ILPB4/423-406/12-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-406/12-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia CIT-8 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia CIT-8.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, nr KRS (...) i jest Stowarzyszeniem naukowo - technicznym, którego działalność obejmuje głównie usługi doradcze, szkoleniowe oraz informacyjne.

Dominującą formą świadczonych usług jest oferta szkoleniowa dla różnych podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych.

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (wraz z późn. zm.). Jest osobą prawną posiadającą numer identyfikacyjny NIP i REGON.

Stowarzyszenie wykonuje działalność gospodarczą w tym samym przedmiocie, co działalność statutowa wewnątrz struktury organizacyjnej, bez wyodrębnienia.

W ramach Stowarzyszenia funkcjonuje Ośrodek, wpisany do niepublicznych szkół i placówek oświatowych przez Kuratora Oświaty w K, a następnie przez Starostę Powiatowego w O, na podstawie art. 82 ust. 3 i po spełnieniu warunków określonych w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (wraz z późn. zm.).

Wyżej wskazany Ośrodek jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej na podstawie wydanego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 6 listopada 2012 r. jako jednostce lokalnej.

Odrębny numer REGON został nadany w związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012 r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, określającej, iż złożenie wniosku o wpis do rejestru REGON następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.

Zgodnie z powyższą ustawą o systemie informacji oświatowej, dane niezbędne do wpisu oraz ich zmiany czy skreślenie z rejestru REGON szkoły lub placówki oświatowej, przekazywane są przez podmiot zobowiązany, czyli jednostki samorządu terytorialnego do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych, a następnie dane powyższe przekazywane są z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej do rejestru REGON. Przekazanie danych do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych przez dany podmiot zobowiązany jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o wpis szkoły lub placówki oświatowej do rejestru REGON.

Ośrodek Kształcenia Ustawicznego służy wyłącznie do realizacji procesu dydaktycznego Stowarzyszenia, nie posiada wyodrębnionego majątku, nie jest samodzielnym podmiotem, nie posiada również zdolności do zaciągania zobowiązań.

Nadto, Ośrodek jest zarządzany przez organy Stowarzyszenia, a cały dochód wypracowany w ramach Ośrodka jest przekazywany na działalność statutową Stowarzyszenia.

Wnioskodawca, w związku z tym, iż działalność gospodarcza, a tym samym Ośrodek, prowadzone są w ramach organizacji pozarządowej prowadzi wspólne księgi handlowe, wyodrębniając odpowiedni plan kont dla każdego rodzaju działalności, natomiast dla potrzeb Urzędu Skarbowego przedstawia jedno rozliczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane przychody i ponoszone koszty w ramach Ośrodka należy ewidencjonować na wspólnych księgach handlowych w ramach Stowarzyszenia, wprowadzając odrębną syntetykę i analitykę do wszystkich rodzajów działalności i jednocześnie dokonywać wspólnego rozliczenia w CIT-8.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia CIT-8. Jednocześnie, w zakresie zasad ewidencjonowania przychodów i kosztów na wspólnych księgach handlowych wydane zostało postanowienie z dnia 28 lutego 2013 r. nr ILPP1/443-1114/12-3/MK, ILPB4/423-406/12-3/DS o odmowie wszczęcia postępowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a cały dochód przeznaczany jest na działalność statutową Wnioskodawcy.

Ośrodek ma wyodrębnioną strukturę tylko na potrzeby realizacji procesu dydaktycznego.

W ocenie Wnioskodawcy, Ośrodek nie powinien prowadzić odrębnych ksiąg handlowych a ewidencjonować wszystkie zdarzenia gospodarcze za pomocą wspólnych ksiąg handlowych w ramach Wnioskodawcy, zachowując przejrzystość ewidencji, poprzez wyodrębnienie oddzielnych kont syntetycznych i analitycznych.

W konsekwencji, przychody i koszty placówki oświatowej - Ośrodka powinny być ujmowane w deklaracji CIT- 8 łącznie z przychodami i kosztami Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo - wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo - wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno - opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów, szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów - z czego wynika, iż mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Przepisy ustawy mają również zastosowanie, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem, wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów, niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. wyodrębniony majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności, zdolność do zaciągania zobowiązań), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, iż nadanie nr REGON dla każdego rodzaju specjalności szkoły nie przesądza o formie organizacyjnej szkół, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr REGON nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone szkoły są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem naukowo - technicznym, którego działalność gospodarcza, obejmuje głównie usługi doradcze, szkoleniowe oraz informacyjne. Stowarzyszenie jest osobą prawną posiadającą numer identyfikacyjny NIP i REGON. W ramach Stowarzyszenia funkcjonuje Ośrodek, wpisany do niepublicznych szkół i placówek oświatowych. Wyżej wskazany Ośrodek jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej na podstawie wydanego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON jako jednostce lokalnej. Ośrodek służy wyłącznie do realizacji procesu dydaktycznego Stowarzyszenia, nie posiada wyodrębnionego majątku, nie jest samodzielnym podmiotem, nie posiada również zdolności do zaciągania zobowiązań. Nadto, Ośrodek jest zarządzany przez organy Wnioskodawcy, a cały dochód wypracowany w ramach Ośrodka jest przekazywany na działalność statutową Wnioskodawcy.

Zatem, powołany przez Stowarzyszenie Ośrodek, pomimo że jest jednostką działającą na zasadzie wyodrębnienia organizacyjnego, stanowi integralną część podmiotu założycielskiego. Tym samym, należy stwierdzić, iż Ośrodek, którego założycielem jest Stowarzyszenie, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności Stowarzyszenia, które go utworzyło.

Reasumując, skoro Ośrodek nie posiada wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej, nie jest samodzielny, nie posiada zdolności do zaciągania zobowiązań, to nie jest obowiązany do złożenia odrębnej rocznej deklaracji CIT-8. W tym przypadku, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Stowarzyszenie. Wobec powyższego, w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) Wnioskodawca obowiązany jest wykazać wszystkie przychody i koszty ich uzyskania, łącznie z tymi osiągniętymi przez wchodzący w Jego skład Ośrodek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo informuje się, iż w przedmiocie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl