ILPB4/423-258/10-2/DS - Ustalenie momentu powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu częściowego wykonania usług budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-258/10-2/DS Ustalenie momentu powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu częściowego wykonania usług budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu częściowego wykonania usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu częściowego wykonania usług budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności w sektorze budownictwa ogólnego, zawarła umowę budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych, wykonania oraz zagospodarowania terenu i niezbędnej infrastruktury.

Wykonawca zobowiązuje się do realizowania zadania, zgodnie z przedłożonymi do Umowy harmonogramami terminowo - finansowymi w układzie miesięcznym, przedkładania Zamawiającemu sprawozdania z przebiegu i zaawansowania robót za każdy miesiąc trwania Umowy, poprzez dokonanie wpisu do dziennika budowy i wysłanie go faksem. Rozpoczęcie realizacji umowy przypada na lipiec 2010 r., a planowany termin zakończenia budowy na wrzesień 2011 r.

Obowiązującą formą wynagrodzenia za realizację przedmiotu umowy jest wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 15.529.409,78 zł. Obejmuje ono wszystkie koszty Wykonawcy i jego podwykonawców związanych z rozliczeniem kontraktu, łącznie z kosztami własnymi, wynikającymi ze świadczeń i obowiązków Wykonawcy.

Rozliczenie następować będzie fakturami przejściowymi, wystawianymi po protokolarnym potwierdzeniu stanu zaawansowania robót w formie świadectwa zaawansowania robót. Świadectwa zaawansowania robót będą sporządzane wyłącznie w celu umożliwienia częściowej zapłaty wynagrodzenia Wykonawcy.

Wartość pierwszej faktury, wystawionej po sporządzeniu pierwszego protokołu zaawansowania robót, nie może być niższa niż 15.000.000 zł, co stanowi 96% wartości całego kontraktu.

Potwierdzenie zaawansowania robót obejmuje dające się wyodrębnić części elementów robót, wykonane zgodnie z "Zestawieniem poszczególnych elementów robót", zgodnie z zapisami Umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy sporządzane sprawozdania z przebiegu i zaawansowania robót za każdy miesiąc trwania Umowy, w formie wpisu do dziennika budowy, będą stanowiły podstawę do ustalenia przychodu z tytułu częściowego wykonania usług budowlanych, w sytuacji, gdy miesięczne wystawianie faktur nie jest możliwe, z uwagi na brak zaawansowania prac w wysokości 96% wartości kontraktu oraz na brak protokołu odbioru wykonanych robót.

Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzeniem wykonania usług jest protokół prac budowlano - montażowych. Jeżeli brak jest takiej formy odbioru robót i rozliczeń, do momentu pierwszego fakturowania, wykonane prace budowlane stanowią produkcję w toku. Brak protokolarnego odbioru robót przez Zamawiającego świadczy, że usługa nie została wykonana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty jego uzyskania, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu należnego ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego wykonania usługi lub jej częściowego wykonania.

Cytowany przepis nakazuje jednoznacznie określić moment powstania przychodu i w przypadku usług świadczonych w określonych etapach jest to dzień częściowego wykonania usługi. W związku z faktem, iż ustawa nie definiuje momentu, w którym usługę uznaje się za wykonaną oraz nie precyzuje kryteriów, jakimi należy się posługiwać dla jego określenia, należy uznać, że wykonanie danej części usługi następuje z chwilą podpisania protokołu odbioru (przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie uregulowano należności).

Protokół odbioru potwierdza bowiem jednoznacznie i ostatecznie, że określony zakres robót został ukończony. Jeżeli brak jest takiej formy odbioru robót i rozliczeń, do momentu pierwszego fakturowania wykonane prace budowlane stanowią produkcję w toku. Do czasu podpisania takiego protokołu, wykonawca robót ma stale możliwość uzupełniania, modyfikacji swoich prac, nawet jeżeli faktycznie zostały one wykonane już wcześniej. Dla określenia momentu powstania przychodu w omawianej sprawie nie ma znaczenia dzień wystawienia faktury (o ile faktury wystawione są później, niż w dniu wykonania usługi czyli podpisania protokołu odbioru).

W rezultacie należy stwierdzić, iż Spółka uzyska przychód z częściowego wykonania prac budowlanych każdorazowo w dniu podpisania protokołu odbioru danego etapu prac, przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie uregulowano należności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 12 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1697/10-2/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl