcę przychodu podlegającego opodatkowaniu z jakiegokolwiek tytułu.

Zastosowania nie znajdzie w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako przyszły wspólnik spółki jawnej z przekształcenia SKA, nie osiągnie przychodu z tytułu tego przekształcenia, albowiem przepisy art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również inne przepisy tej ustawy nie przewidują opodatkowania przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową podatkiem dochodowym. W szczególności, przychodu Wnioskodawcy nie można też ustalić na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, że przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczy obejmowania akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, gdyż nie jest ona spółką kapitałową, a ponadto, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do wniesienia żadnych wkładów niepieniężnych.

Jedynym przepisem odnoszącym się do przychodów osiągniętych w związku z przekształceniem spółek jest art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodem jest wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Przepis ten nie znajdzie zastosowania w wypadku przekształcenia SKA w spółkę jawną, gdyż obie te spółki są spółkami osobowymi i nie są objęte normą tego przepisu.

Mając powyższe na uwadze, nie ulega wątpliwości, iż przekształcenie SKA w spółkę jawną polega jedynie na zmianie formy prawnej SKA bez zmiany przedmiotu jej działalności, czy sposobu jej prowadzenia. Modyfikacja ta zakłada, że nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce innej, nowej spółki. Zarówno przed, jak i po przekształceniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem, który jedynie zmienia swą formę prawną. Istnieje więc tożsamość podmiotów przekształcanego i przekształconego.

W konsekwencji, spółka jawna z mocy samego prawa przejmuje majątek, wierzytelności lub zobowiązania SKA. Powyższe oznacza, że w wyniku takiego przekształcenia następuje kontynuacja działalności podmiotu w innej formie prawnej, z czym nie wiąże się powstanie jakiegokolwiek przychodu dla wspólnika (tu: Wnioskodawcy).

Podobne podejście zostało zaprezentowane w wielu interpretacjach organów podatkowych, czego przykładem mogą być:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lipca 2013 r. (IPPB3/423-253/13-4/DP),

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 czerwca 2013 r. (IPPB3/423-143/13-2/DP).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że przekształcenie SKA w spółkę jawną będzie neutralne dla rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w szczególności na moment przekształcenia po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień 31 grudnia 2013 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl