ILPB4/423-21/10-4/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-21/10-4/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych uzyskanych w wyniku przetargu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych uzyskanych w wyniku przetargu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłosiła przetarg na ustanowienie odrębnej własności do lokalu mieszkalnego. Przetarg dotyczył lokalu mieszkalnego, którego poprzedni użytkownik utracił członkowstwo w Spółdzielni w wyniku wykluczenia z rejestru członków w 2000 r. oraz nastąpiło w 2010 r. opróżnienie lokalu w wyniku eksmisji z lokalu mieszkalnego. Rozliczenie z osobą uprawnioną z tytułu wygasłego prawa do lokalu następuje wg zasad prawnych i relacji cenowych obowiązujących na dzień wygaśnięcia prawa do lokalu mieszkalnego, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1024 wg brzmienia "do oceny skutków prawnych stosuje się przepisy obowiązujące w dniu, w którym zdarzenia nastąpiły" - zdarzeniem jest data wygaśnięcia prawa do lokalu mieszkalnego) oraz zapisami Regulaminu rozliczeń finansowych z tytułu wkładów mieszkaniowych i budowlanych w Spółdzielni Mieszkaniowej.

Uzyskane środki finansowe w wyniku przetargu przewyższają kwotę rozliczenia z poprzednim użytkownikiem lokalu. Uzyskane środki finansowe Spółdzielnia chce przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Fundusz remontowy przeznaczony jest jedynie na remonty zasobów mieszkaniowych Spółdzielni (budynków, budowli oraz urządzeń technicznych związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi).

W piśmie z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Spółdzielnia wskazała, iż w 2010 r. odzyskała w drodze eksmisji lokal mieszkalny o statusie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Użytkownik tego lokalu został wykluczony z rejestru członków w 2000 r. i z chwilą wykluczenia wygasło jego spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. Dla dotychczasowego użytkownika lokalu został wyliczony zwaloryzowany wkład mieszkaniowy na dzień wygaśnięcia prawa, tj. wg relacji cenowych z 2000 r. zgodnie ze statutem Spółdzielni i regulaminem rozliczeń finansowych z tytułu wkładów mieszkaniowych i budowlanych w SM.

Na odzyskany w wyniku eksmisji lokal mieszkalny, Spółdzielnia ogłosiła przetarg nieograniczony na ustanowienie odrębnej własności do lokalu mieszkalnego. W drodze przetargu, Spółdzielnia uzyskała środki finansowe przewyższające wartość zwaloryzowanego na dzień wygaśnięcia prawa do lokalu wkładu mieszkaniowego przeznaczonego do wypłaty poprzedniemu użytkownikowi. Ze środków uzyskanych w przetargu Spółdzielnia wypłaciła byłemu użytkownikowi należny zwaloryzowany wkład mieszkaniowy. Pozostałą kwotę, stanowiącą różnicę pomiędzy wypłaconym zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym a kwotą uzyskaną w przetargu, Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych. Przychód uzyskany z ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego - w postaci różnicy pomiędzy kwotą uzyskaną z przetargu a wypłaconą wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego na dzień wygaśnięcia prawa do lokalu - jest przychodem kształtującym dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody uzyskane przez Spółdzielnię z zasobów mieszkaniowych z tytułu ustanowienia odrębnej własności zostaną przeznaczone przez Spółdzielnię Mieszkaniową na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma prawo do zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44. Uzyskane środki finansowe pochodzące z działalności związanej z zasobami mieszkaniowymi, Spółdzielnia chce przeznaczyć na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, tj. na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, który Spółdzielnia zobowiązana jest tworzyć zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe stanowiące nadwyżkę pomiędzy kwotą uzyskaną w przetargu a kwotą rozliczenia z poprzednim użytkownikiem lokalu z tytułu wygaśnięcia praw do lokalu są wolne od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44. Z drugiej strony art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, nakłada na Spółdzielnię obowiązek tworzenia funduszu remontowego na remonty zasobów mieszkaniowych. W związku z tym, że uzyskana nadwyżka ma być przeznaczona na fundusz remontowy, z którego finansowane są jedynie remonty zasobów mieszkaniowych, zdaniem Spółdzielni, środki te zaliczone są do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni jest:

* budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,

* budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

* budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

* udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

* budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,

* obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Treść art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Opłaty (czynsze) związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia ogłosiła przetarg na ustanowienie odrębnej własności do lokalu mieszkalnego, którego poprzedni użytkownik utracił członkowstwo w spółdzielni w wyniku wykluczenia z rejestru członków oraz nastąpiło opróżnienie lokalu w wyniku eksmisji z lokalu mieszkalnego. Uzyskane środki finansowe w wyniku przetargu przewyższają kwotę rozliczenia z poprzednim użytkownikiem lokalu. Uzyskane środki finansowe Spółdzielnia chce przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego.

W związku z tym, iż sprzedaż lokalu mieszkalnego zawiera się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi, stwierdzić należy, że środki finansowe uzyskane przez Spółdzielnię ze sprzedaży przedmiotowego lokalu w formie ustanowienia odrębnej własności w wysokości wyższej od kwoty należnej osobie eksmitowanej, stanowią dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota z tytułu różnicy pomiędzy wartością jaką Spółdzielnia uzyska z przetargu a kwotą, która będzie należna osobie eksmitowanej z tytułu należnego wkładu podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związanie z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, w tym przypadku przekazanej na fundusz remontowy Spółdzielni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl