ILPB4/423-374/13-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-374/13-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów zagranicznych podlegających opodatkowaniu w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów zagranicznych podlegających opodatkowaniu w Polsce.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, założoną zgodnie z prawem polskim i podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów.

Spółka jest udziałowcem w S S.....r.l. (dalej jako: Spółka luksemburska), będącej luksemburskim rezydentem podatkowym działającym w formie société... responsabilité limitée (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Spółka luksemburska jest spółką kapitałową o statusie podmiotu sekurytyzacyjnego w rozumieniu stosownych przepisów prawa luksemburskiego.

Spółka otrzyma wypłaty pieniężne z zysków osiąganych przez Spółkę luksemburską.

Spółka nie wyklucza, że uzyskany przez Spółkę dochód w postaci wypłaty z zysku otrzymanej od Spółki luksemburskiej nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód osiągnięty z tytułu otrzymanych od Spółki luksemburskiej wypłat z osiągniętego przez Spółkę luksemburską zysku będzie podlegał łączeniu z osiąganym przez Spółkę dochodem z innych źródeł dla celów kalkulacji łącznych dochodów Spółki podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód z tytułu otrzymanych od Spółki luksemburskiej wypłat z osiągniętego przez Spółkę luksemburską zysku będzie podlegał łączeniu z dochodami, jak i stratami osiąganymi przez Spółkę z innych źródeł.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy posiadający siedzibę lub zarząd na terytorium RP podlegają obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zatem, dochody uzyskiwane przez polskiego rezydenta podatkowego za granicą będą, co do zasady, opodatkowane w Polsce, chyba że właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi inaczej, bądź też dochody te będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 tej ustawy, po dokonaniu dodatkowych odliczeń i wyłączeń.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Artykuł 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dodatkowo, art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje źródła przychodów, których nie uwzględnia się w określaniu podstawy opodatkowania.

Z interpretacji powołanych przepisów można wnioskować, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest łączna suma osiąganych przez podatnika będącego rezydentem podatkowym w Polsce dochodów z różnych źródeł, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku polskich rezydentów podatkowych wyłączenie z podstawy opodatkowania dotyczy w szczególności sytuacji wymienionych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że z podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 tej ustawy wyłączone są dochody z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP. Wyłączenie to nie dotyczy natomiast żadnych przychodów osiągniętych za granicą, w tym dochodów z tytułu dywidend i innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z siedzibą za granicą.

A zatem, z powyższego wynika, iż wszystkie przychody (dochody) osiągnięte za granicą, w tym dywidendy, łączone są z dochodami osiągniętymi w kraju (z wyjątkiem wymienionych w art. 21 i 22), łącznie stanowiąc podstawę opodatkowania.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywany przez Spółkę dochód z tytułu wypłat z zysku osiągniętego przez Spółkę luksemburską powinien podlegać łączeniu z innymi dochodami, jak i stratami Spółki z innych źródeł dla celów kalkulacji podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym Spółki w Polsce.

Powyższe stanowisko znajduje również odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 października 2012 r. o sygn. ILPB4/423-221/12-2/MC, w której organ potwierdził w całości stanowisko Spółki, iż "Dochód z tytułu dywidendy wypłaconej z LLC jako dochód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych łączy się z innymi dochodami, jak i stratami osiąganymi przez Spółkę z innych źródeł".

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, Spółka potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej ani w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji, należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl