ILPB4/423-366/13-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-366/13-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2013 r. (doręczonego osobiście) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia podatku u źródła zapłaconego za granicą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" (dalej: "Fundusz") jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.; dalej "UFI").

Fundusz rozpoczął działalność w dniu 26 listopada 2010 r.

Fundusz powstał z przekształcenia (dalej "Przekształcenie") wskazanych poniżej funduszy inwestycyjnych otwartych:

1. A1,

2. A2,

3. A3,

4. A4,

5. A5,

6. A6,

7. A7.

Wskutek Przekształcenia, ww. fundusze inwestycyjne otwarte stały się subfunduszami Funduszu.

Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej w jeden Fundusz z wydzielonymi subfunduszami odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 15 października 2010 r.

W dniu 26 listopada 2010 r. Sąd Okręgowy dokonał wpisu Funduszu z wydzielonymi subfunduszami do rejestru funduszy inwestycyjnych pod numerem XXX. Jednocześnie z rejestru funduszy inwestycyjnych zostały wykreślone fundusze inwestycyjne otwarte podlegające przekształceniu.

W kolejnym etapie Przekształcenia, zakończonym 13 maja 2011 r., do Funduszu włączone zostały jeszcze 3 fundusze, tj.:

1. A8,

2. A9,

3. A10.

W dniu 13 maja 2011 r. Sąd Okręgowy dokonał wykreślenia ww. trzech funduszy z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisu wydzielonych w Funduszu subfunduszy:

1. SA1,

2. SA2 oraz

3. SA3.

Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 16 marca 2011 r.

W dniu 10 lutego 2012 r. zostały utworzone kolejne subfundusze Funduszu, a mianowicie:

1. SA4 i

2. SA5.

Z chwilą Przekształcenia, zgodnie z przepisami UFI:

* Fundusz wstąpił w prawa i obowiązki funduszy inwestycyjnych otwartych podlegających przekształceniu,

* aktywa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się aktywami Funduszu wchodzącymi w skład aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;

* zobowiązania funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się zobowiązaniami Funduszu, obciążającymi subfundusze odpowiadające, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;

* jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się jednostkami uczestnictwa subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym;

* rejestry uczestników funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami Funduszu;

* rejestry aktywów funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem Funduszu, przekształconym funduszom inwestycyjnym.

Od dochodów (przychodów) Funduszu z tytułu dywidend uzyskiwanych przez Fundusz pobierany jest w Republice Austrii podatek u źródła.

Od dochodów (przychodów) 4 subfunduszy Funduszu, tj.:

1. SAA,

2. SAZ,

3. SASW,

4. SAE,

(dalej łącznie "Subfundusze"), będących przed Przekształceniem osobami prawnymi, funduszami inwestycyjnymi otwartymi w rozumieniu UFI, z tytułu dywidend uzyskanych przez Subfundusze w latach 2008-2010, pobrany został w Republice Austrii przez płatników podatek u źródła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundusz będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest uprawniony do odliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez Fundusz z tytułu dywidend.

Zdaniem Wnioskodawcy Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych nie jest uprawniony do odliczenia od podatku dochodowego osób prawnych w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów uzyskanych przez Fundusz z tytułu dywidend.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UFI, "fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe".

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), "ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej »podatnikami«".

Tym samym, stwierdzić należy, że Fundusz jest podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych w Polsce.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu".

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z dnia 10 listopada 2005 r., dalej "PL-AUT UPO"), "Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

W świetle art. 24 ust. 1 lit. b PL-AUT UPO, "w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób: <...> jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 niniejszej Umowy mogą być opodatkowane w Austrii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodzi tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Austrii".

Zatem, w świetle PL-AUT UPO, do dochodów polskich rezydentów podatkowych jakim jest Fundusz, uzyskiwanych w Austrii, stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania polegająca na proporcjonalnym odliczeniu od podatku dochodowego w Polsce podatku zapłaconego w Austrii.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi no terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie".

Jak wynika z powyższego, aby można było mówić o odliczeniu w Polsce kwoty równej podatkowi zapłaconemu w obcym państwie (w tym na przykład podatku u źródła z tytułu dywidend pobranego w Republice Austrii), podatnik posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musiałby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, Fundusz pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.)".

Wskazane zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, że obejmuje wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez fundusz inwestycyjny, jakim jest Fundusz, w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na podstawie UFI.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że wszelkie dochody osiągane przez Fundusz, w ramach jego działalności z tytułu lokowania środków pieniężnych na podstawie UFI podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym osób prawnych w świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dochody Funduszu, z tytułu dywidend oraz wszelkie inne dochody uzyskiwane przez Fundusz.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Fundusz, będący osobą prawną, funduszem inwestycyjnym w rozumieniu UFI, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, nie jest uprawniony do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce pobranego w Republice Austrii podatku u źródła z tytułu dochodów osiąganych przez Fundusz z tytułu dywidend.

Powyższe wynika z faktu, że Fundusz jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Tym samym, wobec faktu, że Fundusz nie płaci w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej przez siebie działalności, nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek odliczeń na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie jest możliwe zatem odliczenie przez Fundusz podatku pobranego w Republice Austrii od dochodu z tytułu dywidend osiąganego w Republice Austrii od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, Organ informuje, że dokument dołączony do wniosku w postaci opinii zewnętrznego doradcy podatkowego nie był przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlega interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl