ILPB4/423-353/10-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-353/10-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii:

* w części dotyczącej pytania nr 1 - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej pytania nr 2 i 3 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją pasz, koncentratów, premiksów i dodatków paszowych dla wszystkich grup zwierząt gospodarskich. Spółka dba, by wykorzystywane przez Nią technologie zapewniały uzyskanie i utrzymanie najwyższej jakości produktów. w celu optymalizacji zarządzania przedsiębiorstwem, Spółka wdrożyła system X. x stanowi zintegrowany system klasy XXX wspierający zarządzanie przedsiębiorstwem we wszystkich jego obszarach. Podstawowe funkcje tego typu oprogramowania obejmują:

* zapewnienie wsparcia informatycznego dla całokształtu funkcjonowania przedsiębiorstwa,

* zapewnienie integracji procesów zachodzących w firmie,

* możliwość wymiany danych z otoczeniem (koncepcja elektronicznej wymiany dokumentów).

System ten ma wiele cech charakterystycznych dla oprogramowania klasy XXX, wspierającego działalność gospodarczą wykraczającą poza ramy jednego przedsiębiorstwa. Koncepcja rozwiązań typu XXX poza standardowymi funkcjami realizowanymi przez systemy XXX, zakłada także:

* umożliwienie komunikacji z systemami elektronicznymi funkcjonującymi u partnerów biznesowych przedsiębiorstwa,

* funkcjonowanie w oparciu o technologie internetowe,

* posiadanie w stosunku do rozwiązań typu XXX wzbogaconych lub całkowicie nowych modułów:

* zarządzania zasobami ludzkimi,

* zarządzania relacjami z klientami,

* zarządzania dokumentami i zarządzania wiedzą,

* zarządzania projektami,

* wsparcie zaawansowanej metody analizy danych.

Nowy system komputerowy w znaczącym stopniu poprawia funkcjonowanie przedsiębiorstwa i zbliża do nowych wymagań rynku. Wykorzystywane oprogramowanie zawiera wiele elementów innowacyjnych. Jego wdrożenie wniosło istotny wkład w rozwój firmy i przyczynia się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca uzyskał opinię niezależnej od spółki jednostki naukowej, w rozumieniu ustawy z 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.), zgodnie z którą oprogramowanie x spełnia warunki do uznania go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Opinia o innowacyjności została wystawiona przez dr hab. XXX, profesora z YYY. Dr hab. XXX jest Dziekanem YYY i kierownikiem wspomnianej Katedry.

X został przyjęty do ewidencji w listopadzie 2008 r. Wydatki na nabycie nowej technologii w postaci x ponoszone były w 2008 i 2009 r. Do końca 2008 r. Spółka poniosła wydatki w wysokości 639.553,40 PLN, a w 2009 r. kolejne 155.296,26 PLN. Łączna kwota poniesionych wydatków to 794.849,66 PLN. Wydatki poniesione na nabycie nowej technologii nie zostały zwrócone Spółce w żadnej formie. Spółka nie prowadzi działalności w specjalnej strefie ekonomiczniej na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie oprogramowania x kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w świetle art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i Wnioskodawca może odliczyć 50% ich wysokości od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

W zeznaniu, za który rok podatkowy Wnioskodawca może odliczyć 50% wydatków na nabycie nowej technologii od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

3.

Jako, że x został przyjęty do ewidencji w listopadzie 2008 r. czy Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji rocznej podatku dochodowego od osób prawnych za 2008 r. poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych 50% wydatków na nabycie nowej technologii.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo odliczyć 50% wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania x od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych w roku podatkowym, w którym przyjęto technologię do ewidencji, a więc w roku 2008. Jako, że deklaracja roczna za 2008 r. została już złożona (w roku 2009) Wnioskodawca uprawniony jest do dokonania korekty tej deklaracji, w której ujęte zostanie odliczenie od podstawy opodatkowania 50% wydatków na nabycie nowej technologii.

UZASADNIENIE

Zgodnie z wprowadzoną w życie od 1 stycznia 2006 r. zmianą w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania część wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii. Odpowiednie przepisy regulujące zasady dokonywania tych odliczeń zostały dodane do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 22 pkt 4 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484 z późn. zm.) i na mocy art. 32 tejże ustawy weszły w życie od początku nowego roku (czyli stycznia 2006 r.). w przepisach tych dokonano zmian, nadając nowe brzmienie ustępom 1, 2 i 7 oraz dodając ust. 2a na podstawie art. 3 ustawy z 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 723 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. - od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, podatnik ma prawo odliczyć wydatki poniesione na nabycie nowych technologii. Jednakże wielkość odliczenia nie może przekroczyć 50% całości tych wydatków.

Artykuł 18b ust. 2 tejże ustawy reguluje, że za nowe technologie, o których mowa w art. 18b ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 18b ust. 2a, poprzez nabycie praw do wiedzy technologicznej, należy rozumieć nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził na podstawie zezwolenia działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 18b ust. 3 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych).

Podstawę ustalenia wielkości odliczenia ustawodawca zdefiniował w art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako kwotę wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wielkości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu z tego tytułu, w roku podatkowym, w którym nowa technologia została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ustęp 5 przytaczanego artykułu wprowadza zasadę, że w przypadku, gdy podatnik dokonał przedpłat na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym wprowadzenie nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji.

Odliczenie powinno zostać dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Jeżeli podatnik w roku odliczenia wykaże stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej niższą od kwoty przysługujących mu odliczeń, wówczas dokonuje odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub niewykorzystanej części w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartość odliczenia nie może przekroczyć 50% kwoty wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii Ustawodawca wyraźnie precyzuje, że za nowe technologie uważa się wyłącznie wartości niematerialne i prawne, w szczególności wyniki prac rozwojowych.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, definicja wartości niematerialnych i prawnych zawarta jest w przepisach odnoszących się do amortyzacji. Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartości niematerialne i prawne uważa się w szczególności:

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego;

* spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego;

* prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej;

* autorskie lub pokrewne prawa majątkowe;

* licencje;

* prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.);

* wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know - how) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1.

Nabyta przez Spółkę nowa technologia obejmuje nabycie licencji do systemu X, a więc w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zalicza się go do wartości niematerialnych i prawnych. Tym samym, system x spełnia pierwszy warunek uznania go za nową technologię.

By uznać daną wartość niematerialną lub prawną za nową technologię musi ona spełniać jeszcze 2 warunki, mianowicie:

* być wykorzystywaną na świecie przez okres krótszy niż 5 lat; oraz

* umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług.

Na potwierdzenie powyższego, podatnik powinien dysponować odpowiednią opinią niezależnej od niego jednostki naukowej.

W kwestii definicji niezależnej od podatnika jednostki naukowej, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych odsyła do wspomnianej już ustawy o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z art. 2 pkt 9 tejże ustawy, za jednostki naukowe uważane są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

* podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

* placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,

* jednostki badawczo - rozwojowe,

* międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

* jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo - rozwojowej,

* polską Akademię Umiejętności,

* inne jednostki organizacyjne, nie wymienione w lit. a-f) posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczpospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo - rozwojowego nadawany na podstawie przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Zgodnie z § 9 ust. 2 Statutu Uniwersytetu, podstawową jednostką organizacyjną tejże Uczelni jest wydział.

Reasumując, Wydział Zarządzania Uniwersytetu niewątpliwie spełnia przesłanki uznania go za jednostkę naukową w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki.

By uzyskać prawo do odliczenia części wydatków z tytułu ulgi technologicznej uzyskana przez podatnika opinia wydana przez niezależną od niego jednostkę naukową musi potwierdzać, że nabyta technologia nie jest wykorzystywana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat oraz, że umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług.

Opinia, którą dysponuje Spółka potwierdza spełnianie przez oprogramowanie x obu warunków. Podmiot wydający opinię jednoznacznie stwierdził w niej, że:

* "technologia zastosowana w systemie jest zgodna z najnowszymi technologiami i umożliwia tworzenie nowych lub udoskonalonych aplikacji oraz usług" oraz

* "elementy innowacyjne zastosowane w systemie są technologią, która nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat".

Reasumując, system x spełnia wszystkie warunki uznania go za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przywołanym przepisem art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą obliczenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. w świetle art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14 uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Artykuł 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje cenę nabycia jako kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje także cło i podatek akcyzowy od importu składników majątkowych.

Należy także podkreślić, że zgodnie z art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku nabycia przez podatnika nowych technologii ma miejsce odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tejże ustawy.

Oznacza to, że w przypadku wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

W odpowiedzi na pytanie drugie, Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z wcześniej przywołanymi przepisami, może dokonać odliczenia w roku podatkowym wprowadzenia systemu x do ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych, czyli w roku 2008. Wiąże się z tym prawo Spółki do złożenia korekty zeznania za rok podatkowy 2008. Jeżeli kwota odliczenia obliczona zgodnie ze sposobem przewidzianym w art. 18b ust. 4-5 i 7 przewyższa wynik Spółki za rok podatkowy 2008, może Ona dokonać pozostałej części odliczenia zgodnie z art. 18b ust. 6 w kolejno następujących 3 latach podatkowych licząc od końca roku podatkowego 2008.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Jego zdaniem, Minister Finansów wielokrotnie zajmował stanowisko w kwestiach objętych niniejszym wnioskiem, przykładowo w interpretacjach.

* Izba Skarbowa w Katowicach - interpretacja z 19 stycznia 2010 r. (IBPBI/2/423-67/10/JD),

* Izba Skarbowa w Katowicach - interpretacja z 19 stycznia 2010 r. (IBPBI/2/423-1284/09/JD),

* Izba Skarbowa w Poznaniu - interpretacja z 18 listopada 2008 r. (ILPB3/423-513/08-3/HS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe,

* pytania nr 2 i 3 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 564, poz. 654 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2010 r.), za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Z dniem 1 października 2010 r. powyższa regulacja uległa zmianie i stanowi, iż za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Wskazać również należy, iż w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ww. ustawy).

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 tej ustawy).

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. w sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność "produkcyjną" technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki (stan prawny obowiązujący do 30 września 2010 r.) - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,

c.

jednostki badawczo - rozwojowe,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

e.

jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej,

f.

Polską Akademię Umiejętności,

g.

inne jednostki organizacyjne, nie wymienione w lit. a-f), posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo - rozwojowego nadawany na podstawie przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Z regulacji art. 18b wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku. Ponadto nie mogą być odliczone wydatki, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wprowadzono również ograniczenie wysokości tego odliczenia do 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowej technologii dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym wprowadzono ją do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku. w sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość jego dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w celu optymalizacji zarządzania przedsiębiorstwem, Spółka wdrożyła zintegrowany system wspierający zarządzanie przedsiębiorstwem we wszystkich jego obszarach. Wykorzystywane oprogramowanie zawiera wiele elementów innowacyjnych. Jego wdrożenie wniosło istotny wkład w rozwój firmy i przyczynia się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. Ponadto Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającej, że oprogramowanie to spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii. x został przyjęty do ewidencji w listopadzie 2008 r. Wydatki na nabycie nowej technologii w postaci x ponoszone były w 2008 i 2009 r. Do końca 2008 r. Spółka poniosła wydatki w wysokości 639.553,40 PLN, a w 2009 r. kolejne 155.296,26 PLN. Łączna kwota poniesionych wydatków to 794.849,66 PLN. Wydatki poniesione na nabycie nowej technologii nie zostały zwrócone Spółce w żadnej formie. z wniosku wynika również, że Spółka spełnia pozostałe warunki uprawniające ją do dokonania odliczenia.

W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę w latach 2008 - 2009 na nabycie oprogramowania komputerowego uwzględnione w jego wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji (w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2008 r.) oraz w roku następującym po tym roku (w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2009 r.).

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.) dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania rocznego. Wynika to z treści art. 81 § 1 ww. ustawy, zgodnie z którym jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Jednocześnie należy nadmienić, że stosownie do brzmienia art. 81 § 2 cyt. ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W myśl art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z art. 70 § 1 ww. ustawy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Korekta zeznania jest możliwa tylko wtedy, jeśli zobowiązanie podatkowe nie uległo przedawnieniu (zobowiązanie przedawnia się - co do zasady - z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku).

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerowego, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Zgodnie z wcześniej przywołanymi przepisami, Spółka może dokonać odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii w tym roku podatkowym, w którym został wprowadzony system x do ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych, czyli w roku 2008, jednakże tylko w tej części w jakiej została w tymże roku zapłacona. w związku z tym, od tej części wydatków poniesionych w 2008 r., Spółka ma prawo do złożenia korekty zeznania za rok podatkowy 2008. Jeżeli kwota odliczenia obliczona zgodnie ze sposobem przewidzianym w art. 18b ust. 4-5 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewyższa wynik Spółki za rok podatkowy 2008, może Ona dokonać pozostałej części odliczenia, zgodnie z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, w kolejno następujących 3 latach podatkowych licząc od końca roku podatkowego 2008.

Natomiast co się tyczy wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii w 2009 r., to Spółka może dokonać odliczenia kwoty poniesionej w tym roku podatkowym, w którym Spółka poniosła te wydatki, czyli w roku 2009. Wobec powyższego, w części odnoszącej się do wydatków na nabycie nowej technologii poniesionych w 2009 r. Spółka ma prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego za rok 2009. Natomiast jeśli kwota odliczenia obliczona zgodnie ze sposobem przewidzianym w art. 18b ust. 4-5 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. ewentualna wartość nie odliczonych wydatków za 2008 r. powiększona o wydatki z 2009 r.) przewyższa wynik Spółki za rok podatkowy 2009, może Ona dokonać pozostałej części odliczenia zgodnie z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, w kolejno następujących 2 latach podatkowych licząc od końca roku podatkowego 2009.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego zawartego w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, w odniesieniu do powołanych przez Spółkę pism stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl