ILPB4/423-337/10-2/DS - Możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-337/10-2/DS Możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonała sprzedaży nieruchomości 4 działek zabudowanych budynkami inwentarskimi i pomocniczymi o łącznej powierzchni 24.781 m2. Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa i nieruchomość tą otrzymał On aportem w wyniku przekształcenia jednostki budżetowej w spółkę w 2000 r.

Spółka prowadzi m.in. produkcję i sprzedaż materiału reproduktorów (nasienia bydła i trzody chlewnej) oraz świadczy usługi inseminacyjne zarówno z użyciem wyprodukowanego, jak i zakupionego z zewnątrz (od innych podmiotów) nasienia reproduktorów.

Nieruchomość ta wykorzystywana była wcześniej przez Spółkę jako stacja unasienniania loch. Sprzedane działki w ewidencji gruntów oznaczone są symbolami B-RVI i stanowią grunty rolne zabudowane. Spółka składa deklaracje podatku rolnego i figuruje w ewidencji Urzędu Miasta jako płatnik podatku rolnego od powyższej nieruchomości. Poza tą nieruchomością Spółka posiada inne nieruchomości - w innych lokalizacjach, od których jest podatnikiem podatku rolnego i podatku od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód powstały z tytułu sprzedaży opisanej nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży opisanej powyżej nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1, gdyż nieruchomość stanowiła w Spółce gospodarstwo rolne, a sprzedaż następuje po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości. Ponadto, Spółka była podatnikiem podatku rolnego od tej nieruchomości, co potwierdza, że nieruchomość ta stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu definicji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 2 ust. 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2.

przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3.

w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy brać pod uwagę trzy przesłanki:

1.

łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego,

2.

grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne,

3.

grunty nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi m.in. produkcję i sprzedaż materiału reproduktorów (nasienia bydła i trzody chlewnej) oraz świadczy usługi inseminacyjne zarówno z użyciem wyprodukowanego, jak i zakupionego z zewnątrz (od innych podmiotów) nasienia reproduktorów. Spółka dokonała sprzedaży nieruchomości 4 działek zabudowanych budynkami inwentarskimi i pomocniczymi o łącznej powierzchni 24.781 m2. Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa i nieruchomość tą otrzymał aportem w wyniku przekształcenia jednostki budżetowej w spółkę w 2000 r. Nieruchomość ta wykorzystywana była wcześniej przez Spółkę, jako stacja unasienniania loch. Sprzedane działki w ewidencji gruntów oznaczone są symbolami B-RVI i stanowią grunty rolne zabudowane.

Skoro zatem zbyta przez Wnioskodawcę nieruchomość zabudowana budynkami inwentarskimi i pomocniczymi zakwalifikowana była w momencie sprzedaży jako grunty rolne zabudowane, co potwierdza, że nieruchomość ta stanowiła gospodarstwo rolne (bądź jego część) w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku rolnym, to dochód z jej zbycia wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, dochód powstały z tytułu sprzedaży opisanej nieruchomości korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl