ILPB4/423-339/13-5/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-339/13-5/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych w wyniku rozwiązania Spółki Osobowej 1, Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych - jest prawidłowe,

* skutków podatkowych otrzymania innych składników majątkowych w wyniku rozwiązania Spółki Osobowej 1, Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z 3 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) oraz 12 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych w wyniku rozwiązania Spółki Osobowej 1, Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych,

* skutków podatkowych otrzymania innych składników majątkowych w wyniku rozwiązania Spółki Osobowej 1, Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Polski oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki osobowej z siedzibą w Polsce (dalej "Spółka").

W związku z restrukturyzacją grupy, planowane jest założenie spółki osobowej (dalej"Spółka Osobowa") oraz spółki osobowej 1 (dalej "Spółka Osobowa 1"), gdzie Spółka stanie się wspólnikiem Spółki Osobowej 1, natomiast Spółka Osobowa 1 stanie się wspólnikiem Spółki Osobowej. Nie jest wykluczone, że Wnioskodawca będzie wspólnikiem również w innych spółkach jawnych/komandytowych.

W przyszłości nie jest wykluczone zakończenie działalności Spółki Osobowej 1, Spółki Osobowej lub innych spółek jawnych/komandytowych, w których Wnioskodawca będzie wspólnikiem (bezpośrednio, bądź za pośrednictwem innych spółek osobowych) w drodze ich rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

Ustanie wyżej opisanych spółek nastąpi na mocy jednomyślnej uchwały wszystkich jej wspólników. W wyniku powyższego, działalność tych spółek zostanie zakończona, a cały ich majątek zostanie podzielony pomiędzy ich wspólników, zgodnie z postanowieniami odpowiednich umów spółek. Sposób podziału majątku zostanie określony w uchwale wspólników rozwiązywanych spółek, a następnie majątek zostanie wydany ich wspólnikom in natura. Majątek ten mogą stanowić środki pieniężne, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz ogół praw i obowiązków w innych spółkach osobowych, jak również udziały, akcje, obligacje i inne papiery wartościowe.

Pismem uzupełniającym z 12 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że Spółka ma formę spółki komandytowej. Spółka Osobowa 1 oraz Spółka Osobowa będą mieć formę prawną spółki jawnej bądź spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozwiązanie Spółki Osobowej 1/Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych, w których Wnioskodawca może być wspólnikiem bezpośrednio lub za pośrednictwem innych spółek osobowych, bez przeprowadzania procedury likwidacji oraz wydanie majątku in natura na rzecz wspólników będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozwiązanie Spółki Osobowej 1/Spółki Osobowej, a także innych spółek jawnych/komandytowych, w których Wnioskodawca może być wspólnikiem bezpośrednio lub za pośrednictwem innych spółek osobowych bez przeprowadzania procedury likwidacji oraz wydanie majątku in natura na rzecz wspólników nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W związku z tym, że spółki osobowe traktowane są w prawie polskim jako spółki transparentne podatkowo, przychody powinny być alokowane na poszczególnych wspólników proporcjonalnie do ich udziału w spółce.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 14 ust. 4 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

Jednocześnie, zgodnie z art. 14 ust. 4 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się wartości innych niż wymienione w pkt 3a składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki lub z tytułu jej likwidacji; przychodem jest jednak w przypadku odpłatnego zbycia tych składników majątku ich wartość wyrażona w cenie, za którą wspólnik je zbywa - art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z powyższych przepisów, wartość innych niż środki pieniężne składników majątku (takich jak np. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, ogół praw i obowiązków w spółce jawnej) otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki niebędącej osobą prawną nie stanowi dla wspólnika przychodu do opodatkowania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost regulują jedynie skutki likwidacji spółki osobowej. W celu określenia skutków podatkowych rozwiązania spółki osobowej bez przeprowadzenia procedury likwidacji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej "k.s.h.").

Na podstawie art. 58 pkt 2 k.s.h., jedną z przyczyn rozwiązania spółki może stanowić jednomyślna uchwała wszystkich wspólników.

Zgodnie z art. 67 § 1 k.s.h., w przypadkach określonych w art. 58 k.s.h. należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje, należy stwierdzić, iż w myśl przepisów k.s.h., spółka może zostać rozwiązana również bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego poprzez dokonanie stosownych ustaleń pomiędzy wspólnikami. Przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego nie jest więc obligatoryjne w przypadku rozwiązania spółki osobowej.

W związku z tym, że wspólnicy mogą ustalić inne zakończenie bytu danej spółki, niż poprzez postępowanie likwidacyjne, ta inna forma zakończenia bytu powinna się odbyć poprzez porozumienie "co do podziału majątku, sposobu zaspokojenia i zabezpieczenia majątku, zasad odpowiedzialności za część zobowiązań, w końcu może to być ustalenie metody podziału majątku w naturze (in natura) poprzez odpowiedni podział składników majątkowych między wspólników bez konieczności spieniężenia majątku spółki, część in natura, część spieniężona" (A. Kidyba, Komentarz do art. 67 Kodeksu spółek handlowych Komentarz aktualizowany do art. 1-300 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 00.94.1037), publ. LEX).

W ocenie Wnioskodawcy, różnice proceduralne pomiędzy rozwiązaniem spółki osobowej bez likwidacji a likwidacją spółki osobowej nie powinny mieć wpływu na konsekwencje podatkowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zarówno bowiem likwidacja spółki osobowej, jak również jej rozwiązanie mają ten sam skutek w postaci zakończenia działalności spółki.

W konsekwencji, rozwiązanie Spółki Osobowej 1 lub Spółki Osobowej, jak również innych spółek jawnych lub komandytowych, w których Wnioskodawca może być w przyszłości wspólnikiem bezpośrednio lub za pośrednictwem innych spółek osobowych bez przeprowadzania likwidacji i wydanie majątku in natura będzie neutralne dla Wnioskodawcy z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy zaznaczyć, że we własnym stanowisku zawartym we wniosku na stronie 4 przedostatni wiersz oraz na stronie 5 pierwszy wiersz Wnioskodawca błędnie powołał art. 14 ust. 4 pkt 3a oraz art. 14 ust. 4 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zamiast art. 12 ust. 4 pkt 3a oraz art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ uznał to za oczywistą omyłkę niemającą wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl