ILPB4/423-347/13-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-347/13-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony o brakującą opłatę w dniu 28 października 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązku pobrania podatku u źródła,

* przychodu z tytułu przejęcia zobowiązania przez inną spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (...) prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług poligraficznych. Spółka specjalizuje się w szczególności w druku wielobarwnych: czasopism, suplementów, katalogów i folderów reklamowych.

Do maja 2013 r. działalność operacyjna Spółki była finansowana m.in. z pożyczki "SL C" zaciągniętej przez Spółkę od konsorcjum zagranicznych banków, na podstawie umowy z 1 czerwca 2007 r.

Na przełomie kwietnia i maja 2013 r. przeprowadzone zostały działania restrukturyzacyjne mające na celu optymalizację finansowania podmiotów należących do Grupy (dalej: Grupa), w tym Spółki. W ramach przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych, 29 kwietnia 2013 r. zawarta została umowa (dalej: Umowa), z datą wykonania umowy 2 maja 2013 r. (ang. Effective Time), zgodnie z którą:

1. B S.A. (dalej: B) - spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Luksemburga należąca do Grupy - wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki Spółki wynikające z zaciągniętej przez spółkę, w kwocie stanowiącej równowartość 4.096.154,13 PLN (dalej: Zobowiązanie). Przejęte przez B Zobowiązanie obejmowało:

i. część kapitałową w wysokości 3.208.112,97 PLN oraz

ii. zobowiązanie Wnioskodawcy względem pożyczkodawców do spłaty odsetek od przejętej przez B części kapitałowej w wysokości 888.041,16 PLN,

2. w zamian za przejęcie Zobowiązania, Wnioskodawca zobowiązał się do spłaty pożyczki udzielonej Spółce przez B w kwocie odpowiadającej wartości przejętego Zobowiązania oraz na tych samych warunkach, na których Wnioskodawca zaciągnął.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku:

1. Spółka nie była zobowiązana do pobrania (w charakterze płatnika) i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. "podatku u źródła") od odsetek przejętych przez B w ramach Zobowiązania;

2. przejęcie Zobowiązania w zamian za wynagrodzenie w postaci pożyczki udzielonej Wnioskodawcy przez B (w kwocie równej wartości przejętego Zobowiązania) nie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 25 listopada 2013 r. nr ILPB4/423-347/13-4/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka nie była zobowiązana do pobrania (w charakterze płatnika) i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. "podatku u źródła") od odsetek przejętych przez B w ramach Zobowiązania.

UZASADNIENIE

W opinii Spółki, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie był zobowiązany do pobrania (w charakterze płatnika) i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (tzw. "podatku u źródła") od odsetek przejętych przez B w ramach Zobowiązania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody uzyskane przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy m.in. z tytułu odsetek podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (tzw. "podatkiem u źródła") w wysokości 20% uzyskanych przychodów.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmiotami zobowiązanymi do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego podatku u źródła są osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat odsetek (płatnicy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 7 tej ustawy, za "wypłatę" w rozumieniu art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez zapłatę, potrącenie lub kapitalizację odsetek.

Jak wynika z brzmienia wskazanych regulacji, obowiązek pobrania i zapłaty podatku u źródła powstanie wyłącznie w sytuacji, gdy zobowiązanie z tytułu odsetek zostanie wykonane, tj. w szczególności, jeżeli odsetki zostaną zapłacone, potrącone lub skapitalizowane.

W stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku, B przejął Zobowiązanie, tj. wstąpił w prawa i obowiązki Spółki jako dłużnika dotychczasowych pożyczkodawców, a w zamian udzielił Spółce pożyczki na kwotę równą wartości przejętego Zobowiązania.

Zgodnie z art. 519 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.; dalej: Kodeks cywilny), przejęcie długu jest umową, której skutkiem jest następstwo w dług polegające na wstąpieniu przejemcy w sytuację prawną dotychczasowego dłużnika.

W orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach organów podatkowych podkreśla się przy tym, iż sukcesja (następstwo prawne) następuje nie tylko w te same prawa obowiązki w przedmiocie długu, lecz również w całość stosunku zobowiązaniowego, tj. że w przypadku "przejęcia długu" przenoszone (cedowane) zobowiązanie nie wygasa, lecz zmianie ulega wyłącznie podmiot zobowiązany do jego realizacji (wykonania).

Stanowisko takie wyraził m.in.:

1. Naczelny Sąd Administracyjny, który w orzeczeniu z 24 października 2007 r. (sygn. II FSK 1164/06) stwierdził, że "Podstawowym skutkiem przejęcia jest wstąpienie przejemcy w sytuację prawną dotychczasowego dłużnika. Sukcesja dotyczy całości stosunku zobowiązaniowego, w tym przenosi na niego odpowiedzialność za dług (...)";

2. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji z 29 grudnia 2011 r. (sygn. ILPB3/423-464/11-2/JG) stwierdził, iż "w następstwie bowiem takiego przejęcia zobowiązanie istnieje nadal, z tą różnicą, że wierzyciel dochodzić będzie swojej wierzytelności od innego podmiotu".

W związku z powyższym, w opinii Spółki, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, nie doszło do "uregulowania" zobowiązania Spółki do spłaty naliczonych odsetek, a w konsekwencji, Spółka nie była zobowiązana do pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego "podatku u źródła" od zobowiązania do spłaty odsetek przejętego przez B.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 września 2009 r. (sygn. ILPB3/423-449/09-6/KS), w której Dyrektor stwierdził, iż "celem przedmiotowej umowy cesji jest zwolnienie Spółki z zobowiązań wobec pożyczkodawcy, poprzez przeniesienie ogółu praw i obowiązków wynikających z podpisanych umów pożyczek na Kupującego hotel. Udzielona pożyczka wraz z odsetkami zostanie spłacona przez Kupującego zgodnie z pierwotną umową pożyczki, tj. w 2010 r. W związku z powyższym, beneficjentami przedmiotowych odsetek będą nierezydenci z siedzibą na Cyprze, a podmiotem je wypłacającym - Kupujący. Zatem, Spółki nie można uznać za płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego w rozumieniu art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem Organu, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w niniejszym postępowaniu. Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji - one również zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl