ILPB4/423-290/10-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-290/10-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 5 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem i dystrybutorem wyrobów medycznych. Wyroby medyczne (materiały opatrunkowe, środki higieniczne, ciśnieniomierze, rękawice) sprzedawane są przez Wnioskodawcę na rzecz m.in. hurtowni farmaceutycznych, odsprzedających następnie przedmiotowe wyroby do aptek (i innych hurtowni), które to dokonują sprzedaży tych wyrobów na rzecz klientów indywidualnych.

W celu zwiększenia sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy oraz promocji Jego oferty handlowej, Wnioskodawca wdraża szereg instrumentów marketingowych. W tym również celu, Wnioskodawca zawarł z hurtowniami farmaceutycznymi umowy o współpracy.

Na podstawie tych umów o współpracy, hurtownie nabywają od Spółki produkty znajdujące się w Jej ofercie, a także świadczą na Jej rzecz usługi marketingowe / reklamowe, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów Wnioskodawcy, stworzenie atrakcyjnej oferty handlowej Wnioskodawcy i jej dostosowanie do potrzeb rynku oraz upowszechnianie wizerunku Spółki.

Na podstawie ww. umów z hurtowniami farmaceutycznymi, hurtownie, działając na swój rachunek jako niezależne firmy, nabyte wcześniej od Wnioskodawcy produkty, sprzedają następnie aptekom (i innym hurtowniom), a także świadczą na rzecz Wnioskodawcy następujące, bliżej nieskonkretyzowane w tych umowach, usługi marketingowe:

* dokonują promocyjnej sprzedaży produktów Wnioskodawcy na rzecz aptek (i hurtowni), po czasowo obniżonych cenach ustalonych uprzednio ze Spółką;

* prowadzą aktywny telemarketing oferując produkty Wnioskodawcy aptekom (i innym hurtowniom), w tym oferując te produkty po obniżonych cenach;

* organizują akcje promocyjne, polegające m.in. na: organizacji targów on-line, na których produkty Wnioskodawcy sprzedawane są po obniżonych, promocyjnych cenach ustalonych uprzednio z Wnioskodawcą;

* organizują stacjonarne targi farmaceutyczne, w których uczestniczy Spółka, wynajmując powierzchnię wystawienniczą do ekspozycji swoich produktów - z tego tytułu hurtownie wystawiają Spółce faktury marketingowe (za usługi marketingowe) - na takich targach asortyment Wnioskodawcy jest promowany poprzez sprzedaż części produktów z rabatem (ustalonym wcześniej z Wnioskodawcą), za który hurtownia - organizator targów również wystawia oddzielną fakturę marketingową na wartość rabatów udzielonych na produkty wyszczególnione w zamówieniach targowych. Część produktów promowana jest na takich targach poprzez ekspozycje i opowiadanie farmaceutom o ich właściwościach, bez sprzedaży bezpośredniej;

* umieszczają w swoich wydawnictwach (gazetkach, broszurach informacyjnych) reklamy i ogłoszenia dot. produktów Wnioskodawcy, w tym reklamy wskazujące aktualne rabaty i upusty na poszczególne produkty;

* uczestniczą w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę;

* dokładają wszelkich starań w celu promowania i sprzedaży Jej produktów;

* dostarczają do hurtowni i aptek, z którymi współpracują materiały reklamowe i informacyjne dotyczące Wnioskodawcy oraz produktów znajdujących się w Jego ofercie;

* zapewniają właściwą ekspozycję produktów Spółki;

* prezentują i sprzedają produkty Wnioskodawcy w ich oryginalnej formie i opakowaniach;

* analizują skuteczność akcji marketingowych.

Opisane powyżej umowy, zawierane między Wnioskodawcą, a hurtowniami farmaceutycznymi mają więc charakter ramowych umów współpracy, regulujących sprzedaż produktów Wnioskodawcy hurtowniom farmaceutycznym, przy jednoczesnej ogólnej regulacji, nałożonego na hurtownie obowiązku (nieskonkretyzowanego tak jak powyżej) działań, z zakresu promocji Wnioskodawcy. W ramach tych ogólnie powołanych działań z zakresu promocji Spółki, hurtownie farmaceutyczne, w zależności od aktualnie prowadzonej akcji promocyjnej, wykonują określone czynności (niekoniecznie wszystkie jednocześnie), wyszczególnione powyżej, z zakresu promocji / reklamy Spółki.

Pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. Spółka uzupełniła wniosek o następujące informacje:

* Produkty podlegające promocyjnej sprzedaży przez hurtownie farmaceutyczne nie stanowią własności Wnioskodawcy - są one wcześniej nabywane od Wnioskodawcy przez te hurtownie farmaceutyczne, które następnie dokonują promocyjnej sprzedaży tych produktów na rzecz np. aptek.

* Wnioskodawca sprzedając ww. produkty medyczne do hurtowni farmaceutycznych, stosuje na fakturze rabat procentowy (przeznaczony dla odbiorców hurtowych, takich właśnie jak hurtownie, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji). Niektóre hurtownie, na podstawie warunków handlowych, określonych w umowach współpracy zawartych z Wnioskodawcą otrzymują także bonus posprzedażny za całość obrotu w rozliczeniu miesięcznym - przyznawany jest on w zależności od przekroczenia określonych progów sprzedaży (nabycia przez hurtownie od Wnioskodawcy określonej ilości produktów o określonej wartości). Bonus ten dotyczy jednak tylko zakupów produktów dokonywanych przez hurtownie u Wnioskodawcy i nie obejmuje dalszej odsprzedaży produktów przez hurtownie farmaceutyczne.

* Wynagrodzenie wypłacane hurtowniom farmaceutycznym nie stanowi rabatu / upustu wcześniejszej sprzedaży Wnioskodawcy. Rabat udzielany jest przez hurtownie (będące dystrybutorami) dalszym klientom (np. aptekom) - jest on kierowany do klientów finalnych, aby w określonym okresie czasu uatrakcyjnić ofertę produktów marki Spółki względem oferty konkurencyjnych firm.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy kwoty objęte fakturami marketingowymi, tj. fakturami VAT wystawianymi przez hurtownie farmaceutyczne, dokumentującymi ww. usługi marketingowe - polegające na promocyjnej sprzedaży produktów Wnioskodawcy po obniżonych cenach, obejmującymi wynagrodzenie za te usługi w wysokości odpowiadającej wysokości rabatów / upustów udzielonych przez hurtownie na produkty Wnioskodawcy, stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty objęte ww. fakturami VAT stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Jak już wyżej wskazano, realizowane przez hurtownie farmaceutyczne usługi, polegające na sprzedaży produktów Wnioskodawcy po obniżonych czasowo cenach, stanowią usługi marketingowe na rzecz Wnioskodawcy i nabywane są przez Niego w celu zwiększenia sprzedaży Jego produktów, rozpowszechnienia na rynku Jego wizerunku i produktów znajdujących się w Jego ofercie itp.

Tym samym, koszty poniesione przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez hurtownie farmaceutyczne na Jego rzecz ww. usług marketingowych, ponoszone są przez Wnioskodawcę w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania i zabezpieczenia źródeł przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wobec tego, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu wyżej powołanej ustawy.

Podkreślić należy, iż do należności objętych fakturami marketingowymi (fakturami za świadczenie ww. usług marketingowych) nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określający wydatki, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, kwoty objęte fakturami VAT - wystawianymi przez hurtownie farmaceutyczne, dokumentującymi nabycie usługi marketingowej opisanej w stanie faktycznym niniejszego wniosku, obejmującymi kwoty odpowiadające wysokości rabatów / upustów udzielonych czasowo przez hurtownie na produkty Wnioskodawcy - stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że są ponoszone przez Wnioskodawcę w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług wydano interpretację indywidualną w dniu 10 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1800/10-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl