ILPB4/423-284/10-3/MC - Metodologia obliczania wartości firmy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-284/10-3/MC Metodologia obliczania wartości firmy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania podatku od czynności cywilnoprawnych za koszt powiększający cenę nabycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obliczania wartości początkowej firmy,

* uznania podatku od czynności cywilnoprawnych za koszt powiększający cenę nabycia przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka zamierza zakupić od innego podmiotu (dalej jako Sprzedający) jego przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo Sprzedającego zajmuje się produkcją urządzeń przemysłowych. W ramach nabycia przedsiębiorstwa Sprzedającego, Spółka przejmie między innymi:

* nieruchomości,

* ruchomości (urządzenia, maszyny, towary i produkty),

* wierzytelności,

* środki pieniężne,

* prawa własności przemysłowej,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy, dojdzie do wstąpienia Spółki w obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie Sprzedającego. Spółka wstąpi również w prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z zawartych przez Sprzedającego umów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem Sprzedającego, w tym prawa i obowiązki wynikające z zobowiązań i należności wobec kontrahentów. Spółka przejmie także zobowiązania wynikające z umów pożyczek lub kredytów.

Spółka przejmując przedsiębiorstwo Sprzedającego określi dla celów księgowych oraz dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wartość poszczególnych składników majątkowych. Ze wstępnej analizy wynika, iż wartość wszystkich składników majątkowych będzie mniejsza niż cena zapłacona przez Spółkę Sprzedającemu. W związku z tym, dla celów księgowych oraz dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka obliczy tzw. wartość firmy (goodwill).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wskazana poniżej przez Spółkę metodologia obliczania wartości firmy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowa.

2.

Czy w kalkulacji wartości firmy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Spółka powinna uwzględnić wartość przejętych zobowiązań funkcjonalnie związanych z zakupionym przedsiębiorstwem, jeżeli nie zostały one uwzględnione w cenie nabycia.

3.

Czy dla celów kalkulacji wartości firmy, podatek od czynności cywilnoprawnych, który zostanie zapłacony przez Spółkę w związku z transakcją nabycia przedsiębiorstwa należy uznać za koszt związany z zakupem, powiększający cenę nabycia w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie.

Jednocześnie, wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 2 lutego 2011 r. nr ILPB4/423-284/10-2/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, cenę nabycia dla celów kalkulacji wartości firmy powinny powiększyć koszty związane z zakupem, w tym również zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa (...)".

Definicja ceny nabycia znajduje się w art. 16g ust. 3: "Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych (...)".

Dla celów kalkulacji wartości firmy należy zatem zapłaconą przez nabywcę cenę powiększyć o różnego rodzaju wydatki związane z nabyciem składników majątkowych tworzących przedsiębiorstwo. Ustawodawca wymieniając tego rodzaju koszty użył określenia "w szczególności", co oznacza, iż katalog wymienionych przez niego kosztów nie jest zamknięty, stanowi tylko przykładowe wyliczenie takich wydatków. Zatem każdy wydatek, który jest związany z nabyciem danego składnika majątku powinien powiększyć cenę nabycia dla celów kalkulacji wartości firmy. Podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony od nabycia danych składników majątkowych tworzących przedsiębiorstwo spełnia powyższe kryteria. W związku z powyższym, powiększy cenę nabycia dla celów kalkulacji wartości firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl