ILPB4/423-317/11-6/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-317/11-6/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) oraz z dnia 15 listopada 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa powstała na mocy prawa w dniu 28 stycznia 2003 r. Nieruchomość położona jest w Z.

Jest nieruchomością zabudowaną mającą założoną księgę wieczystą, w skład której wchodzą:

1.

działka gruntu o powierzchni 5.511 m 2,

2.

budynek mieszkalny wielorodzinny, 5. kondygnacyjny, który składa się z siedmiu klatek schodowych, podpiwniczony o 95 lokalach mieszkalnych.

Powierzchnia budynku wynosi: 5.015,67 m 2, w tym:

a.

powierzchnia lokali: 4.167,24 m 2,

b.

powierzchnia piwnic przynależnych do lokali: 528,48 m 2,

c.

powierzchnia pomieszczeń (klatki schodowe, część piwnic i korytarze piwnic) będących częścią wspólną nieruchomości: 319,95 m 2.

Na pierwszym zebraniu właścicieli lokali został wybrany spośród współwłaścicieli zarząd, który za wynagrodzenie wykonuje wszystkie bieżące sprawy Wspólnoty (czynności zwykłego zarządu), łącznie z prowadzeniem księgowości.

I.

Rozliczenie VAT przez Wspólnotę.

Wspólnota Mieszkaniowa osiąga dochody wynikające z wnoszonych przez właścicieli lokali opłat na utrzymanie lokali mieszkalnych.

Wspólnota Mieszkaniowa nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów i pożytków innych niż wpłaty właścicieli lokali mieszkalnych uiszczane w formie zaliczek miesięcznych, w tym szczególności takich jak: czynsz z wynajmowania powierzchni wspólnych w budynku, udostępnianie ścian budynku na reklamy, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej, przychody z inwestycji finansowych itp.

Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada własnych lokali, które mogłaby wynajmować. We Wspólnocie Mieszkaniowej nie ma pomieszczeń użytkowych, właściciele lokali mieszkalnych nie domagali się faktur VAT za dostawy mediów. Wspólnota liczy 95 lokali mieszkalnych, których współwłaścicielami są: 91 właścicieli indywidualnych i 2 zakłady pracy.

Właściciele poszczególnych lokali mieszkalnych nie mają zawartych odrębnych umów na dostawę mediów i usług komunalnych do poszczególnych mieszkań.

Umowę z dostawcami mediów (woda i odprowadzenie ścieków, ciepło, wywóz nieczystości stałych) zawarła Wspólnota Mieszkaniowa, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie jaki dokonuje się w obrocie między Wspólnotą a ich współwłaścicielami, w tym związanym z poszczególnymi lokalami obrotem i wydatkami na: dostawę ciepła, wywóz nieczystości stałych, dostawę wody i odprowadzenie ścieków. Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej zajmuje się rozliczaniem całkowitych kosztów dotyczących zarówno części wspólnych, jak również zużycia mediów dostarczanych do poszczególnych mieszkań. Zaliczki wpłacane przez właścicieli poszczególnych lokali mieszkalnych na media (ciepło, woda i odprowadzenie ścieków) dostarczane do mieszkań rozliczane są na poszczególne lokale mieszkalne na podstawie odczytu liczników wody, podzielników kosztów zużycia ciepła zainstalowanych w poszczególnych lokalach mieszkalnych. Koszty wywozu nieczystości stałych są naliczane przez wykonawcę usługi (ZGKiM) wg ilości osób zameldowanych w budynku i rozliczane przez zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej na poszczególne mieszkania wg ilości osób zameldowanych w poszczególnych lokalach mieszkalnych w miesiącu, którego koszty dotyczą. Wspólnota Mieszkaniowa rozlicza na koniec każdego roku zaliczki wpłacane przez poszczególnych właścicieli lokali mieszkalnych z kosztami dostawy mediów przeznaczonych dla poszczególnych mieszkań. Wynik rozliczenia mediów jest równy zero (zaliczki wypłacone przez właścicieli mieszkań minus koszty równa się zero). Suma kosztów jakimi obciążają w roku obrachunkowym, tj. wartość ciepła, wody, odprowadzania ścieków oraz wywozu nieczystości stałych rozliczanych przez zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej na poszczególnych właścicieli lokali mieszkalnych przekroczy w 2011 r. kwotę 150.000 zł.

II.

Podatek dochodowy od osób prawnych.

Właściciele jednego z lokali mieszkalnych zalegali długotrwale z zapłatą należnych od ich opłat. Wspólnota Mieszkaniowa w trybie procesu zażądała sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości. Zgodnie z prawomocnymi wyrokami sądowymi opatrzonymi klauzulą wykonalności, komornik sądowy przy Sądzie Rejonowym dokonał zajęcia wierzytelności i wpłacił na konto bankowe Wspólnoty Mieszkaniowej kwotę obejmującą:

* należność główną,

* koszty procesu i wydatki gotówkowe,

* odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat.

Kwota odsetek zasądzonych przez Sąd Rejonowy będzie przeznaczona na pokrycie części kosztów wykonania remontu pionu głównego instalacji wody zimnej w piwnicy budynku (dotyczy części wspólnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy Wspólnota Mieszkaniowa powinna zakwalifikować odsetki, o których mowa powyżej, jako pochodzące z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym podlegające opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat zasądzone przez Sąd Rejonowy, a wpłacone na konto bankowe Wspólnoty Mieszkaniowej przez komornika sądowego wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej, jest prawem związanym z własnością lokalu.

Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Aby prawidłowo zastosować powyższe przepisy w odniesieniu do Wspólnoty Mieszkaniowej i Jej działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy przywołać także art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tak więc, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wszelkie przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych należności) oraz koszty związane z lokalami, pomieszczeniami, obiektami i urządzeniami mieszczącymi się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Stanowią one odpowiednio przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jednocześnie przychody i koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, będzie wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 wskazanej ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że również otrzymane od komornika sądowego działającego przy Sądzie Rejonowym odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat właścicieli jednego z lokali mieszkalnych długotrwale zalegających z zapłatą należności, pochodzące ze sprzedaży tego lokalu w drodze licytacji, stanowią zatem przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Reasumując, odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat zasądzone przez Sąd Rejonowy, a wpłacone na konto bankowe Wspólnoty Mieszkaniowej przez komornika sądowego, objęte są zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl