ILPB4/423-240/11-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-240/11-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z wypłatą dywidendy spółce ze Stanów Zjednoczonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z wypłatą dywidendy spółce ze Stanów Zjednoczonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Udziałowcem w Spółce jest spółka ze Stanów Zjednoczonych. Posiada ona 40% udziałów w firmie Wnioskodawcy. Wnioskodawca posiada świadectwo rezydencji udziałowca, potwierdzające, że jego siedziba mieści się na terenie Stanów Zjednoczonych. Wspólnik Wnioskodawcy nie posiada zakładu na terenie Polski oraz posiada prawo głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendę.

W tym roku Wnioskodawca wypłaca dywidendę za 2010 r., na podstawie uchwał wspólników zatwierdzających sprawozdanie finansowe za 2010 r.

W piśmie uzupełniającym z dnia 27 września 2011 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny wskazując, iż spółka, o której mowa we wniosku, będąca udziałowcem Wnioskodawcy jest spółką kapitałową. Pełna nazwa spółki to - "A".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłata dywidendy na rzecz spółki ze Stanów Zjednoczonych ma zostać opodatkowana w Polsce.

2.

Jeżeli tak, to w jakiej wysokości podatek Wnioskodawca powinien odprowadzić.

3.

Czy podatek ten, w przypadku opodatkowania w Polsce, Wnioskodawca odprowadza do swojego urzędu skarbowego, czy też do innego urzędu, właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ze Stanami Zjednoczonymi, Spółka powinna zapłacić podatek w Polsce w wysokości 5% od kwoty dywidendy brutto, gdyż wspólnik, na rzecz którego wypłaci Ona dywidendę posiada siedzibę w Stanach Zjednoczonych, nie ma zakładu na terenie Polski, ma 40% udziałów oraz posiada prawo głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendę. W ocenie Wnioskodawcy, podatek powinien On wpłacać do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podmiotów zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1. W myśl natomiast art. 193 § 1 ww. Kodeksu, uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 22 ust. 1 tej ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Podatek ten pobiera płatnik, na podstawie postanowień zawartych w art. 26 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Na mocy art. 26 ust. 3 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1.

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2.

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 22a ww. ustawy, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 11 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178; dalej: umowa polsko - amerykańska), dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane przez drugie Umawiające się Państwo.

Ustęp 2 tego przepisu stanowi, że dywidendy te mogą być opodatkowane w tym państwie i według prawa tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego spółka ma swoją siedzibę; podatek ten nie może jednak przekroczyć:

a.

5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest osobą prawną rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% akcji z prawem głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendy,

b.

15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.

Niniejszy ustęp nie dotyczy opodatkowania osoby prawnej w odniesieniu do zysku, z którego są płacone dywidendy.

Interpretując przepisy zawarte w umowie polsko - amerykańskiej należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienia Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Z treści Komentarza do art. 10 Modelowej Konwencji OECD (Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Wersja skrócona, Warszawa 2005 r.), normującego zasady opodatkowania dochodów z dywidend wynika, że określenie "dywidendy" oznacza podział zysków zarówno dla akcjonariuszy, jak i udziałowców - przez spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i inne spółki z kapitałem akcyjnym - gdyż takie spółki są spółkami kapitałowymi zgodnie z ustawodawstwem państw członkowskich OECD, posiadającymi osobowość prawną, odrębną od statusu prawnego akcjonariuszy.

W Komentarzu do art. 10 ust. 2 Modelowej Konwencji OECD wskazuje się, iż niższa stawka (5%) jest przewidziana specjalnie dla dywidend wypłacanych przez spółkę córkę spółce matce. Jeżeli spółka jednego państwa posiada bezpośredni udział o wysokości przynajmniej 25% w kapitale spółki drugiego państwa, to jest uzasadnione, że wypłaty zysków spółki córki na rzecz zagranicznej spółki matki powinny być niżej opodatkowane w celu uniknięcia powtórnego opodatkowania i dla ułatwienia międzynarodowych inwestycji.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów, zasadą jest, że dywidenda wypłacana udziałowcowi posiadającemu siedzibę w Stanach Zjednoczonych z tytułu udziału w zyskach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę na terytorium RP podlega opodatkowaniu w wysokości wynikającej z polsko - amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż 40% udziałowcem (wraz z prawem głosu) Wnioskodawcy jest spółka kapitałowa, której siedziba mieści się na terenie Stanów Zjednoczonych. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji podatkowej spółki ze Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie spółka ta nie posiada na terenie Polski zakładu.

Tym samym, warunki do zastosowania obniżonej stawki wynikającej z umowy polsko - amerykańskiej zostały w niniejszej sprawie spełnione.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 2005 r. Ministra Finansów w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm.), w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności gospodarczej uzyskiwanych przez będących nierezydentami podatników tego podatku właściwi miejscowo są, ustaleni według miejsca prowadzenia tej działalności, następujący naczelnicy urzędów skarbowych: pkt 15) w województwie wielkopolskim - Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu.

Natomiast stosownie do § 6 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, w przypadku uzyskiwania przez podatników, o których mowa w ust. 1, dochodów (przychodów) innych niż wymienione w ust. 1 lub w pkt 1 - właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce uzyskania przychodu albo, jeżeli pobór podatku następuje za pośrednictwem płatnika, ze względu na jego miejsce zamieszkania lub adres siedziby.

Reasumując powyższe, wypłata przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz spółki kapitałowej ze Stanów Zjednoczonych, przy spełnieniu warunku udokumentowania jej miejsca siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, na podstawie art. 10 ust. 2 lit. a) umowy polsko - amerykańskiej, skutkuje opodatkowaniem w wysokości 5% od kwoty dywidendy brutto. Zatem, Wnioskodawca jako płatnik, stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej dywidendy i odprowadzenia go, na podstawie art. 26 ust. 3 ww. ustawy, do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podmiotów zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl